b-bert Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg er så heldig (eller uheldig) at jeg har hatt anledning til å skaffe meg tre av de mest omdiskuterte mobilene det siste halvåret; Samsung Galaxy S, iPhone 4, og nå HTC Desire HD. Hele tiden har målet vært å finne ”den perfekte mobiltelefon”. Hver gang jeg har pakket opp esken har jeg trodd at målet var nådd – og hver gang blir jeg like sikker på at det ble bom. Urealistiske forventninger fra min side? Eller ”dårlige produkter” fra produsentenes side? Antakeligvis litt av begge deler… Her er noen av mine erfaringer, dersom noen skulle være interessert… La oss begynne med Galaxy S – sommerens store høydepunkt. Super AMOLED 4” skjerm var noe av det som fikk meg til å ønske meg denne mobilen. Android 2.1, og løfte om at 2.2. var rett i komminga (dette var i juli). Min erfaring: en utrolig fargesprakende skjerm, men på grensen til svært urealistiske farger i direkte sollys (særlig rødfargene). Svært få widgets, og de få som fins, har et visst feminint trekk (etter min mening). Så kom all ”laggingen”. Litt heng her, og litt heng der… Android 2.2 lot vente på seg, og Samsungs kundeservice var taus som en gammel familiegrav. Ingen konkret lanseringsdato for Froyo – og alle oppdateringer måtte foregå i Kies – et program som jeg riktignok fikk til å fungere, men som mangler all finesse og eleganse sammenlignet med sin motpart, iTunes. Nå, i november (ca 3-4 måneder etter lanseringen), kommer Froyo… ikke ”rett rundt hjørnet” i mobilverdenen. I tillegg kjører Samsung sitt TouchWiz – som på langt nær er like elegant som det HTC tilbyr med sitt motstykke Sense. Integrasjonen av for eksempel sosiale medier, fungerer langt fra like godt på Galaxy S som på Desire HD. Så kom iPhone 4 – telefonen som ”forandrer alt – igjen”. Jo da, siden jeg aldri tidligere har eid en iPhone forandret den litt av hvert. Først måtte man jo bytte ut sitt gamle SIMkort (med all kontaktinfo), med et nytt mikro SIM. Deretter måtte man hilse på sin ”nye venn” – iTunes. Stedet hvor alt skjer. Skjermen lyser opp på en ufattelig god måte (i mine øyne bedre enn den mer urealistiske Galaxy S), og alt går som smurt. Musikk legges inn – apps likeså. Det er som en drøm. Batteriet bare varer og varer, og det er ikke antydning til lagging eller krasj. Men, plutselig blir ting litt tungvint; kan man ikke laste bilder opp til Facebook direkte fra galleriet? Man må inn i FB-appen, ja. Så skal jeg sende over et bilde til konas mobil… hm, ingen bluetoothfunkjson? Så kommer telefonsamtalene… det blir stille. Ah, jeg har satt min samtalepartner på vent. Oi, nå hører han ikke hva jeg sier – nei, jeg har jo trykket på ”stille” knappen, så min mikrofon er mutet. To-tre minutter går… igjen har jeg satt vedkommende ”på vent”. Endelig, etter å presse telefonen hardt mot kinnet, unngår jeg problemet. Men, vent, hva skjer? Han kan ikke høre hva jeg sier, for det bare hakker… ah, jeg har ikke dekning… Så skrur jeg av 3G-nettet og får grei dekning, men nå blir jo nettforbindelsen på telefonen tregere… hm, må vel vurdere hva som er viktigst… Så nå har jeg altså en telefon med en sykt flott skjerm, med hundrevis av nyttige (og mindre nyttige) apps, og super batteritid – men som jeg knapt nok kan ringe med. Artig… Så kommer HTC Desire HD… Eneste telefon jeg har hatt som kan måle seg med hurtigheten til iPhone (og i visse tilfeller overgå den). Skjermen er stor. Ypperlig for mine store hender. Men… ved siden av iPhone, er den jo nesten grå… helt blass…ser ut som en mobiltelefonskjerm fra fortiden… Litt ”manuell lysstyrke” retter litt på skjevhetene… Alt går lynraskt – kontakter synkroniseres med FB. Alt går som en drøm. Apps lastes ned. Angry Birds er flott på den store skjermen. På nettet finnes det ingen ”grå bokser” lengre – alt av Flash innhold vises. Endelig! Jeg føler meg nærmere ”den perfekte mobil”. Ah, dette er telefonen jeg kunne sittet med i lange tider (man lærer seg til å ”godta” skjermen)… Men, det er ikke telefonen interessert i… for hvert minutt som går, tømmes batteriet i rekordfart. Nei, det er ikke INIT bugen… ingenting er galt – dette er normal oppførsel for telefonen… Den store skjermen, og den raske prosessoren, innbyr egentlig til timesvis med YouTube, spilling, filmvisning (med Vplayer, slukes omtrent alt av formater), surfing, osv… men batteriet stuper mot bunnivå – og fører til at man vegrer seg mot å bruke telefonen (vil jo gjerne ha litt strøm igjen hvis det skulle komme inn en viktig samtale). Bare det å sjekke facebook, noen mailer, og de siste nyhetene ”koster meg” både 2 og 3 prosent på batteriet. Så til alle dere som lurer på hvilken telefon dere skal velge; ingen telefon er perfekt. Noen her, som har gjort liknende erfaringer? 1 Lenke til kommentar
kaospiloten Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Bra skrevet og jeg er vel enig med deg at en perfekt mobil finnes ikke Men tror med et batteri på 2000ma til Desire HD så hadde den vært veldig nærme den perfekte mobil...... Lenke til kommentar
osmano Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Bra skrevet og jeg er vel enig med deg at en perfekt mobil finnes ikke Men tror med et batteri på 2000ma til Desire HD så hadde den vært veldig nærme den perfekte mobil...... Hvis man finner en perfekt telefon så verer det vel ca. 3 mnd....da er det kommet en annen som er bedre.... Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Finnes ingen perfekt telefon, og kommer heller aldri til å komme noen perfekt telefon. Man får velge den som virker best for eget bruk. Lenke til kommentar
b-bert Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Takk for tilbakemeldinger... Jepp, at den "perfekte" mobil ikke finnes, er min konklusjon også. Men jeg er også veldig enig med "kaospiloten" i at et bedre batteri til Desire HD, hadde gjort denne til noe av det nærmeste perfekt man kan komme... Samtidig skal man heller ikke se bort fra at bedre antenne og en fikset nærsensor i iPhone 4, ville gjort iPhonen mange hakk bedre. Nærsensoren kan sikkert fikses i en firmware update, men jeg er ikke sikker på antenna... Anyways, hadde vært artig om andre har erfaringer med f.eks. både iPhone 4 og Desire HD, og delt dem Lenke til kommentar
Fender77 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Artig post! Jeg har det litt på samme måte. Det startet med n97 da hele ideen med ts og qwerty "tente" meg. Ettersom hardwaren var like dårlig som en sykkel uten kjede så ble det til at jeg gikk over til iphone 3gs. 3gs'en har vel vært nærmest det jeg har hatt av en perfekt telefon, men har noen mangler som du nevner samt at alt er lukket og låst (itunes). Jeg kjøpte meg så en SGS, som du. Skjermen er sykt responsiv og bra å se på. Byggekvaliteten samt lag og bugs samt totalt fraværende support-tjeneste gjør at denne til en viss grad har potensialet, men faller gjennom. Gps'en er heller ikke god. Så ble spørsmålet... Skal jeg gå for HD eller skal jeg finne noe som er godt prøvd? Jeg har fortsatt SGS'en ettersom jeg fikk den grisebillig, og tenker nok å ha den for å se om samsung kommer med enda en 2.2 oppdatering etterhvert som er bedre. - Jeg har ikke gitt den opp helt enda. Nuvel, godt prøvd... - Etter å ha lekt litt med HTC HD så ble jeg imponert over byggekvalitet, men batteriet er som du sier, svakt. Skjermen er også blass. - Så jeg ble litt skeptisk til SLCD. I går kom jeg over en HTC Desire på kjempetilbud med slcd og fyrte løs. Skjermen er mindre blass enn HD sin og telefonen er gjevn over raskere enn Galaxyen bortsett fra når det kommer til spill. - Jeg spiller lite/ingenting og har ikke masse rare fjortis-apps på telefonen. Jeg bruker derimot telefonen ekstremt mye til mail(jobb/skole/privat),internett, kalender, ringing, melding, twitter, facebook, spotify, musikk generelt og litt youtube. De fleste oppgraderer vel fra en desire til noe annet, men jeg fant at størrelsen, byggekvaliteten (blant annet gummierte bakdekselet ala N95 8gb), greit kamera med lys, noen veldig gode hardware-knapper etc ser ut til å fungere bedre for meg. Så lenge internminnet er større enn på N97 så er alt fint for meg. Har installert 10 3.parts programmer som todo-notes, filbehandler etc. Nytteprogrammer som jeg bruker hele tiden. Jeg kommer nok til å holde på denne en god stund. Nå har det seg også slik at jeg var så heldig og vant en Nokia E7 i en konkurranse, slik at jeg får denne når den kommer på markedet. - Den har ikke syke GPU/CPU/ram specs, men det dobbelte av n97 (bortsett fra gpu som n97 ikke hadde). - Jeg tror denne kan bli veldig bra, også fordi byggekvaliteten er på plass. Men min absolutte drømmetelefon (da kun touchbasert) ville for øyeblikket vært en 4" HTC desire HD i metall med S amoled og hardwaren til HD - med kameraet til Nokia N8 med blitz. - Batteriet skulle også minst vært 1500 MPH.Den skulle også gjerne hatt hardwareknappene til desire. Men for øyeblikket koser jeg meg med den vanlige desire'en samt venter på Nokia E7. - Så får SGS'en være backup (veit det høres fælt ut, men igjen - jeg fikk den billig) og så får jeg se hva samsung gjør etter hvert. Lenke til kommentar
Fender77 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg er forsåvidt åpen for apple igjen hvis de fortsetter å åpne opp for litt mer etterhvert samt at antenneproblemene uteblir fra en ny versjon. Jeg håper også at de kanskje velger noe annet enn bare glass, samt kanskje hakket større skjerm. - Tiden får vise. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå