Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med kortslutning

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp med et problem jeg har.

Statusen er nå at pcen ikke starter opp i det hele tatt, så jeg regner med at det er Psuen som er død.

Tidligere har jeg hatt problemer med at sikringen har gått i det rommet pcen min er.

Men det gikk over. Og problemet før den døde var at den kortsluttet veldig ofte.

jeg aner ikke hvorfor den gjorde det, pcen er selvbygd og har hatt den i ca et år.

Og jeg har ikke hatt noe problem med den tidligere. Det går ikke ann å starte opp pcen etter den har kortsluttet, så da må jeg vente ca 10 min og da ser jeg at pcen begynner å lyse som vanlig og da kan jeg skru den på uten problem. Men nå starter den ikke opp i det hele tatt og har også prøvd å starte opp strømforsyningen alene men uten noen spor av liv.

Noen som har noen tips eller råd om hva jeg kan gjøre eller gå frem for å finne ut hva som kan være galt, og hvorfor den bare kortslutter?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt senere samme dag som jeg åpnet denne tråden, så fikk jeg liv i pcen igjen.

Den fungerte helt normalt, Men dagen etter når jeg stod opp, var pcen av, men hovedkortet lyste som det pleier å gjøre. Og tenkte ikke noe over det og kom tilbake, Men da var lyset borte og pcen var helt død. Og frem til i dag så har jeg ikke greid å få liv i den.

Jeg har prøvd å jumpstarte PSU også uten hell.

Noen tips på hva jeg kan gjøre ? eller hva som kan være galt ? :)

Lenke til kommentar

Det er svært sannsynlig at det at sikringen går og at PC (dvs PSU) er død har sammenheng. feilen ligger antaglig i PSU. Den kan ha blitt skadet over tid p.g.a. strømpulser på strømnettet e.l. PSUer varer ikke evig. Mange ytre faktorer som kan knekke dem. Også så banale ting som støv og indre vifte som stopper opp.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Oppdaget noe nytt nå. Hovedkortet blinker, vanligvis så lyser det jo og det betyr jo at HK får strøm.

Istad så lyste det litt og prøvde å starte den og det funket. Så skrur jeg den av litt så fortsetter den å blinke.

Bare lurte på hvis PSU er ødelagt da ville vel ikke HK få strøm i det hele tatt altså ikke blinke eller lyse?

Men den lyser eller blinker ikke alltid, var bare en periode.

Lenke til kommentar

Det er vel bare at den får noe strøm, men strømforsyningen er ikke i stand til å levere mer, og da kortslutter den, på grunn av feil.. Å få noe til og lyse på et hovedkort skal ikke mye til, men og kjøre hele PCen er litt værre. Vis du ikke får startet PSU ved siden av, så er jeg sikker på at det er det som jeg beskriver. Du kan jo jump starte den igjen, og se rundt med et volt / multi-meter og se om du får noe utslag selvom viften ikke går, men jeg vill nesten anbefale å være LITT forsiktig (Men det er man jo alltid , eller hva? ;)

Lenke til kommentar

Kan likefullt være noe i huset som er feil, kan være kjekt og sette den opp hos en kamerat eller lignende og se om den er like ustabil. Men ellers så vil jeg tro det er PSUen, vis du ikke får jump starten den uten problemer (antar da at du vet helt sikkert hvordan du gjør det, og kortslutter riktig pinner)

Alikevel, vis PSUen da faktisk viser seg å fungere, så er det vell hovedkortet som tuller, men i første omgang ville jeg ha sagt at det er PSUen :)

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, men det kan jo hende en kondensator eller noe i PSU'en har røket. Du kan prøve å sende inn din PSU å klage å kansje få igjenn på garantien :)

Ja, det er ihvertfall ikke en vanlig kortsuttning. Hvis det fungerer litt etter den er blitt varm og har stått på en stund så er det f.eks. en viktig kondensator som har sprukket og lekket slik at den tar en evighet til å bygge opp den ladningen den skal ha.

Akkurat det at den fungerer etter den har stått på en stund vil jeg si indikerer sterkt at det er PSU som er feil på.

Hovedkortet er også en mulighet, men mindre vanlig av erfaring. Det er også relativt enkelt å manuellt inspisere kondensatorene på hovedkortet med en lommelykt så lenge det ikke er en total "jungel" i kabinettet ditt :)

Lite sansynig at det er noe feil i huset. Huset ruker så enkle og robuste komponenter at det skal en del til før de feiler - det er jo bare ledninger og noen sikringer i sikringsskapet - og defekter på disse vil neppe kunne lage noe slikt problem - ihvertfall ikke uten at du hadde åpenbart merket det på alle andre elektriske ting i rommet også.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...