r0zie Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Forstår ikke at det skal være nødvendig med mer enn 2500 kalorier hver dag når jeg bare veier 52-54kg. skal du ikke opp i vekt da? Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Forstår ikke at det skal være nødvendig med mer enn 2500 kalorier hver dag når jeg bare veier 52-54kg. skal du ikke opp i vekt da? Selvfølgelig, men synes det rett og slett blir for mye tid til mat. Mange andre som veier mer enn meg, spiser nesten ikke så mye engang. Og føler det blir litt rart når jeg holder meg over hva kalkulatoren sier, men ser ikke en eneste forandring. (Sier ikke at slike kalkulatorer har rett hele tiden, men). Får eventuelt kjøpe inn en shaker/gainer eller bare prøve å spise enda mer. Hvis ikke det fungerer, så vet ikke jeg.. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Målet ditt er å gå opp i vekt, men du er ikke villig til å gå veien som fører til målet? Hvordan har du da tenkt til å nå målet ditt? Ta en titt i speilet og spør deg selv om det er sånn du har lyst til å se ut. Skal man nå målet sitt, så må man nødvendigvis gå veien som fører dit, og være villig til å ofre noe. Det siste du gjør er å sammenlikne deg med andre. At de andre ikke trenger å spise så mye kan ha mange forskjellige årsaker. Fokuser på deg selv. Jeg foreslår at du finner frem kjøkkenvekta, trykker deg inn på Matvaretabellen og måler og veier ALT du putter i deg i løpet av en dag (du trenger ikke måle grønnsakene, men regn med frukten!), regn ut og skriv opp hvor mange kcal det er, gjerne også proteiner, karbs og fett. Gjør dette i et par dager og loggfør det her. Da får vi se hvordan du ligger an, og hvor du kan legge til litt ekstra. Dette tror jeg du klarer å gjennomføre. Det handler bare om å virkelig gå inn for det! Ikke forvent å se forandringer over natta, for det tar tid å oppnå resultater. Endret 18. desember 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Målet ditt er å gå opp i vekt, men du er ikke villig til å gå veien som fører til målet? Hvordan har du da tenkt til å nå målet ditt? Ta en titt i speilet og spør deg selv om det er sånn du har lyst til å se ut. Skal man nå målet sitt, så må man nødvendigvis gå veien som fører dit, og være villig til å ofre noe. Det siste du gjør er å sammenlikne deg med andre. At de andre ikke trenger å spise så mye kan ha mange forskjellige årsaker. Fokuser på deg selv. Jeg foreslår at du finner frem kjøkkenvekta, trykker deg inn på Matvaretabellen og måler og veier ALT du putter i deg i løpet av en dag (du trenger ikke måle grønnsakene, men regn med frukten!), regn ut og skriv opp hvor mange kcal det er, gjerne også proteiner, karbs og fett. Gjør dette i et par dager og loggfør det her. Da får vi se hvordan du ligger an, og hvor du kan legge til litt ekstra. Dette tror jeg du klarer å gjennomføre. Det handler bare om å virkelig gå inn for det! Ikke forvent å se forandringer over natta, for det tar tid å oppnå resultater. Takker for enda et godt svar! Har så og si allerede veiet alt jeg spiser, utenom middag. Slik ser det ut: Frokost: Havregryn 75-80g (Rundt 280-300 kalorier) + 2-3dl H-Melk (132-200 kalorier) + 2.5 dl appelsinjuice (Tror det er mellom 50-100 kalorier) Skole: fire brødskiver med nugatti (320 kalorier + nugatti(?)) + 0.33L lett-melk (rundt 150 kalorier) Middag: Vet ikke, men standard inntak er 500-700 kalorier har jeg hørt. Kveldsmat: Havregryn 75-80g (Rundt 280-300 kalorier) + 2-3dl H-Melk (132-200 kalorier) + 2.5 dl appelsinjuice (Tror det er mellom 50-100 kalorier) En 100g porsjon med peanøtter (650 kalorier) kan også forekomme iblant. Andre ting som jeg kan komme over: frukt, grønnsaker, yoghurt osv. Totalt antall kalorier om man regner 500 kalorier til middag: Minst 2100-2200++ kalorier En dag med peanøtter i tillegg: 2850 kalorier Bare å si ifra om jeg glemte noen opplysninger. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Prøv å legg til 1-2 SS med olivenolje etc til hvert måltid. Prøv å øk melkeinntaket til lunsj til 5 dl Du kan med fordel legge inn egg i kostholdet ditt. Egg gir mye bra næring og ekstra kcal. Noe som jeg pleier å gjøre, er å bytte ut brødskivene på skolen med en omelett av 4-6 egg (lager kvelden før). Det vil nok gi deg litt ekstra kcal + proteiner. Evt bruk kokt egg i skiver eller speilegg som pålegg. Ha alltid en pose nøtter i skolesekken som du kan gå å småspise av gjennom dagen. Fortsett å drikk noe som inneholder kcal sånn som melk og juice, og gjerne øk inntaket av dette litt. Det blir jo "gratis" kalorier som ikke gir det noe metthetsfølelse. Dermet kan du innta kalorier uten å bruke opp plassen til maten. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Prøv å legg til 1-2 SS med olivenolje etc til hvert måltid. Prøv å øk melkeinntaket til lunsj til 5 dl Du kan med fordel legge inn egg i kostholdet ditt. Egg gir mye bra næring og ekstra kcal. Noe som jeg pleier å gjøre, er å bytte ut brødskivene på skolen med en omelett av 4-6 egg (lager kvelden før). Det vil nok gi deg litt ekstra kcal + proteiner. Evt bruk kokt egg i skiver eller speilegg som pålegg. Ha alltid en pose nøtter i skolesekken som du kan gå å småspise av gjennom dagen. Fortsett å drikk noe som inneholder kcal sånn som melk og juice, og gjerne øk inntaket av dette litt. Det blir jo "gratis" kalorier som ikke gir det noe metthetsfølelse. Dermet kan du innta kalorier uten å bruke opp plassen til maten. Har et spørsmål ang. olje: Vet ikke om vi har olivenolje, men jeg vet vi har matolje og rapsolje. Er dette brukende, eller brukes dette bare til steking osv? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Litt usikker på matolja, men tror det går bra. Rapsolje er hvertfall brukenes! Får du i deg 5 ss om dagen blir det ~500 kcal ekstra Endret 19. desember 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
enl Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hvis du vil ha litt mer smak, er jo også olivenolje fin. Vil ikke anbefale den til å steke i da, siden den blir harsk. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Litt usikker på matolja, men tror det går bra. Rapsolje er hvertfall brukenes! Får du i deg 5 ss om dagen blir det ~500 kcal ekstra Huh? Tuller du nå eller? Fins det en grense på hvor mye oljeinntak man max bør ha hver dag da eller? Hvis ikke skal jeg hive innpå Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hvis du vil ha litt mer smak, er jo også olivenolje fin. Vil ikke anbefale den til å steke i da, siden den blir harsk. Jaha? Utdyp dette, er du snill. Selvfølgelig finnes det ingen øvre grense. Om du lurer på om det er helsemessig gunstig, er jo det en annen ting. Ingenting er bra i for store doser. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Peanøtter + rapsolje etter frokost! Uansett; Vi hadde olivenolje også, men det smakte ikke særlig godt.. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Olivenolje > rapsolje. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Ok folkens, tenkte jeg skulle komme med dagens logg. (Dagen er ikke over enda, så blir nok noe ekstra til kveldsmat). Frokost: (Rundt 12:00) Havregryn 80g + 2.5dl H-Melk + 2.5dl saft + rosiner = 280 kcal + 155 kcal + (?) kcal + (?) = 435 ++ Annet: En SS med Olivenolje + En SS med rapsolje + 5g peanøtter ca = 100 kcal + 100 kcal + 33,5 kcal = 233,5 Mellommåltid RETT før middag: En brødskive + 10g nugatti ca = 80 kcal + 50 kcal = 130 Middag: (Rundt 15:00) Standard sier jeg alltid 500 kcal. Står ved det foreløpig! Mellommåltid: (Rundt 18:45) Fire brødskiver + 60g peanøttsmør + 6dl skummetmelk = 320 kcal + 384 kcal + 198 kcal ~ 200 = 904 Annet: To SS med Olivenolje + 5g peanøtter ca = 200 kcal + 33,5 kcal = 233,5 Mellommåltid: (Rundt 19:45) To brødskiver + To skinkepålegg + Eggerøre + Te = 160 kcal + (?) (?) (?) = 160 ++ SUM = 2596 ~ 2600 kcal + et par hundre (?) Dette er det jeg har spist til nå. Jeg regnet ikke med skinkepålegg, eggerøre, te, saft, rosiner osv. grunnet jeg ikke vet hvor mange kalorier det er i dette, men det teller nok et par hundre kalorier tenker jeg? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Begynner å bli bra dette! Du kan enda legge til litt olje til noen av måltidene, som f.eks. forkosten og middagen. Drikk gjerne melk eller juice til noen av måltidene og mellom måltidene. Prøv å småspis litt peanøtter etc også mellom måltidene, så er du fort oppe i 3000 kcal. Når du ligger på 3000 kcal, så sjekker du vekta fra uke til uke. Øker du for fort, så reduserer du litt på maten, øker du ikke så øker du kaloriinntaket litt. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hvor mange egg i eggerøren? Hvor mange skiver skinke? Saft med sukker? Osv. Mange faktorer som avgjør. Uansett begynner det å se bedre ut! Fortsett slik. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Sir-Andy: Glemte å nevne at vi hadde rapsolje til middag, men gidder ikke nevne det. Utenom dette er det jo 4 SS med olje (3 - Olivenolje + 1- rapsolje) Skal prøve å ta en spiseskje til kveldsmat også, eller lignende. Hadde ikke mer juice igjen, derfor drakk jeg solbærsaft. wingeer: Jeg vet dessverre ikke ang. eggerøre. Ikke jeg som laget det. , men utenom det: To skiver skinkepålegg som jeg nevnte litt uklart i loggen min. Det er noe Xtra skinkepålegg fra Coop. 120 kalorier per. 100gram. Saft: Lerums solbær saft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå