Thinkfree Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Hei! For noen måneder siden prøvde jeg å overklokke mitt Radeon hd5850, med hjelp herfra: http://tech.icrontic.com/articles/overclocking-the-radeon-hd-5850/ Holdt meg unna volt endringer og slik, og kjørte test i Furmark. Var desverre et lite øyeblikk jeg ikke tenkte helt, og åpnet youtube. Pc'en slo seg da av (overheat eller sikkerhetstiltak?). Og etter dette har det vært lag (eller stuttering som det heter på engelsk), i de fleste spill f.eks Napoleon total war, Mass Effect 2 og Bad Company 2. Tok alle instillinger til factory settings, installert ny driver (10.10), men jeg har fortsatt samme problemet. Har høy FPS i spill, selv om det lagger. Har en AMD Phenom 2 955 x4, 4gb ddr3 ram, hovedkort: asus m4a89gtd-pro, men noe som jeg tror er en ganske dårlig psu fra cooler master: gx 650W. Noen som vet hva problemet kan være? Noen gode RAM, GPU og CPU tester jeg kan kjøre som kan utelukke disse? Takk! Endret 8. november 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Du har ikke muligheten til å låne et skjermkort av en kompis og teste ut om det det fjerner problemet ditt? Hvis du får gjort det finner du i hvertfall fort ut om skjermkortet er problemet ditt. Har du tilgang på noe sånt er det nok det letteste du kan gjøre Håkon Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Kan nok ikke det. Vil en test med Furmark gi en god indikator på om grafikkkortet fungerer som det skal? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Furmark er vel ment for å teste stabilitet og varmeutvikling på skjermkortet. Du kan jo gjøre et forsøk og kjøre en stabilitetstest. Hvis systemet krasjer har du i hvertfall funnet feilen. Hvis det er stabilt er det dog ikke sikkert at skjermkortet ikke er feilen... Håkon Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Skal kjøre en test etterpå. Er det mulig at skjermkortet blir ødelagt av å kjøre Furmark, og så åpne youtube? Grunnen til at det slo seg av var vel av sikkerhetstiltak? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det var mest sannsynlig en ustabil klokk som medførte at maskinen skrudde seg av. Det kan ha vært tilfeldig at den skrudde seg av akkurat når du gikk på youtube, men det skal uansett ikke gå an å ødelegge kortet ved og åpne en nettside Håkon Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Laster ned Unigine Heaven 2.1 for å kjøre benchmark av kortet. Er det noe bra man kan teste CPU med? Er Memtest86 bra å sjekke RAM med? Hvis testing av disse komponentene gir positive resultater, er det sannsynlig at PSU er årsaken da? Takk for hjelpen så langt - føler meg ganske trygg på at grafikkortet er greit da. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på feilsøking av komponenter her altså, til det har jeg ikke nok erfaring. Selv bruker jeg Prime95 til å teste CPU. Small fft test over en del timer pleier å finne ustabiliteter. Prime95 kan også teste RAM tungt, men hvordan det er vs Memtest86 vet jeg ikke Håkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå