Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har Aspergers syndrom - noen spørsmål dere vil stille?

Wassabi

Anbefalte innlegg

Merket tidlig at jeg var annerledes og ikke fungerte spesielt godt sosialt. Har 140 i iq i snitt, noe som er ganske unormalt. For å gjøre en lang historie kort, så fikk jeg til slutt diagnosen Asbergers syndrom. Det er tøft å ikke fungere så bra sosialt, men har forbedret meg mye. Det sies at rundt 20% vokser det av seg med tiden. Har ødelagt mye for meg selv på grunn av syksommen som jeg aldri får rettet opp, men har et ganske bra liv idag med samboer.

Hvis dere har noen spørsmål omkring sykdommen, spør gjerne.

Endret av Wassabi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint at du gjør dette. Lurer litt på hva den høye IQ'n gjør med deg. Hva er det som du tar lettere enn oss med lavere IQ? Feks er det sånn at når du ser ett tall så kan du med en gang se alle faktorene i tallet osv?

Og med det sosiale, hva er det som er selve problemet? Er det at du ikke er så flink til å tolke kroppspråk ironi og sånt?

Lenke til kommentar

For det første så skrives det "ASPERGERS SYNDROM", og IKKE "ASBERGERS"!

For det andre så er det ikke en sykdom! Snakk om provoserende innlegg.

Hilsen en med ASPERGERS syndrom.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg glemte det tredje

Kan du dokumentere at 20% "vokser av seg" aspergers? Dette er TULL, det er en medført tlstand som ikke kan kureres!

Du kan finne deg en annen gruppe å hakke på, ditt forum troll.

Lenke til kommentar

Så pirkete vi skulle være, fru Blom. Tror ikke du har noe i denne tråden å gjøre.

Jeg lurer også på dette med det sosiale. Hva er det som gjør det vanskelig? Nå er det vel ikke strengt tatt alle som sliter sosialt, men stebroren min har asbergers/aspergers syndrom og jeg ser at han er veldig tilbaketrukken og er nesten ikke sosial.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Snakk om å være hårsår. Skjønner godt at du ikke fungerer godt sosialt med asbergers sykdom, gjest. Makan til oppførsel.

Det er nå engang sånn at det ikke er en sykdom, så hvorfor kalle det en sykdom? Du sier vel ikke homofil sykdom også?

Hva er det som du tar lettere enn oss med lavere IQ?
Vel, det er åpenbart ikke staving i hvertfall. :tease: Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Har alle med aspergers høy iq? Hvor gammel var du når du fikk diagnosen?

IQ = en tolkning som antyder lærinskapasitet

Når du har asberger så er hjerner ikke koblet sammen på det viset som de "vanelig" hjerne er koblet sammen, resultatet er vaneligvis at lærinskapasiteten øker mens evnen til å forstå det sosiale instinktivt er litt mindre.

På virkelig høyt nivå av asberger så er man superspesialist på et felt, men man mister omtrent alle sosiale ferdigheter.

På mild form så er man bare litt antisosial over folk man ikke helt liker, og er litt smarte en gjennonsnittet grunnet litt bedre læreevne.

Selv har jeg mild asberger, og føler meg vis jeg setter meg ned og tenker igjennom det, litt distantert fra meg selv.

Edit: Spørsmål, hvor distanter fra deg selv føler du deg? Har alltid vært litt nysjerrig på hvordan andre føler det.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Jeg blei testet for Asbergerssyndrom,pga legen min trodde jeg hadde det i tillegg til ADHD diagnosen min ..

Jeg fikk aldri påvist asberger på papiret,men måtte ta di samme forhåndsreglene som dem med asbergerssyndrom..

Istedet fikk jeg Non-Verbale Lærevansker (Non-Verbal Learning Disorder) som også er innen for asberger/autisme spekteret..

Det jeg kan merke det på er at jeg er ett veldig ordensmenneske...

Pluss at hvis jeg skal lære noe liker jeg helst å få det inn verbalt via å bare bruke hørselen,mens jeg sitter og droddler samtidig.. Da kan jeg nesten gjennta det ordrett.. Men jeg har ikke spesielt høy IQ men skremmende på enkelte områder via den type læring...

Jeg fikk også beskjed om at jeg kan vokse det av meg.. Men det er ikke påvist hos meg,jeg manglet noen punkter.. Men JA noen av dem er uhyggelig glupe å noen fungerer veldig bra sosialt,er mange punkter å gripe dem på...

Lenke til kommentar

Har alle med aspergers høy iq?

Nei. IQ-en er vanligvis gjennomsnittlig. Noen ganger lavere, andre ganger høyere.

Hjernen er mer fokusert, de er knallgode på enkelte områder, men kanskje svakere på områder som det sosiale, lesing, skriving etc.
Så det er derfor jeg, som har asperger, staver dobbelt så bra som retteprogrammet og leser raskest i klassen. Takk for forklaringen. :)

Og så hører jeg stadig vekk noe om at vi ikke skjønner ironi. :hmm:

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Har alle med aspergers høy iq?

Nei. IQ-en er vanligvis gjennomsnittlig. Noen ganger lavere, andre ganger høyere.

Hjernen er mer fokusert, de er knallgode på enkelte områder, men kanskje svakere på områder som det sosiale, lesing, skriving etc.
Så det er derfor jeg, som har asperger, staver dobbelt så bra som retteprogrammet og leser raskest i klassen. Takk for forklaringen. :)

Og så hører jeg stadig vekk noe om at vi ikke skjønner ironi. :hmm:

Noen skjønner ironi,men andre har litt vanskeligheter mellom å skille mellom ironi og alvor..

Hadde noen sakt til meg for 3 år siden "Pell deg hjem vil ikke se deg mer" Så hadde jeg gått..

Men nå som jeg har levd med det å ta samme forhåndsregler en stund har jeg lært meg å skille mellom ironi og alvor...

Det blir jo bedre,akkurat som en anna diagnose du blir nødt til å bli fortrolig med å leve med,men også forberdre deg på :)

Lenke til kommentar

Min forståelse er at Aspergers kan føre til mindre medlidenhet, og mangel på forståelse av andres følelser. -Stemmer dette? I så fall, hvordan er det å leve slik, jeg tror jeg lett hadde kommet frem til en konklusjon av at alle mennesker var roboter med slik tankegang. Dette har jeg alltid lurt på.

Lenke til kommentar

Min forståelse er at Aspergers kan føre til mindre medlidenhet, og mangel på forståelse av andres følelser. -Stemmer dette? I så fall, hvordan er det å leve slik, jeg tror jeg lett hadde kommet frem til en konklusjon av at alle mennesker var roboter med slik tankegang. Dette har jeg alltid lurt på.

Man må skille mellom empati og medfølelse.

Empati: Evnen til å intuitivt forstå hva andre tenker eller føler.

Medfølelse: Medfølelse forutsetter at du først har funnet ut vedkommendes følelser (ved hjelp av empati).

Personer med asperger har redusert empati, men faktisk noe høyere medfølelse når de først skjønner hva andre føler (i undersøkelser sammenlignet med s.k. normale).

For å sammenligne vil en psykopat ha stor evne til empati (tolker andre godt), men ingen medfølelse, han bruker sin empati destruktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...