24erBest Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Hei! Trenger hjelp til å løse denne: lg(6-x) = 2lgx Vet selve svaret, men vet ikke hvordan jeg skal komme frem til svaret.. Vet at 2lgx blir lgx^2.. Blir lg(6-x) , lg6 - lgx? Feil/riktig..? Prøvde meg på lgx^2 + lgx - lg6 (med abc formel), men det ble feil.. :S Takk for hjelp! (ps: noen som har noen gode sider som jeg kan bruke for å hjelpe meg selv om dette og implikasjon, ekvivalens og fortegnslinje med ulikhet..? Takk! ) Endret 7. november 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 lg(6-x) = 2lgx lg(6-x) = lgx^2 6-x = x^2 -x^2-x+6 = 0 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det er riktig, ja. For å bruke andregradsformelen må du opphøye i 10, slik at du får vekk lg Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Det blir vel ikke riktig? lg(6-x) er ikke lik lg 6 - lg x. Du fikser uttrykket slik at du får et uttrykk for lg x. Når du har at et lg-uttrykk er lik lg x, så kan man si at logaritmeuttrykkene er like. Ergo kan man fjerne lg. For all del, kan hende jeg tar feil.. Matte er ikke min sterkeste side. Endret 7. november 2010 av Eksistens Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Takk alle sammen Det var akkurat slik jeg gjorde det, jeg fikk x= 2 eller x= -3, men i fasiten står det at x=2 eller x=8.. Eksistens: hvordan løser jeg ligningen da..? :S :-) Lg6 - lgx er det samme som 6 - x.. Endret 7. november 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg får x = -3 eller x = 2 Siden x > 0 x = 2 Men fasiten sier noe annet, så den har sikkert rett.. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Jeg får x = -3 eller x = 2 Siden x > 0 x = 2 Men fasiten sier noe annet, så den har sikkert rett.. Jeg fikk også det, men fasiten må være feil. Men jeg skjønner ikke det med x <\> 0 og når x er positiv / negativ greinene, skjønner det ikke! :S Hvordan vet du at x > 0? Endret 7. november 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Riktig svar er x=-3 og x=2. Hvis man setter inn x=8, så får man lg(-2), hvilket ikke er løslig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå