alphez Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Heisann, har et lite dilemma: Sitter for tiden på en Alienware m11x som jeg kjøpte da jeg skulle begynne på skolen, for å kunne ha en portabel men kraftig pc til når jeg skal hjem på ferie o.l. Problemet er, dog, at jeg føler kanskje 11" ble i minste laget for meg når det gjelder både studier og spillbruk. (Går programmering og nettverk på universitetet, hvis det skulle være relevant.) Vil en envy 14.5 være en grei "oppgradering", tror dere? Gjelder denne modellen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610727 Problemet er at jeg liker så utrolig godt kvaliteten på m11x, samtidig som den skiller seg litt ut, men føler ikke at jeg utnytter potensialet dens da jeg skjeldent gidder spille på den da følelsen blir litt borte i den lille skjermen, samme gjelder skolearbeidet. Noen som vet hvordan envy 14 er når det gjelder tastatur og skjerm? Disse er helt essensielle for meg da maskinen brukes daglig til skolearbeid, og gjerne lengre økter. Vurderer også en MacBook Pro 13" , men litt usikker på hvordan 320m kortet i macbooken presterer. Kravene mine er ikke store til bildekvalitet, men å kunne kjøre HoN og MW2 er minimumskravet mitt. Bruker laptopen lite til spill da jeg har stasjonær til det, men jeg vil gjerne ha muligheten for det når jeg først er utenbys. Håper noen kan peke meg i riktig retning her! Har ikke lyst til å selge en maskin for så å savne alienwaren. Mvh. Kristian Lenke til kommentar
3xt Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Ingen som har et svar :O? er også ganske interessert i dette Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 320M kortet i MacBoka er for svakt til å være tilfredstillende for spilling - HD 5650-kortet i Envy'en er bedre da. Og Envy skal ha en byggekvalitet litt over gjennomsnittet, og inntil nylig kunne man også bestille en ekstra god skjerm til den - men det tror jeg ikke går lenger, pga. leveringsproblemer fra skjermprodusenten. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) 320M kortet i MacBoka er for svakt til å være tilfredstillende for spilling - HD 5650-kortet i Envy'en er bedre da. Og Envy skal ha en byggekvalitet litt over gjennomsnittet, og inntil nylig kunne man også bestille en ekstra god skjerm til den - men det tror jeg ikke går lenger, pga. leveringsproblemer fra skjermprodusenten. Siden du nevner skjermkortet, så har jeg også lest noen om at HD5650 på envy'en er under voltet? Det er snakk om at skjermkortet har 100 Mhz(?) mindre en det som er vanlig. Noen som vet om det utgjør stor forksjell på ytelsen? Noen som kan si hvor stor forskjellen på kvaliteten er mellom envy og MBP? Lønner det seg egentlig å kjøpe seg en MBP og så instalere W7 på den? Eller burde jeg heller bare gått rett på envy'en? Etter som jeg har lest så har MBP så vidt noen konkurenter når det gjelder kvalitet? Noen som vet om det finnes andre laptops som har lik byggekvalitet som MBP? EDIT: MBP: utmerket byggekvalitet utmerket touchpad utmerket skjerm(?) envy: bedre speccs bedre høytalere(?) MBP: gammelt/dårlig speccs dårligere høytalere? envy: dårligere kvalitet dårligere touchpad dårligere tastatur(?) Endret 11. november 2010 av 3xt Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Laptop'er med best byggekvalitet: Dell Precision, HP Elitebook, Lenovo Thinkpad T- eller W-serie. Kanskje også Sony Vaio. Så er da dette også kostbare maskiner. En maskin jeg godt kunne ha tenkt meg selv, er HP Elitebook i 14-15-17 tommers størrelse. Utover høy kvalitet får man også en skjerm som er uten konkurranse i bærbarsegmentet. Men trøste meg, det koster... Til trådstarter: Jeg tror faktisk HP Envy er et godt alternativ til din Alienware - den eller Sony Vaio Z-serie. Sistnevnete koster en del, men så er det også høy kvalitet koblet med god ytelse - også til spilling, med den rette modellen. Her er et par lenker som kan hjelpe litt med valget: AnandTech - Laptop buyer's guide - 14-inch and smaller og til 3xt: Apple MacBook Pro 13: Can a Mac be a decent Windows laptop? Endret 11. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
alphez Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Har vært innom å trykket litt på Envyen på expert. Tastaturet er HELT sjef, i mine øyne, og jeg ble litt forelsket i det. Endte opp med å skrive litt javakoder i notepad bare for å teste det ut Skjermen var ikke noe særlig å skryte av, men krise var det heller ikke. Oppløsningen er noe lav, men for meg betyr ikke oppløsningen så UTROLIG mye, selv om jeg ikke skulle klagd om den var høyere. m11x feiler litt på størrelsen på tastatur og skjerm for mitt bruk, så er ganske skeptisk til detta her Er forresten et bra tilbud på Envy 14 her (tror jeg da?): http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=4340593 er riktignok 1000-serien, men skal vel ikke være noen spesielle forskjeller mellom den og 1100-serien som koster 1500 mer på komplett med samme speccs? Jeg tror iallefall jeg har funnet min nye maskin Testet også envy med et beats headset koblet til, og lyden var faktisk ganske rå. Enda et pluss. 50% av tiden jeg er på laptopen hører jeg jo på musikk. Endret 13. november 2010 av alphez Lenke til kommentar
alphez Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Noen som kan kommentere på tilbudet hos Siba? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Synes tilbudet fra Siba er bra jeg. Er ikke helt lett og se hva som utgjør den store forskjellen mellom Envy'ene, men jeg mener å ha hørt at 1190 har en bedre skjerm og batteri? Endret 13. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
alphez Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Tviler jeg på, har sett skjermen til 1190 og den er ikke super Mulig batteriet er forskjellig, men begge har 8 cellers i alle fall. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Apropos skjermoppløsningen; HD 5650 er ikke kraftig nok til å kjøre særlig mange spill i 1920 x 1080 likevel, så 1366 x 768 er helt ok på en 14-tommer, spør du meg. Det er utrivelig når høy skjermoppløsning betyr at du hele tiden må forstørre/zoome ting for å se tydelig. Evt. så er det en god løsning å ha en stor ekstern skjerm hjemme på skrivepulten, når man har bruk for litt større bildeflate - disse koster ikke stort nå til dags. Samtidig som man har en hendig liten 14-tommer til å ta med seg ut. Best of both worlds! Lenke til kommentar
alphez Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 hehe, ja har en 23 tommer til den stasjonære, så dette er kun en maskin til portabelt bruk. 1366x786 fungerer greit for meg, og jeg er ikke kravstor når det gjelder grafikk. Eneste spillet jeg er kresen på er cs 1.6, og vel, nough said Har reservert en Envy nå hos Siba som jeg henter på mandag. Hvis den ikke duger, så bytter jeg jo bare, ikke noe i veien for det. Isåfall blir det en mac. Lenke til kommentar
alphez Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Da var Alienwaren solgt, og Envyen hentet. Så langt? Skjermen: Ikke det store, grei lysstyrke og ikke så mye refleksjon, men synes den er en smule uskarp. Kan være jeg er for vant med 11.6". Oppløsningen kunne godt vært høyere, men føler heller ikke at det er krise. Skriften er behagelig stor, men savner litt mer plass til dobbelt opp med vinduer. Tastatur: Helt sinnsykt deilig, men det visste jeg jo, dette var en av grunnene til at jeg valgte den Touchpaden fungerer, men tror kanskje scrybe kan gjøre den litt bedre. Har ikke testet så mye her enda. Plusset er jo at den er stor, og den fungerer jo til det den skal fungere til, men ikke noe mer enn det. Byggekvalitet: Meget solid, min hadde et litt løst batterideksel, men det var ikke plagsomt. Også litt ujevn belysning i tastaturet, men det er bagateller. Ytelse: her har jeg ingenting enda. HoN kjørte smooth, men det skal ikke så alt for mye til. Beats: lyden med et godt headset koblet til er det beste jeg har vært borti, knuser lyden til den stasjonære jeg har. Skal få testet med et logitech Z5500 også. De innebygde høyttalerene er på linje med alt annet. Ellers merket jeg at batteriet ikke varte så lenge, men det var jeg også klar over. Har ikke tømt det, men batterybar forteller meg at 3 1/2 timer er å forvente, stemmer greit overens med testen på hardware. En ting jeg ikke likte var plassering av ventilasjon på høyre side, kan se for meg en varm musehånd når man spiller. Designet er fint, men ikke noe mer enn det. I lukket form er maskinen ganske liten, men når jeg åpner den føles den massiv. Men igjen, jeg har brukt m11x i noen mndr nå, og klagde mye på at den ble for liten. Alt i alt en god laptop. Skal testes litt grundigere før jeg bestemmer meg, dog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå