Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ned i vekt eller få sparken!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en profesjonell ishockey spiller. I det siste har jeg lagt på meg mye fett, spesielt rundt magen. Problemet er at jeg ser feit ut, og treneren er mildt sagt forbanna. Jeg har 3 uker til å bli kvitt magefettet eller få sparken. Ironien i det hele er at jeg faktisk er meget sterk i mage og rygg og er blant topp tre i både sit-ups og hengende sit-ups, men nok undskyldninger.

Uansett så må jeg forbrenne vekk fettet. Problemet er at jeg spiser så mye ”drittmat” utenom de vanlige måltidene. Ta helgen(fre-søn) for eksempel, uten om de sunne måltidene er dette hva jeg har spist:

- 400gram melkesjokolade.

- 2 poser sørlandschips 350 gram.

- En pose ”Tortilla Cheese” 150 gram.

- 5 liter cola(vanlig cola)

- En halv sjokoladekake

Dette kommer utenom de riktige måltidene! Dette er kun i helgen!

Det verste er at det ikke stopper der, men at fortsetter også i ukedagene med nøtter, sjokolade, muffins, litago sjokolademelk og chips. Jeg passer på å få i meg grønnsaker, tran, kjøtt, biff, ris, pasta, kylling osv, problemet er alt utenom. Jeg er inneforstått med at jeg må kutte ut MYE av all den drittmaten. Problemet er at jeg ikke vil klare å kutte ut alt, men skal faen meg kutte ned hvertfall 50% av all dritt maten i den første uken nå! Så over til hovedproblemet, nemlig å forbrenne fett.

Hverdagene mine Man-Fredag

- Går til og fra universitetet, (20min x2)

- Går til og fra trening, (25min x2)

- Trener på is to ganger om dagen, 1 time hver gang. Høy intensitet

- I styrkerommet 1 time hver dag

Helg:

- 1 gang på is lørdag

- 1 gang på is søndag

Jeg trenger en øvelse på 30 min som gir maksimal fettforbrenning, hvis jogging, med hvilken puls? En øvelse som kan gjøres før trening helst.

Hva kan jeg spise når jeg kjenner blodsukkeret går opp(med tanke på at jeg slanker meg)? Noen frukter som kan øke blodsukkernivået?

Er det noen typer mat som gir mye kallorier, for eksempel potet, ris, kjøtt, kylling etc? Nå har det seg helst slik at jeg vil redusere inntaket av drittmat og ikke gå på bekostning av sunn mat.

Jeg har tre uker på meg til å få vekk alt mellom 2-5kg magefett.

Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kutt ut all denne drittmaten som du spiser utenom det vanlige i disse ukene da, så slipper du i hvert fall å få sparken...

Men å i det hele tatt slanke deg 5 kg på 3 uker skal holde hardt, med mindre du går skikkelig inn for det.

Løp 4x4-intervaller. Det vil forbrenne en god del på en drøy halvtime.

## personidentifisering fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest kroppsbyggern

Fullt mulig å gå nå 5kg på 3uker ettersom det som går først er vann, og det skjer ganske så fort.

1: Kutt ut ALL søplemat NÅ

2: Sett opp nøyaktig kostholdsplan der du TELLER KALORIER, med 7måltider per dag. Sørg for å ligg på kalori underskudd. (Finnes div kaloriforbruk kalkulatorer på google du kan bruke for å se ditt forbruk. Bruk proteinshake (uten karbo) som 3 av måltidene per dag. Sørg for å få i deg mest karbo på morningen, og lite/ingen karbo på kveld.

3: HVER DAG, før frokost, gå 45min kjapp gange. Dette setter igang forbrenning. Spis så frokost (havregryn)

4: Drikk mye kaffe, 5-6kopper per dag. Dette drar ut endel vann av kroppen.

Følg dette og du har gått ned 6-8kg på 3uker. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvilke klubb spiller du i?

Spiller selv for på u19-laget til VIF, og der får de som har behov for det timer hos fysiolog m/ oppfølging, kostholdsprogram osv. Spillere på u17 og oppover har dette tilbudet. Regner med at du spiller i GET-ligaen, iogmed at du er profesjonell (til den grad det er mulig i norsk hockey), og reagerer derfor på at du ikke har fått et slikt tilbud.

Og hvis du er under kontrakt, kan vel ikke klubben gi deg sparken uten videre? Med mindre vekttap er inneforstått i kontrakten, noe jeg tviler på.

Lenke til kommentar

For å få kroppen i fettforbrenning må du kutte karbohydrater som promoterer fettlagring samt redusere den totale kalorimengden, spesielt ved inaktivitet. Husk at du blir like feit av fett som du blir grønn av grønnsaker. Fett i kostholdet er nødvendig for å mobilisere egen fettforbrenning. Å få kroppen til å brenne fett er fult mulig, men du må regne med litt protester mens biokjemien din endrer seg. Typisk vil avholdenhet fra karbohydrater gjøre deg veldig trett noen dager før omstillingen er i boks. Du kan f.eks bruke introduksjonsdietten som Atkins bruker, selv om den kan oppleves som tøff. Kokosfett kan hjelpe på metabolismen da dette er meget lettomsettelige mediumlange fettsyrer som kroppen kan bruke direkte som energi uten at leveren en involvert. For å få metthetsfølelse kan det være lurt å spise mer salater og grønnsakssuppe. Dette gir relativt lite kalorier i forhold til næringsstoffer og det fyller godt opp i magen som gjør deg mett. Du må tilsette litt fett for å dra nytte av de fettløselige vitaminene i salaten. Jeg grøsser hver gang jeg ser folk som skal være så sunne at de dropper fettet i salaten.

Denne listen fikk meg til å tenke; ikke så rart han sliter.

- 400gram melkesjokolade. (kaloribombe, spis heller litt mørk sjokolade 70% kakao, da blir du fortere mett fordi det er mer næringsstoffer og mindre kalorier. Aller helst rå sjokolade selv om den er dyr)

- 2 poser sørlandschips 350 gram. (veldig usunt og mye kalorier)

- En pose ”Tortilla Cheese” 150 gram. (inneholder ting som gjør deg mer sulten enn du er)

- 5 liter cola(vanlig cola) (uanstendige mengder sukker, prøv vann istedet, gjerne smaksatt Bris i en overgangsfase hvis du vil ha kullsyre)

- En halv sjokoladekake (kaloribombe, spis heller litt mørk sjokolade 70% kakao)

Kalorimengden i det du spiser er høy, og med det aktivitetsnivået du har ser jeg rasjonalia i det, men det blir åpenbart for mye av det gode.

Synes egentlig treneren er vel hard mot deg. Magefettet er det seigeste fettet som forsvinner sist, så egentlig burde han fokusere på å få ned fettprosenten din, det er mer fair.

Når det kommer til trening kan du prøve å trene lenge med moderat+ puls eller kjøre interval (noen sverger til dette). Når du har tømt glykogenlagrene dine og ellers ikke omsetter karbohydrater du har spist går kroppen over i fettforbrenning. Unngår du karbohydrater så har ikke kroppen noe valg, da må den bruke fettet.

Lenke til kommentar

- 400gram melkesjokolade.

- 2 poser sørlandschips 350 gram.

- En pose ”Tortilla Cheese” 150 gram.

- 5 liter cola(vanlig cola)

- En halv sjokoladekake

ca 2000 kcal

ca 3500 kcal

ca 750 kcal(antar det inneholder samme mengde kalorier som sørlandschipsen)

ca 2000 kcal

ca 1500 kcal (0 peiling bare gjetter)

totalt: ~10k kcal

Er vel vanlig å se på en kilo kroppsfett som 7k kcal, så kan du kan faktisk fortsatt spise relativt store mengder godt og fortsatt droppe ganske bra med vekt hver uke. :)

Kutter du ut godiset i 3 uker blir det ca. 4kg

Løp 4x4-intervaller. Det vil forbrenne en god del på en drøy halvtime.

Det hadde jeg aldri klart, han driver tross alt med aktiv trening 2 timer om dagen + nesten halvannen time til fots.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...