Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legge på seg - høy forbrenning

Gjest IngenTing

Anbefalte innlegg

Gjest IngenTing

H-melk er godt, spesielt når man bare drikker skummet. Drikker skummet selv, og når hvi har h-melk :love: :love: :love: :love:

Vi pleier nesten aldri å kjøpe H-melk. Kan jo selvfølgelig få dem til å gjøre det, men blir ikke i mange mengder. Faren min er også veldig kresen når det kommer til melk. Han spiser det meste av fisk osv., men melk liker han ikke. Han pleier også alltid å blande skummet melk sammen med sjokolade.

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke liker H-melk, men føler det liksom blir litt for "tykt". :S

r0zie: Hvor kan jeg skaffe dette? Og hva vil det koste? Jeg har sagt jeg helst ikke vil drive å bestille ting aktivt osv., men hvis det hjelper MYE, må jeg vel nesten.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helsekostbutikker.. du skal ha myseprotein.. det kan være lurt å kjøpe i større parti om du skal kjøpe på internett, da blir det ikke så dyrt per kg.. kjøpte selv 9kg sist (3 x 3kg bøtter) tror det kom på 600 kr.. det er mye mer lettvint enn å drive på å spise indrefilet osv hele tiden, pleier selv å kjøre havregrynsgrøt og proteinshake + litt frukt etter trening, funker bra.. jeg bruker myopro sine protein, blir ikke dårlig i magen av de og slipper unna fisingen mange sliter med..

eks: http://www.myo.no/shop/shop_vis.asp?id=2&kid=2&pid=110

ta denne med h-melk så MÅ du gå opp i vekt..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

helsekostbutikker.. du skal ha myseprotein.. det kan være lurt å kjøpe i større parti om du skal kjøpe på internett, da blir det ikke så dyrt per kg.. kjøpte selv 9kg sist (3 x 3kg bøtter) tror det kom på 600 kr.. det er mye mer lettvint enn å drive på å spise indrefilet osv hele tiden, pleier selv å kjøre havregrynsgrøt og proteinshake + litt frukt etter trening, funker bra.. jeg bruker myopro sine protein, blir ikke dårlig i magen av de og slipper unna fisingen mange sliter med..

eks: http://www.myo.no/shop/shop_vis.asp?id=2&kid=2&pid=110

ta denne med h-melk så MÅ du gå opp i vekt..

Vedder på at det er mye i den gaineren der, menneh... Pris? 469,-.

Skal ikke si at det er VELDIG mye penger, men jeg er grisk.. :F + Tror familien min kommer til å tro jeg har gått for langt med dette å legge på meg. Selv jeg, tenkte på å bare spise masse nøtter og alt det der, men skulle lett tatt en gainer også om det var billig.

Men det som skjer, er jo at jeg må drive å kjøpe disse gainerene hele tiden. Om jeg plutselig slutter å bestille dem etter jeg har gått opp noen kg, kommer jeg bare til å gå ned i vekt igjen tipper jeg. (Jeg har lite erfaring. Jeg tipper bare, slik at det er klart. ;))

Det eneste negativet med det, er vel prisen. Ettersom jeg må ha mye av dette. Og føler det er litt rart hvis jeg må drive å kjøpe dette for å holde meg oppe i vekt.

Takker nok en gang for svar! :D Føler bare at jeg snakker meg vekk nå, men det er jo pga. at det vil koste mange tusen kroner over tid. :p

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

få deg en jobb.. og tro meg, om du legger på deg kommer ikke kiloene til å rase bare du slutter å ta gainer.. men lykke til..! anbefaler deg å lese på nybegynnerforumet på linken jeg postet tidligere ang trening.. er bare å kjøre på..

Som sagt, er jeg 15 år. Ikke så lett å skaffe jobb da. :p Utenom hagearbeid osv.

Og jeg har MASSE penger.. Det er ikke det. Liker bare ikke å bruke dem :p

Men takker igjen for gode svar! :D

Er det eventuelt noen andre gainere/proteinpulver eller lignende som er billigere?

Lenke til kommentar

ja, er bare å sjekke litt rundt - jeg gidder ikke å gjøre det for deg.. men du får som oftest det du betaler for, jeg har vertfall dårlig erfaring med billig proteinpulver, dret murstein og var jævlig gassig og dårlig i magen, skiftet til myopro og kommer aldri til å bruke noe annet..

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

ja, er bare å sjekke litt rundt - jeg gidder ikke å gjøre det for deg.. men du får som oftest det du betaler for, jeg har vertfall dårlig erfaring med billig proteinpulver, dret murstein og var jævlig gassig og dårlig i magen, skiftet til myopro og kommer aldri til å bruke noe annet..

Forstår godt at du ikke gidder å linke mer ;)

Takker for hjelp og håper på det beste. Er ikke så sikker på om jeg gidder å bruke penger på gainer heller.

Skal prøve å få i meg så mange kalorier som mulig i løpet av dagene fremover.

Håper bare så inderlig at jeg legger på meg. Skal med glede spise det jeg får tak i, men som sagt er det bare at jeg ikke orker å lage mat hele tiden. ;)

Så får se hva lettvindt mat jeg kan finne, og stappe i meg det jeg orker. :)

Nok en gang; Takk til alle som har gidda og svart meg og fulgt tråden. ;)

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

akkurat like høy som deg, akkurat like lettvektig :( legger faen ikke på meg! går ikke, forrige vinter satt jeg inne å spilte med brus og godterier hele tiden uten å legge på meg i det hele tatt..

Exactly! ;)

Det som er så irriterende.. Hadde jo vært helt fantastisk å veie 70 kg MINST..

Men 50-70 er en laang vei. Men det trenger ikke å være umulig for det om. :)

Grunnen til at jeg vil legge på meg, er jo at jeg vil se bedre ut + at damer liker jo som regel de med litt muskler :p

Men det er fortsatt mange damer som liker tynne også ^^

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

Jaa vi tenker likt! har begynt på treningsstudio og skal begynne å spise litt mer ordentlig mat. Håper det hjelper!

Haha.. Hvor gammel er du? :D

Det fins treningsstudio her i nærheten, men må være 16 år. + at føler det er litt flaut å gå ned der så skinny som jeg er :D

Lenke til kommentar
Gjest IngenTing

Edit: Skal ikke si jeg er sånn veeeldig svak i armene, men føler uansett det blir litt flaut. Vet ikke helt hvorfor. :p

Alle jeg kjenner vet jo egentlig hvor tynn jeg er, og har ikke sånn veldig mye imot det. Noen har høy forbrenning, andre har ikke.

Lenke til kommentar

Pasturisert og homogenisert melk har jeg studert ganske inngående og min klare anbefaling er å holde seg langt unna det.

Proteinpulver i store doser er en belastning for kroppen, og det mangler også viktige kofaktorer for effektiv metabolisering. Ordentlig mat fungerer mye bedre, spesielt med det dårlige kostholdet folk har som de tror er bra.

Fett er noe som er nevt i tråden tidligere og er noe jeg kan anbefale. Mettet fett er bra, men styr langt unna planteoljer og plantemargarin. Klarnet smør eller ghee som du får kjøpt på typiske innvanderbutikker er bra. Kaldpresset kokosolje er også super, men denne vil ikke lagres som kroppsfett, den brukes til metabolismen, noe som kan spare ditt eget kroppsfett.

Kombinasjonen av fett og karbohydrater vil produsere såpass mye overskuddsenergi at det normalt vil lagre kroppsfett. Særlig fruktose som behandles i leveren medfører at det produseres stoff som fremmer fettlagrig.

Generelt anbefaler jeg mer fett i kosten fordi det er ca dobbelt så mange kalorier i fett i tillegg til at det produserer mer energi og er mindre belastene å metabolisere.

Men, du bør absolutt få sjekket fordøyelsessystemet ditt og stoffskifteparametre hos lege.

Når du har fått sjekket og har resultatene av dette kan jeg komme med flere innspill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Proteinpulver i store doser er en belastning for kroppen, og det mangler også viktige kofaktorer for effektiv metabolisering. Ordentlig mat fungerer mye bedre, spesielt med det dårlige kostholdet folk har som de tror er bra.

Har du et eksempel på et kosthold for en som skal slanke seg? Hadde vært interessant å se :)

Lenke til kommentar

problemet er at det er dyrt, tid og energikrevende å lage "ordentlig" mat hele tiden, og det funker med pulver.. Selvfølgelig skal du ikke overdrive, men det gjelder jo alt, og det er kosttilskudd - ikke erstatning.. står forøvrig litt om "skadevirkningene" til proteinpulver her

http://www.iform.no/pub/art.php?id=952

Kan du da forklare hvorfor mange av de jeg kjenner som har brukt proteinpulver en stund sliter ?

Forsåvidt en rimelig velreferert artikkel du linket til, men proteinpulver er som du er inne på et tilskudd og kroppen er nå en gang skrudd sammen sånn at den trenger ulike stoffer for å fordøye protein. Akkurat som når man spiser raffinert sukker så vil det å spise relativt rent hydrolisert og mikrofiltrert protein stjele næringsstoffer i prosessen, noe som kan tappe kroppen over tid. Økt proteininntak vil også medføre en vesentlig økning av nitrogen som metaboliserer til nitrogenoksid som kroppen må ta seg av. Overforbruk som jeg mener mange lider under har sine skadevirkninger på sikt, derfor må man ha det i bakhodet og sørge for skikkelig ernæring og tenke godt igjennom hva man gjør. Dette synes jeg produsentene og selgerene fokuserer for lite på. Alt som kan virke negativt på salget unnlater de å fortelle, selv om det er viktig informasjon. Vet om at det er bl.a. eksperter innenfor idrettsernæring som bevisst unngår proteinpulver i diettene de setter utøvere på, og det er neppe tilfeldig.

Lenke til kommentar

problemet er at det er dyrt, tid og energikrevende å lage "ordentlig" mat hele tiden, og det funker med pulver.. Selvfølgelig skal du ikke overdrive, men det gjelder jo alt, og det er kosttilskudd - ikke erstatning.. står forøvrig litt om "skadevirkningene" til proteinpulver her

http://www.iform.no/pub/art.php?id=952

Kan du da forklare hvorfor mange av de jeg kjenner som har brukt proteinpulver en stund sliter ?

Forsåvidt en rimelig velreferert artikkel du linket til, men proteinpulver er som du er inne på et tilskudd og kroppen er nå en gang skrudd sammen sånn at den trenger ulike stoffer for å fordøye protein. Akkurat som når man spiser raffinert sukker så vil det å spise relativt rent hydrolisert og mikrofiltrert protein stjele næringsstoffer i prosessen, noe som kan tappe kroppen over tid. Økt proteininntak vil også medføre en vesentlig økning av nitrogen som metaboliserer til nitrogenoksid som kroppen må ta seg av. Overforbruk som jeg mener mange lider under har sine skadevirkninger på sikt, derfor må man ha det i bakhodet og sørge for skikkelig ernæring og tenke godt igjennom hva man gjør. Dette synes jeg produsentene og selgerene fokuserer for lite på. Alt som kan virke negativt på salget unnlater de å fortelle, selv om det er viktig informasjon. Vet om at det er bl.a. eksperter innenfor idrettsernæring som bevisst unngår proteinpulver i diettene de setter utøvere på, og det er neppe tilfeldig.

Drikker du 10 liter vann fort nok, så dør du. Det betyr ikke at du skal slutte å drikke vann..

Så sorry men det blir for tynt.

For å snu på det - fortell meg hvorfor ingen av de jeg trener med sliter, de kjører pulver hele gjengen..?

Godt mulig produsentene fokuserer for lite på den viktige informasjonen her men det står klart og tydelig på pakkene at kosttliskudd erstatter ikke er sunt og variert kosthold - det er et tilskudd som skal tas etter harde treningsøkter og det er det som er vanlig praksis..

Overdriver du så får du nok problem, akkurat som med alt annet..

Hvilke idrettsutøvere er det du snakker om her? Har selv trent med fler som spiller fotball i tippeligaen og de drikker pulver de også.. Klart at en som lever idrett 24/7 og har en egen person som planlegger og lager til all kosten og har tiden og pengene til det velger bort pulveret til fordel for skikkelig fast føde ettersom kroppen vår ikke er laget for å fordøye flytende mat, men for alle oss andre "normale" så koster det mye mer enn det smaker og pulver funker bedre enn å ikke spise nok..

for å sette det i perspektiv; en "normal" shake med protein for meg tilsvarer 6,6 stk eggehviter i protein (6g protein i ett egg) og da må jeg styre med å skille ut alle eggeplommene for å ikke for kolesterolbombe i fra helvete.. Lettere med shake da gitt..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Drikker du 10 liter vann fort nok, så dør du. Det betyr ikke at du skal slutte å drikke vann..

Så sorry men det blir for tynt.

For å snu på det - fortell meg hvorfor ingen av de jeg trener med sliter, de kjører pulver hele gjengen..?

Godt mulig produsentene fokuserer for lite på den viktige informasjonen her men det står klart og tydelig på pakkene at kosttliskudd erstatter ikke er sunt og variert kosthold - det er et tilskudd som skal tas etter harde treningsøkter og det er det som er vanlig praksis..

Overdriver du så får du nok problem, akkurat som med alt annet..

Hvilke idrettsutøvere er det du snakker om her? Har selv trent med fler som spiller fotball i tippeligaen og de drikker pulver de også.. Klart at en som lever idrett 24/7 og har en egen person som planlegger og lager til all kosten og har tiden og pengene til det velger bort pulveret til fordel for skikkelig fast føde ettersom kroppen vår ikke er laget for å fordøye flytende mat, men for alle oss andre "normale" så koster det mye mer enn det smaker og pulver funker bedre enn å ikke spise nok..

for å sette det i perspektiv; en "normal" shake med protein for meg tilsvarer 6,6 stk eggehviter i protein (6g protein i ett egg) og da må jeg styre med å skille ut alle eggeplommene for å ikke for kolesterolbombe i fra helvete.. Lettere med shake da gitt..

Helt i orden at du er uenig. Men du sier jo selv at du prioriterer enkelhet i industriprodukter framfor naturlig mat som vi genetisk er tilpasset. Da må du også ta konsekvensen av det. Det er ingen naturlig mat som gir så mye frie ammiosyrer i blodet på kort tid som hydrolisert protein, og enkelte av proteinene fungerer som viktige signalstoffer som regulerer funksjoner i kroppen. Vi er ikke genetisk tilpasset dette i.o.m at peptidbindingene i protein som f.eks kjøtt tar lang tid å splitte ned ved fordøyelsesprosessen, noe som gjør at utslippet av amminosyrer i blodet er mye tregere.

Skal du bruke proteinpulver så anbefaler jeg å begrense mengden og spre det utover, og ta det sammen med annen mat, så har du i alle fall gjort litt for å motvirke problemet.

"Kolesterolbomben fra helvete" er helt ok, i.o.m at en velfungerende kropp vil nedregulere egenproduksjonen av kolesterol når den kommer fra kosten. Kolesterol har i mine øyne lite å gjøre med hjertesykdom. Det blir som å si at brannmenn må være skylden i branner fordi dem som regel er på åstedet, det er det også et økende antall våkne leger som er enig i. Jeg kunne skrevet masse om dette men jeg føler at denne tråden sporer litt mye av allerede.

Før du spiser store mengder egg, og da spesielt hviten bør du sjekke om du er intolerant og får reaksjon av den.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...