Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legge på seg - høy forbrenning

Gjest IngenTing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du spiser ikke nok.

Jeg blir så ufattelig lei dette "høy forbrenning"-maset.

Greit nok at du blir lei av det, men da trenger du ikke involvere deg. Det er i høyeste grad et reelt problem for dem som lider under det. For å ta et dårlig eksempel; hvis du f.eks har en bensinlekasje fra bilen din og må fylle 3 ganger så mye bensin som normal så hadde du neppe likt at noen sa til deg at du bare måtte fylle mer bensin. Du ville nok finne ut av hvorfor det var sånn og hva du kunne gjøre for å fikse det.

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

Jeg tror fortsatt jeg har høy forbrenning. Jeg kan spise like mye som mange andre, og noen kan også si at jeg spiser veldig ofte.

Det der med ofte toalettbesøk tror jeg også kan skyldes at jeg har treg mage. Men når jeg spiser veldig mye en dag, merker jeg fort at jeg må på do for det om.

Uansett, dere som bare sier "spis mer.." Hva foreslår dere å kjøpe inn som jeg kan gå rundt og knaske på hele dagen? Hater å smøre brødskiver HELE tiden.. Har begynt å spise litt mer nøtter, yoghurt, osv. men det skulle gjerne vært noe utenom dette også i hus.

Takker igjen for svar. :)

Er bare så sinnsykt vanskelig å "spise" mye når det bare er brødskiver i hus. -.-

Lenke til kommentar

Ingen er så fysiologisk forskjellig fra oss dødelige at ikke kalorioverskudd vil føre til vektøkning.

SPIS MER.

Har du hørt om stoffskiftesykdommer? Det er et høyst reellt problem for personen som har det.

Pasturisert og homogenisert melk har jeg studert ganske inngående og min klare anbefaling er å holde seg langt unna det.

Jeg har lenge tenkt rundt dette selv. Kunne du være veldig vennlig å opplyse meg nøyere om dette? Jeg har heller ikke klart å finne noen kilder rundt dette. Ta det gjerne over PM, om du har tid og lyst. Takk.

Lenke til kommentar

brødskiver er bare tull.. spis proteinrik mat. f.eks kesam, karbonadeig, kylling, tunfisk, kalkun pålegg, cottage cheese, ost, melk, egg, kjøttpålegg, makrell, reker, gammelost (50% protein!), linser, bønner osv.. en skikkelig biff er ikke å forakte..!

dessuten, de som har så seriøse stoffskiftesykdommer at kroppen ikke tar opp næring og er avhengig av medisinhver dag for å overleve, ja.. usaklig å dra inn i en diskusjon om vektøkning mener jeg..

hadde også satt litt pris på om vidor kunne gått litt mer inn på ting enn bare "studert inngående og fordi jeg sier det så er det sånn" kilder f.eks..

Ingenting;

- hvor mye veier du?

- hvor mange kcal spiser du hver dag i forhold til ca hvor mye du brenner?

hvis du spiser dobbelt så mye som du forbrenner hver dag i en mnd uten at du går opp i vekt, så skal jeg heller tro på deg..

En fin måte å måle kaloriforbruket ditt på er å kjøpe deg en pulsklokke, så sjekker du hvor mange kalorier du forbrenner på en normal dag..

Lenke til kommentar

Jeg er også ganske spinkel, og er igang med vektøkning og styrketrening. Jeg har alltid skyldt på "høy forbrenning", men sannheten er at når jeg nå prøver å få i meg 3500kcal hver dag, så skjønner jeg hvor lite jeg egentlig har fått i meg før...

For å nå dette målet spiser jeg veldig ofte og mye, og er for tida bestandig mett. Driter 2 ganger om dagen (minst).

Begynn å tellekallorier på alt. Jeg veier de fleste måltidene jeg spiser og sjekker kalorier på alt jeg dytter i meg. Du skal spise ganske mye før du kommer opp i 3500kcal på en dag.

Spiser du en 200g sjokoladeplate så er det 1000 kcal, men jeg vil ikke anbefale deg å gå opp i vekt på denne måten... Spis heller ofte, mer og sunt.

Noen matvarer med mye kcal eller proteiner som er billige;

H-melk

Havregryn

Tunfisk

Nøtter

Kylling

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

Takk for gode svar igjen. :p

Vell.. Vet jo ikke om vekta er helt korrekt, men det ligger på rundt 50-53kg regner jeg med. Spørs jo om jeg nettop har spist osv.

Jeg teller egentlig ikke kalorier, men om jeg skal legge på meg, trenger jeg 2200 kalorier hver dag, har jeg regnet ut (Om dette er rett).

Ang. proteinrik mat: Vi har alltid kjøttdeig/kylling/kalkun e.l til middag. Men utenom dette skjer det lite. Da er det som sagt nesten bare brødskiver med nuggati, litt nøtter og yoghurt.

Havregryn og melk liker jeg egentlig ikke, men jeg får det jo ned såklart.

Vi har cottage cheese, men det er kun når jeg gidder å lage det. Pleier somregel å ha cottage cheese + syltetøy e.l på brødskiver.

Håper jeg svarte på det meste.

Og ja, vi har pulsklokke som jeg kan bruke. ;)

Lenke til kommentar

Kroppsvekta di ganger to er vel sånn ca hvor mange gram proteiner du trenger pr dag får å få på litt muskler. Er vel rundt 30g protein i en kyllingfilet tror jeg.

Hvis du virkelig vil opp, må kostholdet få fokus. Det trenger ikke koste mye, men jeg ville anbefalt å trent litt styrke i tillegg. Når man er veldig tynn skal det veldig lite til før man får muskler som virkelig synes. En tjukk person må forbrenne fettet rundt musklene før de synes. Sånn sett er du i en glimrende situasjon for å få en alright kropp.

Det krever dog innsats og fokus.

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

Hehe, har du prøvd å drikke 4liter H-melk på en dag? Jeg prøver å drikke 2 liter om dagen nå, det er helt jævlig.... Og jeg er glad i melk!

Jeg liker rett og slett ikke melk. Og vi kjøper egentlig bare skummet melk. Det er det eneste jeg drikker, - ilag med nugatti på brødskiven.

Uansett; Ang. trening: Det eneste jeg gjør er å trene armer + benkpress(Vektene er alt for lette for benkpress merker jeg) :( + Situps.

Hva ellers mener du å trene?

Det eneste problemet er jo å vite hva mat moren min skal kjøpe inn. Synes det begynner å bli litt drøyt hvis jeg skal begynne å bestille på proteinshaker som jeg nevnte tidligere også.

Havregyn er greit. Det har vi. Men jeg kan ikke akkurat si at det frister. Og jeg pleier somregel å game på pcen for det meste, så føler ikke at jeg gidder å bruke så lang tid på å lage mat. :/

Lenke til kommentar

om du ikke har mulighet til å trene på treningssenter kan du kjøre crossfit style..

har en kompis som er helt hekta på det og der ser ut som det funker jævlig bra (han ser bra ut)

eks ta f.eks 50 pushups, 100 situps, 50 "wrestler" squats - fortest mulig..

kan ta pauser osv bare ta tiden og skriv det ned så sammenligner du til neste gang.. så har du noe å trene mot vertfall..! siden du er så lett så blir det kanskje lite med 50 pushups så da tar du bare mer, f.eks 75 eller 100, osv..

om familien din er helse friker kan du kanskje få de til å invistere i en kettlebell.. billig styrketrening..

Lenke til kommentar

Du får billige vektsett på feks xxl, koster under 300kr og da har du vekter opp mot 15 kg. Hvis du får trent biceps og triceps, samt knebøy så er du godt igang. Trenger ikke så mye mer enn dette i begynnelsen.

Kjør reps som feks 3x12, men pass på at du løfter maks av det du klarer. Trenger ikke trene mer enn ett par-tre dager i uka heller.

Havregryn med rosiner og melk gir litt mer smak, evt med syltetøy.

det viktiger er uansett at du får i deg mer mat, prøv å få i deg 3000 kcal en dag, sett deg det som ett mål og prøv å oppnå det ved å spiser relativt sunt. Da vet du hvor mye du må spise hver dag for å komme opp i vekt.

Edit: dette har jeg fått i meg i dag:

Frokost: 150g havregryn m/melk og sukker

Mellommåltid etter trening: 185g tunfisk og 100g mandler

Før jobb: 1 banan og 1 liter h-melk

Lunsj/middag på jobb: 200g tunfisk, 1 kyllinglår, 50g pasta, 50g brokkoli med dressing. 1 liter H-melk og ett knekkebrød med nøkkelost

Mellommåltid på jobb, 1 banan og en klementin.

Kveldsmat: 5 brødskiver med servelat og majones.

Ikke bare sunt, men en god blanding.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

Vet dette her er vanskeli å si, men om jeg veier 50-53 kg, hva burde jeg klare å ta i benkpress rep 3x12?

På enarms-vekter tar jeg ca 9kg, som jeg tar 3x10-12 rep.

Det er verre med den andre armen. Den er brukket, men begynner å bli en liten stund siden. Prøver å trene den opp igjen, så derfor har jeg heller begynt å bruke en sånnen stang for begge hender, og bare løfte opp mot brystet.

Og forresten, jeg hadde nettop havregryn med rosiner + ca. 2 glass me appelsinjuice. Skal ikke klage! :D Spiste vel en 150gram(ca. 2 porsjoner. Fikk ikke så mye mer oppi de skålene vi hadde hjemme.), som da er ca. 500 kalorier. + tillegg: rosiner + Lettmelk(Hadde ikke H-Melk, så tok det med mest fett i), + appelsinjuice som jeg ikke har regnet ut.

Skal ikke være stort problem å få i seg nok kalorier om jeg bare spiser dette. Var vel en 30g proteiner i hver 100g havregryn porsjon også.

Om jeg spiser havregryn da til frokost + kveldsmat + kanskje litt innimellom, så er det nokså mange kalorier. + At jeg spiser middag, mat på skolen, nøtter, yoghurt.

Skal prøve. Virker jo greit om jeg spiser havregryn istedet for brødskiver hvertfall.

Men om det blir så mange mellommåltider er jeg ikke så sikker på.

Lenke til kommentar

Ikke tenk på hvor mye du løfter, det som er viktig er at hvis du klarer å løfte vekta mer enn 12 ganger så legger du på mer vekt. Hvis du da bare klarer feks 9, så fortsetter du med den nye vekta helt til du kommer over 12. Så er det bare å øke når du klarer flere enn 12 reps. Å løfte for lett, men mange reps er ikke like effektivt, har jeg erfart.

Vet ikke om du så det, men jeg la inn min diett idag på den forrige posten.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

Åja, du endret det for ett minutt siden, ja. Sorry. Så det ikke :p

Har sett igjennom det nå.

En ting er at jeg ikke kan fordra fisk, men det er alltid mulig å finne noe annet å spise :p

Jeg føler jeg har en viss oversikt over havregryn porsjonene, men jeg kan ikke si meg trygg på hvor mye middag jeg spiser, og hvor mye kalorier + proteiner maten inneholder.

Det er somregel mor og far som lager middag. :)

Idag f.e.k.s hadde jeg og bror min en pizza. Så vet ikke hvor mange kalorier det ble i dag. :S

Men normalt, pleier vi alltid ha noe kalkun/kjøttdeig/kylling + ris/pasta eller lignende :)

Lenke til kommentar
Gjest random_dude

Skriv ned ALT du spiser en dag, som du vanligvis gjør. Regn ut antall kalorier, tror du blir overrasket. Er ikke så mye kalorier i tre usle brødskiver med nugatti som du skulle tro.

Gikk opp 15 kg på ca et år når jeg gikk inn for det. Det var MYE vanskeligere enn jeg hadde trodd, helt jævlig å tvinge seg selv til å spise til tider, men hvis du virkelig vil så klarer du det. Hvis du vil endre vekten din permanent så må du endre livsstilen. Holder ikke å pøse på med mat i ett år og så gå tilbake til det gamle. Tung styrketrening og masse mat og søvn så går du opp i vekt fort og det vil se bra ut. Du vil etter hvert merke at du ser større ut, større muskler større lår, armer etc. Herlig følelse, anbefales sterkt.

Noe sånt ville jeg egentlig ikke prøvd uten trening. Selv med trening la det seg en del på magen, den har blitt mindre nå og har fått litt mer muskler, uten å gå ytterligere opp i vekt.

Fem-seks sunne, kaloririke måltider om dagen så går du opp i vekt over tid. Ingen tvil. Hadde vært tynn hele livet, var ganske sjukt å se vekten rase oppover fra måned til måned. Hvis du ser på det å lage sunn og kaloririk mat som bortkastet tid kommer du aldri til å klare det. Du må bruke tid på å lage mat, og du bør lære deg en del om kosthold.

Tre ganger styrketrening i uken holder plenty, tren store baseøvelser som markløft, knebøy og benkpress, finnes masse gode øvelser med egen kroppsvekt egentlig. Ingen grunn til å gjøre det fancy med 23 forskjelle øvelser på biceps, triceps og skuldre osv for en nybegynner. Anbefaler Stronglifts på det varmeste som flere har nevnt, fantastisk program. Men, som sagt, hvis ikke du er villig til å investere MYE tid i dette, så vil det aldri gå. Det er en livsstilendring, ikke noe du gjør over natten. Du må virkelig ønske å gå opp i vekt, og ha en bra kropp og et sunt kosthold.

Stod ikke noe om hvor gammel du er, men anbefaler treningsstudio. Da får du gjort alle øvelsene.

Utrolig gøy når folk begynner å kommentere at du ser større ut en før, herlig motivasjonsboost :)

Lykke til :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...