Brad Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ja, emnetittelen sier det meste. Jeg vurderer å bare gi opp matte. Gjennom hele mitt liv har jeg slitt med matte. Barneskola, ungdomskola og nå videregående. Dere tror sikkert jeg ikke gidder å prøve i det hele tatt, men det er feil. Jeg har faktisk prøvd veldig hardt, har til og med fått ekstra hjelp utenfor skolen, men det hjelper ikke. Har hatt stryk i matte gjennom alle åra, og gikk ut med stryk fra 10. klasse. Starta nå på VGS 1 Studiespesialisering, og sliter fortsatt like mye, om ikke mere. Har selvfølgelig valgt P matte, men sliter fortsatt like mye som før. Hadde nå nettop tentamen, og jeg fikk 8.5 poeng av 80. Jeg begynner nå å bli lei, har prøvd og prøvd i flere år nå, og kommer ingen vei. Er utrolig kjipt når jeg ikke får resultater av den jobben jeg gjør. Vurderer nå å bare droppe hele matta, ettersom jeg stryker sansynligvis likevell. Vil tro det hjelper meg med å få bedre karakterer i de andre faga, så det kan hende det bare er bra for meg. Vet hva jeg skal bli, og trenger ikke Matte erfaringer. Mange av dere vil sikkert si det er utrolig dumt og gi opp, men jeg ser ingen andre muligheter! Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ja, jeg sier det er dumt å gi opp. Har du tenkt på at f. eks. karakteren 2 er bedre enn stryk? Stryk har konsekvenser. Kommer du deg gjennom 1P kan du velge 2P 3 timer i uken, også er du ferdig med matte for alltid. Prøv å sett deg det målet. 2 Lenke til kommentar
operg Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Er du klar over at du ikke kan bestå VGS uten å ha to mattefag? Hvis du virkelig sliter så mye som du sier, ville jeg vurdert å skaffet meg en privatlærer eller dobbel undervisning på offentlig og privat skole i matte. 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det du sliter med er de negative tankene dine. Matte er så ikke vanskelig, med mindre du er veldig dum. Ut fra grammatikken i innlegget ditt, kan vi konkludere med at det er noe du ikke er. Du har mulighet til å gjøre det bra - det gjelder bare å ha troen på seg selv(og motivasjon, selvsagt) 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvis du prøver hardt nok så vil du få avkastning. Jeg kan anbefale deg å ta et ungdomsskolekurs ved Akademiet, da trykker du på en måte "resetknappen" og du begynner på nytt igjen fra Scratch, så tar du 1P matte ved samme skole, så 2P matte i VG2 på studiespesialisering. Klarer du ikke å bestå nå må du leve med at du er lav intelligent for alltid, men jeg tviler på at du er det. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Jeg ville ikke gitt opp matematikk, jeg ville som folk nevner tatt ekstra kurs. Det å jobbe alene kan være demotiverende så finn deg gjerne noen som sliter like mye som deg, noe du sannsynligvis også finner på noen av nevne kurs! Når man jobber alene uten mulighet for å stille spørsmål gjør også at man blir mer demotivert og alt blir kjipt, så begynn på et kurs og still så mange spørsmål du kan. Ta ikke bare P-kurs men også noe slikt Tricell foreslår, et som lar deg starte fra "scratch". Følger du opp dette og jobber gjevnt og trutt vil jeg tro det vil gå mye bedre. Når du er i gang med et kurs må du sette av tid hver uke til å regne. Flere timer. Det er noen som er spesielt begavet i matematikk, men for folk flest handler det om mengdetrening! Endret 8. november 2010 av Webmaster Esso 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Mange gode råd fra Webmaster Esso. Matte er for det meste bare en masse treining og rutine, og så blir det enkelt. Lenke til kommentar
bas Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ville for all del ikke gitt opp matte. Syntes matte var pyton selv og valgte det bort på videregående, noe jeg fikk svi for når jeg valgte å ta opp studier igjen senere i livet. Etter er helt år på forkurs for ingeniørutdanning med bare matte og fysikk blei det til slutt bachelor grad på meg også. Det krever derimot beinhard jobbing, jeg sleit med å se behovet og logikken i matten, men etterhvert som man hadde terpet og terpet så gikk mye på rutine rett og slett, man "så" hvordan oppgave det var og visste med en gang hvordan den skulle løses. Veit ikke hvordan jobb eller utdanning du tenker deg, men selv jobber jeg nå i en av norges fremste teknologibedrifter og ser først nå daglig hvordan matte kan brukes til å løse alt mellom himmel og jord, dette så jeg ikke nytten av når jeg studerte. Selv er jeg fortsatt ingen racer i matte, men blir veldig fascinert av å jobbe med eksempelvis folk som har studert matte i åtte år å se hvordan de bruker matte i det daglige. Mitt råd er i hvertfall å henge i stroppen og legge ned så mye arbeid du orker, du får så utrolig mye igjen for det seinere i livet, og jeg kan love deg at den dagen du består eksamen kommer til føles evig deilig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå