AyaCthulhu Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) På tirsdag skal jeg drøfte for ALKOHOL og TOBAKK. Jeg tok på meg ansvaret for å komme med no FOR. Så jeg lurte på om noen her hadde noe å komme med. Lærern min er kristen så da gjelder det å komme med no overbevisende... Vær så snill og ikke kom med no at det er sosialt ol. Endret 7. november 2010 av AyaCthulhu Lenke til kommentar
Callisto Star Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Uten alkohol ville folk flest kjeda seg i hjel, alkohol og helgen er liksom det folk ser fram til... Men det at det er sosialt er jo ganske viktig da, en stor del av vennene man får som voksen møtte man på fylla 1 Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Du kan jo alltids bruke friheten som et argument da med at hvert individ er selvstendig og modne nok til å råde og bestemme for seg selv og hva vi konsumerer. Vil jeg bli dritings eller bare kose meg en kveld så er det jo mitt valg og ingen andres. Samtidig er det jo til tider veldig behagelig samt at det bidrar til godt humør med alkohol. Lenke til kommentar
AyaCthulhu Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Bra argument der, Sebastian : ) Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Alkohol; - Å kose seg ved å ruse seg - Frihet - Det ligger til norsk kultur. Lærern min er kristen så da gjelder det å komme med no overbevisende... - Det står ingenting om at det er galt å drikke i bibelen - Jesus gjorde om vann til vin Det eneste biblen sier er at du ikke skal drikke deg full slik at det er dårlig for dømmekraften din. Tobakk; - Det er en frihet i det. - Det er avslappende Selv er jeg egentlig ikke noen stor tilhenger av disse rusmidlene, men for all del, de har en plass i samfunnet. Lenke til kommentar
AyaCthulhu Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Tobakkindustrien bygde jo amerika, uten salg av tobakk hadde ikke amerika vært det den er. (er detta sant? bare noe jeg tror...) Noen som vet noe om at alkohol og tobakk industrien bygger samfunn, land eller no sånt? disse argumentene er noe jeg tror, noen som har noe å tilføye eller utdype det jeg har sagt? : p Endret 7. november 2010 av AyaCthulhu Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Tobakkindustrien bygde jo amerika, uten salg av tobakk hadde ikke amerika vært det den er. (er detta sant? bare noe jeg tror...) Noen som vet noe om at alkohol og tobakk industrien bygger samfunn, land eller no sånt? disse argumentene er noe jeg tror, noen som har noe å tilføye eller utdype det jeg har sagt? : p Veldig mye mer enn tobakk. "Miami was built on cocaine" Donald MacIntyre Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 tobakkindustrien bygde jo amerika, uten salg av tobakk hadde ikke amerika vært det den er. (er detta sant? bare noe jeg tror...) Det stemmer forsåvidt, tobakksindustrien var en starter for USA, etterhvert gikk det over til produksjon av bomull, etter borgerkrigen igjen ble tobakk nok en gang kraftig produsert og var meget populært frem til 1950 tallet, når forskning startet. http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco Noen som vet noe om at alkohol og tobakk industrien bygger samfunn, land eller no sånt? disse argumentene er noe jeg tror, noen som har noe å tilføye eller utdype det jeg har sagt? : p Jeg ville nok anbefalt deg å forklare hvordan "prohibition" ikke funket bra i USA, muligens om smuglingen og all mafiavirksomheten som dukket opp grunnet dette. http://en.wikipedia.org/wiki/Alcoholic_beverage Lenke til kommentar
AyaCthulhu Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Flott! Tusen takk^^ Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Dette er bare en påstand fra min side, men jeg tør påstå at mennesket har et behov for å modifisere sinnstilstanden med rusmidler. Bare tenk på det, hvor mange mennesker er det som ikke inntar verken tobakk, alkohol, kaffe. Alle disse stoffene forandrer sinnstilstanden i større eller mindre grad. Om det er et godt argument for disse stoffene er en annen sak. Men jeg tør påstå at det er en del av vår natur å forandre sinnstilstanden på et eller annet vis. Både med og uten rusmidler. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Mennesker har ruset seg siden tidenes morgen. Selv dyr ruser seg. Man kan finne eksempler på elefanter som går forbi frisk frukt og plukker opp gjæret nedfallsfrukt og spiser seg fulle på den. Det hevdes også at reinsdyr graver i snøen etter fluesopp. Rusmidler brukt riktig kan føre til økt trivsel og sosial integrasjon. Alkohol er vårt mest kjente rusmiddel. Det er forsket veldig mye på dette og vi kjenner alle sidene ved det. Både positive og negative. Brukt med måte er det derfor relativt trygt. Problemet slik jeg ser det er fyllekulturen vi har her til lands. Nesten ingen setter seg ned og koser seg med noen glass. De drikker mye og fort for å bli fullest mulig. Dette er ikke riktig bruk. De høye avgiftene her til lands er slik jeg ser det med på å vedlikeholde denne ukulturen. Folk drikker sjeldnere fordi det er dyrt, men når de først drikker så drikker de seg kanon for å få mest ut av det. Mange velger også det billigste alternativet og lærer seg dermed ikke å nyte god vare. Tobakk. Her er det mye negativt som kan sies. Men vi fokuserer på det positive i dag. Først og fremst så er det sosialt. Da jeg gikk på kurs for et par år siden så var det slik at alle de som røykte gikk ut i pausene og røykte. Det var naturlig at praten gikk og vi ble en sammensveiset gjeng. De som ikke røykte ble sittende inne og henge foran PC-en for seg selv. Røyking gir også muligheten til å ta en pause og roe ned. Tenk deg at du sitter fast med en vanskelig oppgave. Du kommer rett og slett ikke videre. Gå ut og ta deg en røyk. Når du kommer inn, kun fem minutter senere, så har du fokusert på noe annet og kan kanskje klare å se ting i et litt annet lys. Dette har selvsagt ikke noe med selve røyken å gjøre, men settingen. Røyker du ikke så tar du deg kanskje ikke den pausen og du blir sittende i de gamle tankemønsterene og kommer ikke videre. Mange ikkerøykere klager på at røykere får ta seg pauser i løpet av dagen og ikke jobber konstant. For folk i et veldig fysisk arbeid så kan kanskje denne kritikken ha noe for seg. Men for kontorarbeid og andre monotone oppgaver så tør jeg påstå man blir mer effektiv etter røykepausen og kanskje får gjort enda mer enn ikkerøykerne. I tillegg så har vi en skjevhet mellom tobakksavgiftene og skadevirkningene som tobakk gir. Skadene trenger jeg ikke gå inn på. Det er velkjent. Et regnskap som ViMenn presenterte for et par år siden viste at staten går med overskudd på 10 milliarder kroner hvert år med tanke på hvilke avgifter de tar inn og hvilke ekstrautgifter de har relatert til tobakk. Det betyr at det er vi røykere som betaler mye av velferdsamfunnet vi har i dag. Dette høres kanskje kynisk ut, men jeg velger å kalle det realistisk. Tilslutt så har vi det kanskje viktigste argumentet: Personlig frihet. Jeg mener man har rett til å bestemme over sin egen kropp og sitt eget liv. Så lenge man tar litt hensyn og ikke blåser røyken opp i trynet på folk, men heller stiller seg unna dem, så skader jeg ingen andre enn meg selv ved å røyke. Samme med alkohol. Et moderat forbruk hos en person som tar hensyn til andre er ikke problematisk for andre enn eventuelt personen selv. Vi trenger ikke et overformynderi som forteller oss hva vi kan og ikke kan gjøre med vår egen kropp. Nå har man gått så langt som at det ikke en gang er lovlig med synlig tobakk i annet enn spesialforretninger. Da spør jg meg selv hva som blir det neste? Skal vi skjule sukkervarer og brus i butikkene? Må man ha legenerklæring for å kjøpe øl? Hva med biler? De er jo tross alt livsfarlige! Nei, stopp dette ubegripelige hysteriet og la oss få velge selv! De fleste av oss er faktisk i stand til å ta et informert valg! Endret 8. november 2010 av L4r5 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå