Gå til innhold

Bruker store PSU'er mere strøm, selv ved liten "bruk"?

Anbefalte innlegg

Ser at komplett kjører billige strømforsyninger fra Chieftec denne helgen, lurer derfor på en 850w.

Systeet mitt trenger ikke 850w, men jeg tenker det kan være lurt å kjøpe nå som de er på tilbud, og jeg allikevel skal bygge en PC.

Det jeg lurer på; bruker de mye mer strøm over tid, selv når f.eks bare 300w blir brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke en god kraftig PSU nødvendigvis mer effektiv enn en som tynes nesten til grensa. Dersom PSU'en er stor nok (målt i watt) vil den ofte være mindre effektiv og trekke mer strøm enn en liten god som går nesten på maks. I dag kan en relativt enkelt finne ut hvor effektiv en PSU er ved å sjekke om den er 80plus sertifisert. Det gir et godt utgangspunkt for valg av PSU. Dernest bør en se hva en trenger. For å bli 80plus sertifisert må en PSU oppfylle krav til effektivitet ved 20%, 50% og 100% last, der kravet er høyest ved 50% last, med unntak av standard, der kravet er 80% effektivitet flatt. Det er videre en rangering med 80plus standard, bronse, sølv, gull og platina.

Produsentene vil gjerne bli oppfattet som "grønne" og designer sine PSU'er med tanke på høyest mulig 80plus-rating. Følgelig er svært mange PSU'er¨mest effektive ved 50% last, samtidig som de akkurat overholder klassen på 20% og 100%. Under 20% er det ingen krav, og ved kjøp av for stor PSU, kan effektiviteten bli veldig dårlig og strømtrekket mye høyere enn ved valg av riktig dimensjonert PSU.

Lenke til kommentar

Burde vel legge til at han ikke har noen garanti for at det vil gå verken den ene eller andre veien uten å faktisk måle eller få tak i detaljerte spesifikasjoner hvor effektivitet ved forskjellig last er oppgitt.

Jeg gikk fra en PSU som var på grensa til en overdimensjonert en og totalt strømtrekk gikk ned.

Lenke til kommentar

Nå spiller graden av overdimensjonering inn og også at nyere PSU'er er mer effektive enn tidligere generasjoner. PSU'er av litt "edlere" årgang var ofte ikke mer enn 70% effektive i beste fall og følgelig enda mindre effektive i yttergrensene. Høy last og lav effektivitet gjør at PSU'en svir av mye varme internt. Varme komponenter trekker også mer strøm.

Corsair har kurver som viser effektiviteten i området 20% - 100% last. Om de er basert på 20-50-100 målinger vites ikke, men de gir iallefall en indikasjon på effektiv PSU'en er ved forskjellig last. Det er også noen tester som viser effektivitet ved forskjellig last, også under 20%. Det er ikke alltid like pent (eller effektivt). Under er link til effektivitetskurven til en Corsair HX650.

http://www.corsair.com/products/hx650/hx650-E-chart.png

Lenke til kommentar

Varierer litt det der.

Enkelte PSUer trenger en viss minimumslast som kan i noen tilfeller være stor eller liten.

Andre trenger nesten ingen last i det hele tatt og trekker kun det som trenges der og da.

Det som spiller inn er effektivitetsprosenten på strømforsyningen.

Om du tar Enermaxen på 1250W som sitter i maskinen min så kan jeg trekke 5-10W om jeg har lyst uten problemer.

Fordelen med stor PSU er også at de går litt kjøligere og enkelte kan da kjøre passivt.

Tenker her på Corsair sin modell som under 20% belastning kjører uten at vifta går.

Noen PSUer har dog ett punkt hvor de er mest effektive, altså en viss belastning hvor de er mest effektive, hvor mye du tjener på å kjøre den med den mest effektive belastningen er kanskje ikke all verden, men en forskjell er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...