Gå til innhold

Frankrike sommeren 2011 - Hvor?

Anbefalte innlegg

Vi har lyst å feriere i Frankrike neste sommer. Dersom man er innom charterselskapene, er Frankrike fjernere enn Thailand, så vi må tydeligvis være vårt eget charterselskap.

Det er helt greit, for da velger vi selv reisemål og hvor lenge vi skal være. Vi er to voksne, en ungdom (14) og ett barn (10).

I utgangspunktet kunne vi tenke oss å være ca to uker i Frankrike. Vi ønsker å være stasjonert på maks to steder, f.eks noen overnattinger i Paris og deretter noen overnattinger et annet sted. Alternativt alle overnattinger ett sted, med utflukter derfra.

Vi regner med å fly til Frankrike fra Oslo til Paris, og så eventuelt ta TGV derfra, dersom det er langt. Unntakene er dersom det er langt sør i Frankrike (kan fly til Nice) eller øst (kan fly til Stuttgart).

Ønskesteder (foreløpig):

:: Paris er Paris. Har vært der en gang, og selv om det mange år siden, var jeg både imponert og betatt av byen.

:: Bretagne: Denne landsdelen ser veldig spennende ut, og mange steder er det kort vei til havet. Fant en kjempekoselig by - Vannes - som ligger ca 10 mil fra Rennes, som har forbindelse med Paris med TGV-tog. Det tar ca 2 timer.

:: Nice/Cannes-området: Da er vi i Syden, men selv om det er varmt og fint der, har jeg en følelse av at det er ganske dyrt, på grunn av de nevnte byer, samt Monaco. Det forbinder man med høy champagnefaktor, dyre biler og båter osv. Dessuten har jeg fått enkelte tilbakemeldinger fra folk som har vært der, at man ikke møter de hyggeligste franskmennene. Direkte sure kan de være, et stempel franskmann generelt belemres med overfor turister, og som myndighetene jobber aktivt med for å forbedre. Det er best å fly dit. Dagstur til Italia er innen rekkevidde.

:: Bordeaux-området: Bordeaux er en flott by, og ligger værmessig i grenselandet mellom Syden og Mellom-Europa, selv om byen ligger like langt sør som Kroatia. Bordeaux kan nås fra Paris med TGV på ca 3 timer.

:: Øst for Paris: Jeg har vært på jobbreise i et område ca 6 mil øst for Paris - i Brie-området - og likte det godt. Men det er langt fra havet og bademuligheter. EuroDisney er i området, men det er kanskje ikke så veldig interessant for andre enn familiens yngste, på 10 år.

:: Alsace-området: Her er vi nær Tyskland, noe som gjør seg tydelig til kjenne på stedsnavn, i og med at omådene heromkring tidvis har vært tyske. Her finner vi den flotte byen Strasbourg ved Rhinen og kjempeidylliske Colmar. Havet er laaaangt unna, men her er man like ved Tyskland, og kan veksle mellom de to landene som man ønsker. Nærmeste tyske byer er vel Freiburg og Karlsruhe. Man kan her velge å fly til f.eks Stuttgart, og så ta tog til Strasbourg, noe som er mye kortere enn å reise via Paris.

Områdene vi har antydet, er stort sett i den rekkefølgen vi kunne ønske. Enenste unntaket er Nice, som kunne fått en lavere prioritet, men som tross alt ligger ved Middelhavet.

Frankrike er stort, og det finnes utallige flotte steder å besøke. Derfor hadde det vært fint med kommentarer til våre "valg", samt andre forslag. Siden Frankrike ligger litt utenom charterselskapenes fokus, må vi nok regne med å gjøre det meste selv, og god hjelp er viktig og kjærkomment :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paris er varmt. Vannes er virkelig et funn! Mye annet fint å i Bretagne også; overraskende mye flott natur, blant annet. Nice/Cannes er nok turistifisert, likefullt kan man komme over perler.

Jeg hadde virkelig aldri hørt om Vannes før jeg tilfeldigvis fant stedet på Google Earth. Men det ser flott ut. Godt å få det bekreftet :) .

Det finnes nok perler i Nice/Cannes-området, men dersom vi skal reise så langt sør, spørs det om ikke Italia eller Portugal frister mer. Og om det er i Frankrike, kanskje mer vestover mot Toulouse, selv om det ikke akkurat ligger til havet.

Når det gjelder Paris, er byen veldig hektisk og dyr, som mange andre metropoler, men for en by! Faktisk har Paris imponert mer enn London, for mitt vedkommende. Det med varmen skal vi nok overleve, etter tre år med ferie på Kreta, selv om det nok er adskillig mer eksos og mindre svalende havvind i Paris... Men Paris er ikke noe must, selv om det hadde vært fint med noen dager der.

Lenke til kommentar

På strekningen Paris-Nice ville jeg tatt TGV. Totalt tar det marginalt mere tid enn å fly, men det er en mye større opplevelse.

Har bodd flere år i Frankrike og reist mye rundt.

-I juli og august er det ganske fullt med franske ferierende, selv togbilletter må bestilles godt i forveien.

-veiene nede ved sjøen på Rivieraen og fra Port Grimaud til St Tropez står stort sett hele tiden i ferieperioden.

-I Monaco er det nesten umulig å finne parkering, ta tog om dere drar dit.

-I Frankrike er det tradisjon med streiker i transportsektoren rett før og ved begynnelsen av alle ferier, vær forberedt på dette i slutten av juni og i juli. Streikeviljen er nå større enn på lenge.

-Rivieraen er ca. dobbelt så dyr som Atlanterhavskysten.

-Det har vært mye problemer med brennmaneter i middelhavet de siste årene, for god ferie trenger dere tilgang til basseng.

-Middelhavskysten har mye mere å by på enn det som ligger øst for Cannes. Kan anbefale øyen Porquerolles, Cassis/Calanques og fra Grand Motte er det stort sett strand hele veien til Spania.

-Korsika er veldig bra, men det kan være litt kronglete å komme dit.

-Rundt Rhone-deltaet er det mange spennende historiske steder. For eksempel Aigues Mortes som er som tatt ut av en film fra middelalderen.

-Det kryr av fine steder på Atlanternavskysten fra Quimper ned til Spania. Det er også fine øyer der. Selv liker jeg spesielt Biarritz eller den mer rolige St Jean De Luz som har mye sjarm.

-Paris kan være ubehagelig varm midt på sommeren, air-cinditioning finnes stort sett ikke.

Med unger på 10 og 14 tror jeg surfebyen Biarritz vil kunne slå ann. I området bør dere også få med dere Europas høyeste sandklitter Dunes du Pilat og skalldyrbyen Arcachon.

http://wikitravel.org/en/Biarritz

Prøv å unngå å måtte turnere til Paris for fly tilbake. Ta gjerne fly fra Nice, Marseille, Bordeaux eller La Rochelle.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Nå ligger jo Nice og Cannes i Provence-Alpes-Côte d'Azur ...

Ja, det er en region som består av 3 områder:

-Rivieraen hvor den mest turistintense området ligger i fylket Alpes Maritimes.

-Alpeområdene nord for dette.

-Provence som er områdene øst for dette med Var, Bouches-du-Rhône og Vaucluse

Cote d'Azur er betegnelsen på kysten fra Cassis til Italia, den dekker altså både Rivieraen og deler av Provence.

Provence er ganske så forskjellig fra Rivieraen: mindre snobbete, roligere, flatere, mere plass, mere historikk og mere natur.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar og gode råd!

Fruen vil helst ha sommer ved Middelhavet, mens jeg heller vil til Bretagne. Skal likevel sjekke ut steder som er nevnt i svarene.

Google Earth er en flott "oppfinnelse". Her er det bare å utforske.

Så må jeg begynne å pusse opp skolefransken igjen. Mine franskkunnskaper er beskjedne, men jeg har da lyst å prøve meg med det lille jeg kan der nede. Og fransk er er flott språk.

Lenke til kommentar

Frankrike er så mye mer enn Paris og Rivieraen. Og det er de 2 områdene hvor man lettest får et dårlig inntrykk av Frankrike.

...eller hvis man sitter i flerfoldige timer på "Charles de Gal" under en av de mange streikene i Frankrike.

Jeg er enig i at både Bretagne og atlanterhavskysten m/ Biarritz er gode valg.

Lenke til kommentar

Frankrike er så mye mer enn Paris og Rivieraen. Og det er de 2 områdene hvor man lettest får et dårlig inntrykk av Frankrike.

Så mye mer? Ja, i høyeste grad :)

Det er jo et stort land; EUs største, og et betydningsfullt land på verdensbasis. Mange flotte landskaper og koselige by- og landsbymiljøer. Mange fornminner, både fra blant annet romertiden og middelalderen. Frankrike er jo et turistland av dimensjoner, på tross av at franskmennene kanskje har litt å gå på når det gjelder måten man behandler turister på. Man akkurat det "skremmer" ikke oss fra å besøke landet! Det skal nok gå bra.

Lenke til kommentar

...eller hvis man sitter i flerfoldige timer på "Charles de Gal" under en av de mange streikene i Frankrike.

Jeg er enig i at både Bretagne og atlanterhavskysten m/ Biarritz er gode valg.

Har nå sjekket ut Biarritz, og likte stedet :)

Den rosa by - Toulouse - frister også. Den ligger ikke særlig mye til havet, men man får ta til takke med Garonne og Canal du Midi, he he.

"Charles de Gal", ja, for et sted... Har sett triveligere flyplasser.

Når det gjelder streiker, er nok franskmennene rimelig mindre godtagende enn nordmenn. De lar seg ikke herse med, på godt å vondt.

Lenke til kommentar

Har nå sittet og kost meg litt rundt om i Bretagne på Google Earth, og området er og blir blant de desidert mest aktuelle.

Her er noen kystlandskap som tar pusten fra en - også for oss som bor ved havet. Masse koselige byer både ved havet og inne i landet. Noen av byene er kjente havnebyer, med store verft, cruiceskip-anløp og fergetrafikk. De samme byene har vel fått noe røff behandling i 2. verdenskrig, siden det lå tyske marinebaser og diverse installasjoner der. Men interessant for det.

"Prisen" for å velge Bretagne er vel mye vind og ikke akkurat noen hete. Men det er vel håp om behagelige sommertemperaturer? Flotte strender er det massevis av, både rett ut mot havet, og inni våger og elveløp.

En ide kunne jo vært å fly til Paris og ta TGV til en by i Bretagne, og så bruke denne som base. Så kunne vi leid bil noen dager, og kjørt rundt der vi ville. Vi leide for første gang bil i sommer, på Kreta, og det var herlig. Men de innfødte kjørte ikke pent, for å si det mildt. Hellas ligger vel på europatoppen i dårlig trafikk-kultur, men det er et herlig land :) Trafikkulturen er bedre i Frankrike, og bil gir en stor frihet. Vi kommer uansett ikke å kjøre egen bil. Det er for langt å kjøre fra Norge til man i det hele tatt kommer til "poenget" - Frankrike.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Enig, Brest eller Rennes kan være stilige byer å ha som base. Jeg har selv kjørt fra Norge til Nice, og det var alt for langt. Skal ikke gjentas da dette er for kun spesielt interesserte.

Bretagne er såvidt meg bekjent kjent for litt dårlig vær. En del vind, tåke osv.

Et par kjenninger var der i fjor, og det var helt fantastisk sjømat! Selv for en vaskekte nordmann var fisken, blåskjellene og skalldyrene imponerende!

Lenke til kommentar

Enig, Brest eller Rennes kan være stilige byer å ha som base. Jeg har selv kjørt fra Norge til Nice, og det var alt for langt. Skal ikke gjentas da dette er for kun spesielt interesserte.

Bretagne er såvidt meg bekjent kjent for litt dårlig vær. En del vind, tåke osv.

Et par kjenninger var der i fjor, og det var helt fantastisk sjømat! Selv for en vaskekte nordmann var fisken, blåskjellene og skalldyrene imponerende!

Det er vel engang slik at jo lengre sør man kommer, jo sikrere kan man være på sol og bra temperaturer. Jeg har ikke Middelhavet på førsteplass, men fruen har.

Leste om en koselig småby som heter Menton, som ligger hele 1 km vest for Italia. Man kan fly til Nice, og så ta buss fra flyplassen. På veien passerer man Monaco. Det er ca 30 km fra Nice til Menton.

Men det er sikkert dyrt omkring der. Det kryr av marinaer, og det er ikke båter av det billige slaget som legger til der.

Lengre vest har man Toulon. Den ser veldig ålreit ut. Likeledes nord-vest for Marseille; Nimes, Avignon og Orange, men de byene ligger ikke akkurat en kort spasertur ned til Middelhavet.

Tilbake til været: Vi ferierte noen år i Danmark - et herlig land. Men til slutt ble vi leie av temperaturer rundt 15 grader og regnbyger, så vi ga opp. Etter tre år med ferie på Kreta, er det Frankrike som står høyest å ønskelista. Dessverre klarer ikke landet å stille med 100% sol, 30 graders varme og lange badestrender over alt, til ære for min frue. Men det må da være adskillig bedre sjanse for sol og varme i La Republique enn i Danmark :)

Lenke til kommentar
Leste om en koselig småby som heter Menton, som ligger hele 1 km vest for Italia. Man kan fly til Nice, og så ta buss fra flyplassen. På veien passerer man Monaco. Det er ca 30 km fra Nice til Menton.

Men det er sikkert dyrt omkring der. Det kryr av marinaer, og det er ikke båter av det billige slaget som legger til der.

Menton er bra, men ikke det billigste.

Lengre vest har man Toulon. Den ser veldig ålreit ut.
Toulon er en marinebase og byen er preget av det. I Frankrike sier de at det er byen for menn uten redsel og for kvinner uten skam. Mye havneområder og skipsverft også rett vest for Toulon. Vil heller anbefale området øst for Toulon med den kjente stranden Almanarre som har veldig gode forhold for kiting og vindsurning. Ute på halvøyen Giens og Porquerolles-øyene utenfor er det også veldig bra med masse eucaluptus som man klart kjenner lukten av.

Østover fra dette er det sammenhengende små greie steder langs kysten helt til St Tropez hvor det er altfor fullt og dyrt og hvor trafikken er umulig.

Likeledes nord-vest for Marseille; Nimes, Avignon og Orange, men de byene ligger ikke akkurat en kort spasertur ned til Middelhavet.
Man bor gjerne nede ved sjøen i "masseproduserte" feriesteder fra 70-tallet: Grande Motte, Palavas les Flottes, Carnon, etc vestover. La Grau du Rois har også litt gammel begyggelse og SainteMarie de la Mer er en valfartsby for sigøynere. og så bruker man leiebil til å få med seg de historiske severdighetene rundtom i Rhone-deltaet: Pont du Gard, Aigues Mortes, Nimes, Baux de Provence, etc...

Selve Marseille er en storby med mye problemer og lite for turistene.

Lenke til kommentar

@ robertaas:

Tusen takk for anbefalinger og frarådinger. Greit å få begge deler.

Av steder østover, kan Menton være aktuelt, selv om den byen vel også kan regnes blant lekeplassene for meget velstående mennesker. Vel, de skal jo feriere de også, som oss andre :) Og de velger vel ikke "rapeplasser" å feriere på.

I Menton er det som nevnt 1 km til Italia, så man får med to land (pluss Monaco) med i samme rennet. Nærmeste italienske by ligger 11 km øst for Menton.

Når det gjelder priser, er Frankrike ikke billig, så vi regner med omtrent samme priser som hjemme, og tar det som er billigere som en bonus. Langt fra alt er like dyrt som hjemme, og lønningene er jo lavere enn hos oss.

Det er jo fint lite charterturer til Frankrike. Det er helst Paris og Rivieraen, rundt Nice. Vi ønsker helst å reise helt på egen hånd, og det blir i seg selv dyrere enn charter. Til gjengjeld er vi friere med hensyn til reisemål. Men vi kommer ikke til å prøve å gape over for mye. Kjenner noen som var på egen hånd i Frankrike for noen år siden. Det ble en temmelig dyr ferie, sa de, men de hadde massevis av flotte opplevelser!

Har du forresten vært i Montpellier? I så fall, hva er dine erfaringer?

Lenke til kommentar
Av steder østover, kan Menton være aktuelt, selv om den byen vel også kan regnes blant lekeplassene for meget velstående mennesker. Vel, de skal jo feriere de også, som oss andre :) Og de velger vel ikke "rapeplasser" å feriere på.
Tror du har misforstått litt, de overdådig rike holder seg for det meste skjult på avlukkede og diskrete områder langs Rivieraen. De områdene som brukes som "lekegrind" for å vise seg fram er Monaco og St Tropez. I Menton er det meget bratt opp fra sjøen og det er klimatisk et godt avskjermet område. Dette gir området det beste microklimaet på Rivieraen og det er spesielt viktig på vinteren. Det er derfor det bor nesten bare pensjonister der.

Skal dere absolutt bo øst for Cannes vil jeg anbefale Juan les Pins. Det er et sted med overnatting i flere prisklasser helt fra campingplass. Det er for området greie strender, det er mange tilbud for vanlige folk, det er sentralt, jernbanestasjonen ligger sentralt, snittalderen er lavere enn resten av Rivieraen og midt i juli er det en jazzfestival der.

Selv liker jeg med bedre lengere vest i Var hvor det er mere uberørt natur og mere plass og tid.

I Menton er det som nevnt 1 km til Italia, så man får med to land (pluss Monaco) med i samme rennet. Nærmeste italienske by ligger 11 km øst for Menton.
Ventimilia ligger vel litt nærmere enn som så, men det er uansett tettbygd nesten hele veien. Har uansett aldri uforsket Rivieraen på andre siden av grensen.

Når det gjelder priser, er Frankrike ikke billig, så vi regner med omtrent samme priser som hjemme, og tar det som er billigere som en bonus. Langt fra alt er like dyrt som hjemme, og lønningene er jo lavere enn hos oss.
Prisene på rivieraen er ca. det dobbelte av hva du finner på atlanternavskysten.

Det er jo fint lite charterturer til Frankrike. Det er helst Paris og Rivieraen, rundt Nice. Vi ønsker helst å reise helt på egen hånd, og det blir i seg selv dyrere enn charter. Til gjengjeld er vi friere med hensyn til reisemål. Men vi kommer ikke til å prøve å gape over for mye. Kjenner noen som var på egen hånd i Frankrike for noen år siden. Det ble en temmelig dyr ferie, sa de, men de hadde massevis av flotte opplevelser
Frankrike trenger ikke bli så dyr, bare man ikke går i alle turistfellene.

Har du forresten vært i Montpellier? I så fall, hva er dine erfaringer?
Joda, har vært på universitetet der så jeg har gode minner fra den byen. Det er en fin by med endel fin arkitektur og plasser, men jeg tror ikke den vil være noen stor slager for en familieferie. Vil heller anbefale å bo nede ved sjøen, men Carnon og Palavas er ikke de stedene med mest sjarm. Det oppveies med besøk til de klassiske destinasjonene i Rhone-deltaet og heller ikke der når Montpellier helt opp selv om de har litt aquadukter og en gammel liten triumfbue. Det har i perioder vært fly dit fra Norge.

Ellers dere kan jo være hele sprøe og dra enda lengere vest til en klassisk by som Sète som er helt uoppdaget av nordmenn.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...