Gå til innhold

Et eller annet med strømmen i Rogaland?

Anbefalte innlegg

Hei, det skjedde nettopp noe her. For å gjøre det lettere å forstå, vil jeg først forklare hvordan strømnettet og nettverket ser ut her:

Min PC står i kjelleren, og kjelleren har eget sikringsskap med en slags isolasjon (?) slik at "ting" som skjer her ikke skal påvirke resten av huset. Det går en nettverkskabel opp, koblet i en switch som da får strøm fra et annet sikringsskap.

Det som nettopp skjedde var at lysene i kjelleren blinket, og samtidig fikk jeg "network cable disconnected" eller noe slikt. PCen kjører altså fremdeles, men strømmen må ha gått og kommet tilbake veldig fort.

Snakket nettopp med dama i telefon, hun bor i en annen bydel, og hos henna hadde lyset blinket, og mobilen gitt fra seg en pipelyd samtidig (uten at noe hadde skjedd på den :o )

Noen andre i Stavanger som har hatt liknenden "hendelser"? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på byfjorden for noen få timer siden og så på båtløp. Om lyset blinket vet jeg ikke, men det lynte og tordnet som et h**** her i Bergen..

Regnet gjorde det også :cry: ( har åpen båt, og gjett hvem som ikke hadde meg seg regntøy :D )

Mvh.

Dings

Lenke til kommentar

Det er et lynnedslag i eller i nærheten av en høgspent mast. Det oppstår en transient spenning som kan ødelegge maaskinen din (PSU) :(

Er det luftnett (stolper og ledninger) der du bor bør du trekke ut maskinen når du hører tårneværet slik at du ikke får overspenningene inn på PCen.

Små transienter kan du fjerne med et finfilter som du setter i plugger i der du vil ha dataen tilkoblet. Bare husk at stikkkonteakten må være jordet for at det skal være noe nytte i finværnet.

Geir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...