Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

3 pin( PWM styrt vifte) til Molex 2 pin(3 pins kontankt) adapter? Kan moddes?

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg har kjøpt en vifte kontroller (NZXT Sentry 2) og har støtt på det problemet at den ikke støtter PWM styrte vifter. Jeg har blant annet mange Noctua vifter som bruker PWM, så de får jeg ikke koblet til for øyeblikket. :thumbdown:

Viften har en 3 pins molex kontakt tror jeg. Problemet er at den bruker tre kabler; svart, rød og gul. Til viftekontrolleren skal det kobles en molex kontakt(3 pins kontakt) men hvor bare rød og svart er tatt i bruk. Har søkt litt på nettet og alt jeg har funnet ut er at svart eg GND, rød er 5V og gul er 12V. Vet ikke hvordan det skal kobles. :dontgetit: Dette bringer meg til neste spørsmål:

Går dette an å modifiseres? Det beste hadde vært om jeg kunne ha koblet dette selv. Jeg har god erfaring med å lodding og elektronikk, slik at det er sagt. ;) Kan noen eventuelt forklare meg hva gul pin brukes til i PWM vifter og hvordan det virker. Dette med PWM forstår jeg heller ikke helt. :p Hadde også vært fint om noen kunne si meg hva den gule kabelen på Noctua vifta er. Kanskje det er helt absurd, men kan jeg koble den gule kabelen til hovedkortet, og kutte av rød og svart og koble de til viftekontrolleren? Viftekontrolleren fungerer slik at den justerer spenningen fra 0 - 12V.

Forresten, er ikke redd for å klippe av kabler fra vifter eller modifisere datautstyr.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to typer viftekobling til hovedkortet, 3-pins og 4-pins. Hovedkortet kan styre begge typer med PWM, og lese RPM. Den gule ledningen er da for å lese RPM.

Med Molex kontakt mener man vanligvis en 4-pins kontakt fra PSU, som også brukes til disker, CD/DVD etc. Det er naturlig at viftekontrolleren kobles til en slik for at den får strøm.

Men er det slike plugger ut til viftene også?

Lenke til kommentar

Det er to typer viftekobling til hovedkortet, 3-pins og 4-pins. Hovedkortet kan styre begge typer med PWM, og lese RPM. Den gule ledningen er da for å lese RPM.

Med Molex kontakt mener man vanligvis en 4-pins kontakt fra PSU, som også brukes til disker, CD/DVD etc. Det er naturlig at viftekontrolleren kobles til en slik for at den får strøm.

Men er det slike plugger ut til viftene også?

Viften har en 3 pins kontakt som kobles på hovedkortet. Den er lik som på CPU kjølere. Den er liten, altså ikke en stor 4 pins som kobles til PSUen. :) Jeg trodde den het molex den også(molex 3 pin). Søkte litt på nettet og det var stort sett det navnet jeg fant.

Jeg trodde selv at den gule ledningen var for rpm avlesning, men var ikke sikker. Kan jeg koble denne til viftekontrolleren da, uten problemer? Viften er en Noctua NF-P14(blant annet). Viftekontrolleren støtter ikke PWM styrte vifter. Men den viften er vel ikke PWM styrt, er den det?

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Vifter uten PWM-styring, med 3-pins tilkobling (f.eks Noctua NF-P14), har konnektor med disse polene:

Pin | Function | Wire Color

1 | GND | Black

2 | 12 V | Yellow*

3 | Sense | Green*

PWM-styrte vifter har en lignende - men 4-pins - konnektor med følgende poler:

Pin | Function | Wire Color

1 | GND | Black

2 | 12 V | Yellow*

3 | Sense | Green*

4 | Control | Blue

Kilde: http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5CREV1_2_Public.pdf

(* Nesten alle slike konnektorer jeg har sett har andre farger for 12V og Sense: Rød og gul, hhv.)

Uansett er disse 3- og 4-pins konnektorene kompatible, og de kan ikke kobles feil uten rå makt eller ødelagt konnektor-hus. Kobler man sammen en av hver sort, mister man bare PWM-funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Hva om jeg kobler pin 3 til hovedkortet og pin 1 og 2 til viftekontrolleren, vil det fungere å lese av rpm da? Har ikke behov for det, men er nysgjerrig.

Noen overganger fra molex til 3-pin er koblet akkurat sånn, med den gule tatt ut på egen kontakt til hovedkortet (kun for turtallsovervåkning).

Jeg ser forresten at NZXT Sentry 2 har innkapslede 3-pin-konnektorer. Det er det ene tilfellet hvor PWM-vifter ikke kan tilkobles, ganske enkelt fordi hun-konnektoren fysisk ikke får plass i rammen rundt han-konnektoren. Men bare slapp av, dine vifter med 3-pins konnektor passer uansett.

Lenke til kommentar
Jeg ser forresten at NZXT Sentry 2 har innkapslede 3-pin-konnektorer. Det er det ene tilfellet hvor PWM-vifter ikke kan tilkobles, ganske enkelt fordi hun-konnektoren fysisk ikke får plass i rammen rundt han-konnektoren.
Ja, altså at den bare har plass til 3 pins plugg isteden for 4 pins plugg?

Men, vet du hvordan dette ville vært koblet med PWM vifte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...