Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter ikke. Haster!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har problemer med min stasjonære PC. Bygget den selv i januar/februar og har funket helt fint til IDAG! Idag når jeg skulle slå den på kom det en melding om at harddisken måtte scanne noe og det var ikke lurt å la være denne prosessen. (Dette under booting). Så jeg lot den gjøre ferdig, og så kom windows loadingscreen og der ble det stopp.. jeg reboota for å prøve igjen og da kom jeg ikke til loadingscreen engang.. neste gang funka det, kom inn i windows og alt, men fryste seg da jeg åpna "Windows Explorer"..

 

Da jeg prøvde på nytt skjedde det ingenting.. viftene gikk (CPU / skjermkort / HD) starter og går, men ikke skjermbilde.. Har søkt gjennom 1000vis av forum nå, og flytta fram og tilbake på alle jumpere på HK og tatt ut og inn "reset bios batteriet".. men ingen forskjell!

 

DETTE HASTER siden jeg har en kraftig oppgave som skal leveres innen et par dager!

 

Noen som kan hjelpe meg NÅÅÅÅ ? :)

 

På forhånd TUSEN TAKK !!

 

Har prøvd å skifte plass på rambrikkene, tatt ut harddisk, tatt ut cpu, ++ men ingen forskjell! Har heller ingen andre skjermkort/harddisker osv og prøve :(

 

 

Pcn funka helt fint til idag forutenom at kjerringa fikk en blåskjerm tidlig i går! Det er den eneste feilen jeg har hatt siden jeg kjøpte den.

 

- Asus P7P55 LX

- XFX 5770 "xXx"

- Kingston HYPERx 4gb

- WD Caviar 500gb

- I660 Cpu, 3,33Ghz

Endret av Jokkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok at du trenger hjelp og det haster - men med en slik utrolig lite gjennomtenkt emnetittel (og rimelig egosentrisk også IMO) så øker du ikke akkurat sjansene dine for å få svar. Du har også brutt flere av forumset retningslinjer, og om du ikke bytter tittel til noe mer praktisk risikerer du at moderatorene stenger tråden.

 

EDIT: ser du endret det. bra.

 

Forøvrig er jeg enig med Thorsen om at det viktigste er å få reddet ut de viktige filene dine ASAP så er raskest løsning åp sette harddsiken i en annen maskin og bare hente dem ut. Problemet PCen din har virker ikke å være noe enkelt kjennt problem som kan rettes på direkte uten en del mer testing (ingen rask fiks med all sansynlighet altså). Jeg hadde startet med å fjerne alle deler som ikke være der fra oppstart og begynnt å eliminere feilkilder.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller.. Det kan jo ikke vær harddisken! D kjem jo kje opp skjermbilde uansett om HDD'n e kobla i eller ikke.. ! da kan d no kje vær den! ?

det skulle jo ha kommet opp at den ikke finner HDD eller noe.. Det kommer ikke engang opp "Asus logo" som det altid har gjort.. men nå kommer ingenting opp uansett om HDD er tilkoblet eller frakoblet.

 

Stigma: Ser ikke den advarslen ? :\ Er ikke jeg som har skifta emne-titel heller, takk til deg som gjorde det :)

Endret av Jokkey
Lenke til kommentar

Eller.. Det kan jo ikke vær harddisken! D kjem jo kje opp skjermbilde uansett om HDD'n e kobla i eller ikke.. ! da kan d no kje vær den! ?

det skulle jo ha kommet opp at den ikke finner HDD eller noe.. Det kommer ikke engang opp "Asus logo" som det altid har gjort.. men nå kommer ingenting opp uansett om HDD er tilkoblet eller frakoblet.

 

Stigma: Ser ikke den advarslen ? :\ Er ikke jeg som har skifta emne-titel heller, takk til deg som gjorde det :)

 

Nei - jeg tror heller ikke det har noe med hardisk å gjøre. logikken din stemmer. Du trenger ikke noen harddisk i maskinen i det hele tatt for at den skal kunne POSTe.

 

Det du trenger av deler i maskinen i praksis som minimum er CPU, 1 brikke RAM, hovedkort og skjermkort (ikke teknisk sett nødvendig for POST, men du må jo kunne se at det skjer og da trenger du skjermkortet).

 

Hvis du starter opp med bare disse delene har du allerede eliminert mange mulige feilfaktorer. Er det fremdeles feil da så vet du at det er en av disse relativt få delene som trøbbler seg. Jeg ville først og fremst da sjekket om en CMOS reset hjelper. Hvis ikke du får reaksjon da heller ville jeg personlig begynnt å teste med alternative deler - men jeg har litt sånt på lager å teste meg. Jeg vet ikke om det er like praktisk for deg å gjøre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Eller.. Det kan jo ikke vær harddisken! D kjem jo kje opp skjermbilde uansett om HDD'n e kobla i eller ikke.. ! da kan d no kje vær den! ?

det skulle jo ha kommet opp at den ikke finner HDD eller noe.. Det kommer ikke engang opp "Asus logo" som det altid har gjort.. men nå kommer ingenting opp uansett om HDD er tilkoblet eller frakoblet.

 

Stigma: Ser ikke den advarslen ? :\ Er ikke jeg som har skifta emne-titel heller, takk til deg som gjorde det :)

 

Nei - jeg tror heller ikke det har noe med hardisk å gjøre. logikken din stemmer. Du trenger ikke noen harddisk i maskinen i det hele tatt for at den skal kunne POSTe.

 

Det du trenger av deler i maskinen i praksis som minimum er CPU, 1 brikke RAM, hovedkort og skjermkort (ikke teknisk sett nødvendig for POST, men du må jo kunne se at det skjer og da trenger du skjermkortet).

 

Hvis du starter opp med bare disse delene har du allerede eliminert mange mulige feilfaktorer. Er det fremdeles feil da så vet du at det er en av disse relativt få delene som trøbbler seg. Jeg ville først og fremst da sjekket om en CMOS reset hjelper. Hvis ikke du får reaksjon da heller ville jeg personlig begynnt å teste med alternative deler - men jeg har litt sånt på lager å teste meg. Jeg vet ikke om det er like praktisk for deg å gjøre.

 

-Stigma

 

 

CMOS reset, er det å skifte plass på den jumpern ved batteriet? Har gjort det, har også tatt ut og inn batteriet.. men ingen forskjell :/ Har heller ingen "reservedeler" da jeg nettopp har flyttet langt, og lot selvfølgelig disse extradelene hjemme :(

Lenke til kommentar

Med ikke skjermbilde mener du at hovedkortets oppstartsekvens heller ikke kjøres ?

 

Jeg antok det var hdd i og med at du fikk denne meldingen om å scanne den, kan være typisk tegn på korrupte sektorer.

 

Jeg tolket det som at dette skjedde først - og så senere så ble det værre med at det ikke kom noe skjermbilde i det hele tatt.

 

Men kanskje OP kan bekreft om dette er riktig eller om jeg bare har lest innlegget feil.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skjønner Thorsen. Nei, jeg får altså ikke opp en eneste dritt! Skjermen skal lyse grønt når den får signal, men nå er det orange :\ og ja, skjermen er på! :p Så for meg høres det ut som det er HK eller CPU ? :\ Kanskje skjermkort og :(

 

Du har rett Stigma. Det ble mindre og mindre å se på skjermen :p nå er den svart uansett om jeg har pcn av eller på. Altså, ingen Asuslogo, ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

[quote name='Jokkey' date=' 8. november 2010 - 00:22' timestamp='1289172172'

CMOS reset, er det å skifte plass på den jumpern ved batteriet? Har gjort det, har også tatt ut og inn batteriet.. men ingen forskjell :/ Har heller ingen "reservedeler" da jeg nettopp har flyttet langt, og lot selvfølgelig disse extradelene hjemme :(

 

Det høres ut som du beskriver en CMOS reset ja. Det involverer normalt en jumper, og normalt er jumperen ikke langt fra batteriet ja. Normalt er den markert med CMOS_RESET eller lignende på printbordet, og manualen beskriver hvor du finner den nøyaktig og hva prosedyren er for å resette den (dog det er for det meste helt likt mellom alle hovedkort jeg har vært borti).

 

Jeg leste at du forsøkte det - men om du tar tiden med å redusere maskinen ned til det minste du trenger fo å POSTe så ville jeg prøvd det som et siste steg ihvertfall. Enda en gang altså. Og sjekk at det er riktig jumper du jobber med naturligvis. Ingenting er værre enn om du flytter rundt på ting som du ikke er sikker på hva egentlig er.

 

Med akkurat CMOS reset jumperen er det også helt kritisk at du setter den tilbake igjen før oppstart - ellers hadde jeg ikke vært forundret om du ikke fikk POSTe i det hele tatt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Skjønner Thorsen. Nei, jeg får altså ikke opp en eneste dritt! Skjermen skal lyse grønt når den får signal, men nå er det orange :\ og ja, skjermen er på! :p Så for meg høres det ut som det er HK eller CPU ? :\ Kanskje skjermkort og :(

 

Du har rett Stigma. Det ble mindre og mindre å se på skjermen :p nå er den svart uansett om jeg har pcn av eller på. Altså, ingen Asuslogo, ingen verdens ting.

 

De fleste maskiner laget er lite "BEEP!" ved oppstart når POST skjermen kommer opp. lyden kommer normalt fra maskinens indre høytaler. Husker du om du vanligvis har den lyden? Og har du den nå også eller er den borte?

 

Om lyden er der kan det være maskinen starter relativt normalt, men det er noe galt med skjerm eller skjermkort (eller kablene mellom kna være dårlig kontakt på).

 

Om det er ingen beep så POSTer ikke maskinen sansynligvis, og feilen må ligge i en av kjernekomponentene - gitt at du har redusert maskinen ned til kun de nødvendige delene som beskrevet over altså.

 

-Stigma

 

Er sikker på at jeg har flytta på rett jumper (leste litt i manualen) Skal jeg prøve uten HDD og ram nå da evt ? Trenger jeg ram i det hele tatt for å få POSTe ?

 

RAM må du ha ja. Det holder dog med 1 stikke, for å redusere sjansene for en død stikke, og mistenker du feil i RAMen så er det jo bare å bytte med den andre stikken etterpå så har du utelukket den mulighten (sjansene for 2 defekte stikker samtidig er meget liten).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg starta ikke pc'n da CMBOS jumpern var på "2-3" nei :p

 

Og pcen skal være HELT fri for strøm da jeg setter jumpern på "2-3" ? Ikke engang strømkabel i ? Skjønner ikke helt hvordan hovedkortet kan registrere at jeg har flytta på jumpern uten å "gi den strøm uten å slå den på" :p

Lenke til kommentar

Jeg starta ikke pc'n da CMBOS jumpern var på "2-3" nei :p

 

Og pcen skal være HELT fri for strøm da jeg setter jumpern på "2-3" ? Ikke engang strømkabel i ? Skjønner ikke helt hvordan hovedkortet kan registrere at jeg har flytta på jumpern uten å "gi den strøm uten å slå den på" :p

 

Jumperen kortslutter batteriet som holder CMOS informasjonen. Dermed går det tilbake til standard verdiene når det får tilbake strøm igjen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Prøvde, men ingen forskjell nok engang .. :\ Jeg gjorde følgende: Tok ut batteriet, skifta plass på jumpern, venta 1 min og satte inn batteriet og satte jumpern tilbake. Ingen strømkabel eller noe.. Men det uten hell. Hva har du størst mistanke om at det kan være ? takk for at du svarer! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...