Gå til innhold

Lønnspotensiale

Jostein K.

Anbefalte innlegg

Heihei!

I et par år nå har jeg hatt lyst til enten å bli arkitekt eller advokat. I det siste har jeg helt mer mot arkitekt, men etter å ha sett et par videoer på YouTube der arkitektstudenter klager og syter over arbeidsmengde og lønn har jeg blitt mer usikker.

På YouTube kanalen til howtoarchitect sier blant annet personen, som jobber som arkitekt, at det er relativt lite design involvert, og at man bruker mesteparten av tiden på å snakke med klienter og lignende. I et par andre videoer jeg så var det veldig mye kommentarer om arbeidsmengden på studiene, der man gjerne ikke sov på to-tre dager. Videre sa mange at man måtte jobbe mye og fikk betalt lite når man først var ferdig med studiene. Dette ser jeg på som veldig rart, ettersom jeg har fått inntrykk av at arkitekt er et ganske godt betalt yrke.

Jeg har ingen problemer med å måtte jobbe mye på studier, men om det er så dårlig betalt som mange mener er det ikke noe jeg vil satse på. Nå vet jeg ikke hvor disse studentene på YouTube er fra, men jeg regner med at de er fra USA. Er det mulig at arkitekter er dårlig betalt i USA?

Det andre jeg har tenkt på å bli er advokat, ettersom jeg ser på det som et veldig interessant fag og yrke. Jeg trodde arbeidsmengden på jusstudier var mye høyere enn arbeidsmengden på arkitektstudier, men nå er jeg jammen ikke sikker lenger. Er det mulig å praktisere yrket utenfor det landet man har studert i?

Utenom det lurer jeg på lønnspotensialet til disse to yrkene. Jeg er ikke så veldig opptatt av hverken startlønn eller gjennomsnittslønn, men potensialet altså. Jeg regner med at lønnspotensialet er relativt mye høyere i advokatbransjen, men det er vel mulig å tjene over to millioner kroner i året som arkitekt også, eller?

For å oppsummere dette, jeg har sett på YouTube at arkitektstudier er VELDIG tunge, og at yrket er dårlig betalt. Er dette rett, eller er det bare arkitektstudenter som syter fordi de må jobbe over to timer om dagen?

Endret av DandyVers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...