angry_norwegian Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Venner, romere, landsmenn! Det begynner å bli på tide med julegave til meg selv, og i år blir det PC-oppgradering. Har satt av ca. 10000 kroner til dette formålet. Har satt sammen denne lista på prisjakt.no. Synes jeg like godt kunne smelle til med en kvalitets-PSU, så har jeg rom for å klokke litt også. Hva synes dere om lista? Vil minnet holde følge brukbart følge med prosessoren når jeg øker FSB? Ellers noe å sette fingeren på? På forhånd takk for respons. Jeg legger mitt virtuelle liv i deres hender nå ;D Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Ville heller valgt en mindre PSU og gått for 6970 når det kommer. PSU til 2k/1200W er overkillx10 Kanskje lagt litt mer penger i "kvalitetsminne" istedetfor den PSUen også. Endret 8. november 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Tja, hvis jeg tar høyde for at jeg etterhvert vil ha 3-4 disker, overklokking av både skjermkort (hk har plass til trippel crossfire) og CPU og medberegnet kondensatoraldring slik at den også holder mål om 7 år, er ikke 1200w så galt. Men minnet kan jeg gjerne ta en titt på. Hva er kvalitetsminne nå for tiden? Lenke til kommentar
thomasby Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Mushkin minne kan anbefales, fåes hos netshop, redline er den grommeste serien. Ville og valgt ett annet HK, jeg har selv det du har valgt faktisk, men jeg kjøpte det for ett år siden. Er veldig fornøyd med det (klokket en i7 920 til 4ghz stabilt på det kortet, noctua kjøler), men om du vil ha en litt mer fremtidsretter maskin bør du gå for ett kort med sata 6 porter da de nye ssd diskene kommer med det. Når jeg nevner ssd, har du det fra før? ser det ikke i listen din, er absolutt å annbefale. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hadde virkelig gått for core i5 og et bedre skjermkort. Forskjellen mellom i5 og i7 i spill er minimal, mens det samme ikke kan sies om skjermkort. En i5 @ 4ghz yter mer enn godt nok og er ekstremt mye for pengene i7 er greit når man skal kjøre Crossfire, men med et begrenset budsjett er vel det lite vits. Har selv en 550w corsair psu og 5870, tre disker, masse vifter(CM 690 II) og en CPU på 4Ghz og med mindre jeg skulle satt inn et skjermkort til trenger jeg ikke mer effekt. Watt-hysteriet er sykt overdrevet. Poenget er at med ATI-skjermkort trenger du ikke 1200w omtrent uansett hva du finner på. 1200w er greit for QUAD highend skjermkort kansjke, eller 3 480gtx Endret 8. november 2010 av M@R7!N Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Takk for tilbakemeldinger! Mushkin redline og HK med Sata 6 GB/s og SSD lagt til. Men hvorfor er det nødvendig med SATA 6 GB/s?? Det er jo 6000 MB/s, mens topp leseytelse på SSD-disker er i underkant av 300 MB/s! Når det gjelder CPU har jeg jo planer om å kjøre Crossfire i løpet av noen måneders tid, så der må jeg tenke meg litt mer om. Kan jo gå ned til samme PSU-serie på 850w. På sikt skal jeg ha en egen filserver/HTPC, så det blir nok ikke så mange disker og styr uansett. BTW @thomasby: Hva var vcore da du klokket til 4 GHz? Endret 8. november 2010 av angry_norwegian Lenke til kommentar
thomasby Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Neste år, eller kanskje i desember, kommer neste generasjon sand force kontrollere sf2000, og neste gen intel kontrollere og de vil kjøre på sata 3.0, også kalt sata 6Gbit/s. Det er alså 6 Gbit og ikke 6GByte, litt forskjell der, så maks teoresisk lese ytelse på de er ca 600 MB, ikke 6000. De nye kontrollerene til sandforce og intel er antatt og ha en ytelse på ca 500 MB/s. Derfor ville jeg gått for ett sata 6 HK i dag, da de nye ssd som kommer mot nyttår omtrent dobler ytelsen. Hadde og heller gått for en vertex2 vist du skal ha ocz, eller enda bedre en crucial c300 Hva vcore var da jeg overklokket husker jeg ikke helt, det var i fjor jeg gjorde det og klokket ned igjen etter en ukes tid for jeg hadde ikke behov for det. Men lurer på om det kan ha vært ca 1,24 kanskje.. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Ah, Gbit, ja... da skjønner jeg. Kjøpet gjøres rundt nyttår, så da flesker jeg kanskje til med en sånn SSD og Radeon HD6970. Og takk for hjelpen, folkens. Endret 8. november 2010 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Atherius Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Akkuratt nå ser lista svært bra ut. 850w vil være mer enn nok for 2-way crossfire med HD 6970 og en cpu på 4,5 Ghz pluss en haug disker bare sann at du vet hva hvor mye kraft du kjøper Hvilken kjøler tenker du på å kjøpe? CPU kjøler altså. EDIT: så at du ikke har kabinett med i lista. Hvilket har du fra før? Endret 8. november 2010 av Bezzzy Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Lian Li PC-6077 USB. Det skulle duge noen år til Når det gjelder kjøler har jeg ikke bestemt meg, men Noctua hører jeg mye bra om. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Kort spørsmål: I tillegg til gaming driver jeg litt med photoshop og videoredigering på hobbybasis, og 6 GB ekstra minne koster rundt tusenlappen. Er det vesentlig forskjell på opplevdt ytelse på 6 og 12 GB til sånt bruk? Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Kort spørsmål: I tillegg til gaming driver jeg litt med photoshop og videoredigering på hobbybasis, og 6 GB ekstra minne koster rundt tusenlappen. Er det vesentlig forskjell på opplevdt ytelse på 6 og 12 GB til sånt bruk? Da ville jeg faktisk heller ha gått for en større SSD, som du har de programmene på Men har du ikke tenkt på GTX 580?? Mye lettere å få itak i om ett halvt års tid. GTX 480 vil ikke lenger produseres. Dessuten så er GTX 580 bedre, stillere og kaldere. Det trekker like mye strøm da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå