Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Heisann dere. Jeg er sikker på at det er et par her med høy forbrenning, som har klart å legge på seg. Så lurte jeg litt på hvordan du skal få til dette når det eneste du kan spise på er brød osv.? Jeg spiser jo selvfølgelig frokost, middag og kveldsmat, men når jeg skal ha noe mat "utenom", så er det bare brødskiver osv. man kan stappe i seg. Jeg er vel 176cm høy, (Har ikke peiling om jeg kommer til å bli høyere. Håper det, men tror ikke det.) veier 50kg ca. :/ Så hva anbefaler dere å gjøre når det gjelder spising? Det er ikke så lett å bare stappe i seg og håpe på det beste. Høy forbrenning er helt for jævelig som kanskje mange vet. Hva mat kan man eventuelt kjøpe inn utenom brød? Vet ikke helt om jeg gidder å bestille protein-pulver til mange hundre kroner heller. Hva sier dere? Takker for svar. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hvis du mener du har for høy forbrenning kan det være lurt å få sjekket dette hos lege. Det finnes naturlige metoder for å nedregulere stoffskiftet, men før du gjør noe sånt er det veldig greit å få det bekreftet høyt stoffskifte, for det kan være andre årsaker til problemet, som f.eks fordøyelsen. Proteinpulver vil jeg i utganskpunktet fraråde. Spis heller naturlig mat, så får du i deg mye mer balansert næring. Proteinpulver alene er langt fra fullverdig og kroppen vil i tillegg bruke relativt mye energi til fordøyelsen av det, selv om det er mindre enn f.eks kjøtt. enkle karbohydrater og mettet fett er det kroppen lettest kan ta opp og lagre, men jeg er skeptisk til store mengder enkle karbohydrater p.g.a helseaspektet. Da bør du i alle fall måle blodsukkeret og holde deg innenfor fornuftige verdier. BMI'en din (Body Mass Index) er på 16.14, noe som vil si undervektig, så det er bra du tenker litt på vekten. Det som er spørsmålet er hva som foråsaker dette. Hvordan er stressnivået ditt og har du vondt i magen til tider ? Føler du at fordøyelsen og avføringen din er normal ? Har du perioder i løpet av døgnet hvor du føler deg helt tom for energi ? Føler du deg oppblåst i magen ? Har du regnet ut ca. hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag og kan skrive noen om hva du vanligvis spiser. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hvis du mener du har for høy forbrenning kan det være lurt å få sjekket dette hos lege. Det finnes naturlige metoder for å nedregulere stoffskiftet, men før du gjør noe sånt er det veldig greit å få det bekreftet høyt stoffskifte, for det kan være andre årsaker til problemet, som f.eks fordøyelsen. Proteinpulver vil jeg i utganskpunktet fraråde. Spis heller naturlig mat, så får du i deg mye mer balansert næring. Proteinpulver alene er langt fra fullverdig og kroppen vil i tillegg bruke relativt mye energi til fordøyelsen av det, selv om det er mindre enn f.eks kjøtt. enkle karbohydrater og mettet fett er det kroppen lettest kan ta opp og lagre, men jeg er skeptisk til store mengder enkle karbohydrater p.g.a helseaspektet. Da bør du i alle fall måle blodsukkeret og holde deg innenfor fornuftige verdier. BMI'en din (Body Mass Index) er på 16.14, noe som vil si undervektig, så det er bra du tenker litt på vekten. Det som er spørsmålet er hva som foråsaker dette. Hvordan er stressnivået ditt og har du vondt i magen til tider ? Føler du at fordøyelsen og avføringen din er normal ? Har du perioder i løpet av døgnet hvor du føler deg helt tom for energi ? Føler du deg oppblåst i magen ? Har du regnet ut ca. hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag og kan skrive noen om hva du vanligvis spiser. Stressnivå? Neeh. Kan da ikke tro jeg stresser for mye. Vondt i magen? Egentlig bare når jeg er sulten Fordøyelse og avføring: For en god stund siden, kunne det ta over en uke mellom hver avføring. Nå er det mye bedre, og går alt ifra 2-5 dager?? Litt ustabilt. Det varierer litt. Føler ikke jeg er helt tom for energi. Eneste hvis jeg har trent veldig mye i en periode. Men har sluttet på fotball osv., så blir ikke så mye trening lengre. Oppblåst i magen: Tror ikke det. Kalorier: For å være helt ærlig, så har jeg ikke peiling på hvor mange kalorier det er i maten jeg spiser. Jeg spiser til jeg er mett. Dette er hvordan jeg ser på det: Høy forbrenning. Vil ikke si at de andre i familien har det. (De er ikke overvektige. De trener VELDIG mye, men passer på hva de spiser. For de har MYE lettere for å legge på seg. Det er snakk om et par kalorier..) Det eneste jeg vet, er at onkelen og tanten min (Bror og søster til moren min) har veldig høy forbrenning vil jeg tro. Eller så spiser de rett og slett veldig lite. Men uansett: Jeg har jo prøvd i perioder å spise, spise, spise, men har ikke lagt på meg noe særlig vil jeg si. Men slik kan hverdagen være: Jeg smører kanskje 3 brødskiver med nugatti. (Får ikke plass til mer på en tallerk), og når jeg har spist ferdig, er det ikke alltid jeg er mett. Men jeg gidder rett og slett ikke å gå tilbake til kjøkkenbenken og smøre meg noen ekstra brødskiver. Ja, du kommer sikkert til å si at jeg må spise mer, men somregel så føler jeg at jeg spiser meg mett. Jeg er 15 år, forresten. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hvis du driter mindre enn hver dag så har du ikke høy forbrenning, du bare spiser lite.. Anbefaler deg seriøst å lese denne artikkelen på Stronglifts: "Skinny guys often say they can eat anything they want without gaining weight. They think they’re blessed with a fast metabolism. They’ll say: “I make women jealous with my metabolism. I can eat junk food all day without gaining weight”. Truth is you can eat anything you want without gaining weight because you’re not eating a lot. I know you think you do, but you’re not. Otherwise you wouldn’t be skinny. Here’s how to gain weight for skinny guys." http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1272710 Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hvis du driter mindre enn hver dag så har du ikke høy forbrenning, du bare spiser lite.. Anbefaler deg seriøst å lese denne artikkelen på Stronglifts: "Skinny guys often say they can eat anything they want without gaining weight. They think they’re blessed with a fast metabolism. They’ll say: “I make women jealous with my metabolism. I can eat junk food all day without gaining weight”. Truth is you can eat anything you want without gaining weight because you’re not eating a lot. I know you think you do, but you’re not. Otherwise you wouldn’t be skinny. Here’s how to gain weight for skinny guys." http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1272710 Det du linka, er jo forsåvidt litt rett... Men vi tynne har jo litt mindre magesekker, som gjør at det blir fullt mye fortere, og at vi forbrenner nesten like mye kalorier ved å trykke på datamaskinen som andre bruker på å løpe. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Ok.. her står det: vekt i lbs x 20 kalorier. Det vil si at jeg må spise 2200 kalorier hver dag for å gå opp i vekt. Hva vil dere anbefale å spise da? Noe som er billig, som mødre er villige til å kjøpe inn hver gang de er ute å handler. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Weight Gain Diet. 3500+kcal example diet for a skinny guy who wants to weigh 180lbs/81kg. This can be too much at once if you’re only 135lbs/61kg or not enough if you’re very active. Individualize the diet based on your needs. * Breakfast: 100g oats, 50g raisins, 1scoop whey * Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich * Lunch: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese * Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich * Post workout shake: 1.5scoops whey, 60g oats, milk, banana * Dinner: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese * Pre bed: cottage cheese, berries, flax seed, fish oil anbefaler å lese litt her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?board=35.0 Endret 7. november 2010 av r0zie Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Weight Gain Diet. 3500+kcal example diet for a skinny guy who wants to weigh 180lbs/81kg. This can be too much at once if you’re only 135lbs/61kg or not enough if you’re very active. Individualize the diet based on your needs. * Breakfast: 100g oats, 50g raisins, 1scoop whey * Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich * Lunch: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese * Snack: 100g mixed nuts or 1 liter milk or tuna sandwich * Post workout shake: 1.5scoops whey, 60g oats, milk, banana * Dinner: 200g white pasta, bolognese sause, parmesan cheese * Pre bed: cottage cheese, berries, flax seed, fish oil anbefaler å lese litt her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?board=35.0 Takker for svar. Grunnen til at jeg spurte var at jeg kan jo ikke spise pasta til lunsj osv.. Jeg likte ideèn om nøtter som f.e.k.s peanøtter osv. Vil være mye bedre ettersom jeg slipper å smøre meg brødskiver eller bruke mye tid på å forberede maten. Andre forslag? Og takk igjen Den siden hjalp meg å forstå kalorier osv. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Peanøttsmør, nøtter, 1-2 ss olje hvert måltid, drikk helmelk, spis flere brødskiver, fres på med dressing, rømme, oljer, smør etc. Kjør på. Husk at det kan være lurt å kombinere en vektoppgang med styrketrening da du lettere bygger muskler når du ligger i kalorioverskudd. Dessuten er jo muskler greit å ha. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 ja, hvis du ikke trener så blir du bare feit og dvask, får hengepupper og hengemage og kalkunhals.. da angrer du senere.. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Peanøttsmør, nøtter, 1-2 ss olje hvert måltid, drikk helmelk, spis flere brødskiver, fres på med dressing, rømme, oljer, smør etc. Kjør på. Husk at det kan være lurt å kombinere en vektoppgang med styrketrening da du lettere bygger muskler når du ligger i kalorioverskudd. Dessuten er jo muskler greit å ha. Her var det mange gode svar For det første: Jeg trener allerede (Bare armer egentlig). Ang. olje hvert måltid: Hva mener du med dette? Hvordan skal jeg blanne dette sammen med maten? Eller bare "drikke" det bart? For det andre: Jeg liker ikke melk. Kan rett og slett ikke fordra det. Men sammen med nugatti på brødskiven er det bra greier. Jeg liker heller ikke dressing. Rømme skal jeg alltid klare, men det er ikke det beste jeg vet. Jeg liker ikke så veldig godt "soft" mat hvis du vet hva jeg mener. Jeg liker å drøsse på med masse piffi/grillkrydder eller lignende. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Ok, for det første. "Trene armer". Du får ikke muskler av å trene armer. Tren knebøy, markløft og benkpress. Dette er baseøvelser som aktiverer flere muskler i kroppen og gjør deg sterkere allover. Armtrening trenger du kun 1 dag i uke. Olje/smør/fett generellt: Bruk det i maten, hell over smør på potetene, hell olje over salaten. Iskrem og sjokolade inneholder massevis av kalorier og fett. Fyr på med dette og potetgull så tenker jeg nok du får fett på kroppen. Liker du ikke melk? Hva med sjokolademelk? Eller kjøp deg en gainer/proteinshake på norkost.no/proteinfabrikken.no eller gymgrossisten.no. Activate protein hos Norkost smaker godt, Whey Tech hos Proteinfabrikken eller 100% Gold Rich Chocolate hos Gymgrossisten. evnt. kan du gå for en gainer (dvs. en proteinblanding med mye karbohydrater (sukker).) Den får du også kjøpt hos de overnevnte nettbutikkene. Anbefaler det å stikke innom Trening og kostholds forumet her på diskusjon.no. Mange flinke folk der: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=328 1 Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Ok, for det første. "Trene armer". Du får ikke muskler av å trene armer. Tren knebøy, markløft og benkpress. Dette er baseøvelser som aktiverer flere muskler i kroppen og gjør deg sterkere allover. Armtrening trenger du kun 1 dag i uke. Olje/smør/fett generellt: Bruk det i maten, hell over smør på potetene, hell olje over salaten. Iskrem og sjokolade inneholder massevis av kalorier og fett. Fyr på med dette og potetgull så tenker jeg nok du får fett på kroppen. Liker du ikke melk? Hva med sjokolademelk? Eller kjøp deg en gainer/proteinshake på norkost.no/proteinfabrikken.no eller gymgrossisten.no. Activate protein hos Norkost smaker godt, Whey Tech hos Proteinfabrikken eller 100% Gold Rich Chocolate hos Gymgrossisten. evnt. kan du gå for en gainer (dvs. en proteinblanding med mye karbohydrater (sukker).) Den får du også kjøpt hos de overnevnte nettbutikkene. Anbefaler det å stikke innom Trening og kostholds forumet her på diskusjon.no. Mange flinke folk der: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=328 Nok en gang: Veldig bra svar Tingen er at jeg ikke vil gjøre så mye utav det. Jeg er usikker på om jeg vil drive å bestille sånn gainer osv. aktivt. Og jeg tror moren min kommer til å reagere hvis jeg drikker sjokolademelk hver dag. Jeg kan vel si vi er en "sunn" familie. Jeg kan selvfølgelig stikke innom butikken og kjøpe potetgull, brus, sjokolademelk osv., men det vil moren min reagere på, + pleier egentlig ikke gå på butikken så ofte, og det vil også koste meg veldig mye med potetgull annenhver dag Jeg går bare på butikken med venner osv. i helger når vi kjøper inn godteri. En annen ting jeg må gjøre er å kjøpe tyngre vekter osv. Det jeg har nå er ubrukelig for benkpress hvertfall. :/ Jeg spiser det jeg får til middag. Så skal jeg prøve å spise litt nøtter, yoghurt, brødskiver med nugatti (Spiser egentlig bare peanøtt smør når det er tomt for nugatti) Ser ikke for meg at jeg kommer til å pøse på sjokolademelk hver dag. Selv om jeg driter i hva moren min sier om usunne ting, så syns jeg selv det virker litt mye å kjøpe inn sjokolademelk fordi jeg ikke liker melk. Det kan godt være jeg misforsto deg om hvor mye potetgull, sjokolademelk osv. jeg skulle spise og drikke hver dag. Men da får du bare si ifra hva du mente Kom bare med et svar jeg, om at jeg kunne tenke meg at jeg trenger mange kalorier om det skal ha noen effekt Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 EDIT: Så skal jeg også prøve og huske på å blande i litt olje, smør osv. i måltider. Tingen er bare at jeg hater og stå å forberede mat. Det er derfor jeg likte ideèn om å spise nøtter osv. Er det noe annet jeg kan spise i tillegg forresten? Enten i andre måltider eller blande sammen. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Greia er: du må spise mer. Kort og godt. Du kan ramse opp grunner for "kan ikke spise ditt, kan ikke spise datt" så mye du vil. Hvis du vil gå opp i vekt, så har du fått oppskriften her. Gjennomføringen må du stå for selv. 1 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 kutt ut lett melka, kjøp H-melk. Ta ekstra sæter rømme til tacoen, og ekstra mye smør på brødet. Dobble porsjonene dine til middag. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Men vi tynne har jo litt mindre magesekker, som gjør at det blir fullt mye fortereMagesekken er elastisk. Hvis du spiser 3 måltider om dagen vil den skrumpe inn før hvert måltid. Prøv å spis deg mett 5 ganger om dagen. Dess oftere du fyller den, dess større blir den. Lenke til kommentar
Gjest IngenTing Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 kutt ut lett melka, kjøp H-melk. Ta ekstra sæter rømme til tacoen, og ekstra mye smør på brødet. Dobble porsjonene dine til middag. Glemte forresten å nevne dette: Det er skummetmelk vi kjøper mest av. Det er pga. det er den eneste jeg synes er helt grei sammen med nugatti. Problemet blir vel at det bare er sånn 0,1 % fett i denne. :/ Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 H-melk er godt, spesielt når man bare drikker skummet. Drikker skummet selv, og når hvi har h-melk :love: :love: Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 bland med proteinpulver som har sjokosmak.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå