Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV og Ferie under kurs, hvilke rettihgeter?

*F*

Anbefalte innlegg

Poenget i utgangspunktet var å stille spørsmål om hvilke holdninger NAV har til de brukerne som ikke er helt strømlinjeformede, og da er ord som "snyltere" og "fakke" beskrivende for hvordan jeg oppfatter NAV. Muligens ikke helt i tråd med den oppfatningen NAV er tjent med.

Endret av Whist1er
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber du i NAV krikkert?

Da har vel i såfal du noen gode tips til hvordan dette kan løses?

Ja - samarbeid med ditt NAV-kontor. Uten å ha NAV-kontoret ditt på laget kommer du ingen vei.

En av de mindre heldige grepene som ble gjort for et par år tilbake var å danne NAV av de tre organene de skulle erstatte uten av den tverrfaglige kompetansen, og tilstrekkelig kvantitet var til stede.

For så vidt enig med deg der - men jeg mener det er gjort større feilgrep enn selve sammenslåingen i etterkant.

Jeg har ingenting til overs for de som hever urettmessige dagpenger/sosialstønad/sikringspenger og hva det nå heter mens de samtidig er i full jobb; men jeg har til gode å se at NAV har fått politimyndighet slik at det er de som fakker noen som helst.

Fakke skal her forstås som å avsløre noen - litt på siden av ordboksdefinisjonen, men fortsatt i samsvar med gjengs ordbruk. Og å avsløre noen eller å ta noen på fersk gjerning kan både du, jeg, og en offentlig etat gjøre.

At du misliker at NAV bedriver kontrollvirksomhet innenfor eget fagområde - på samme måte som Klima- og forurensningsdirektoratet, kommunens plan- og bygningsetat, o.l., får så stå for din regning.

Lenke til kommentar

Fakke skal her forstås som å avsløre noen - litt på siden av ordboksdefinisjonen, men fortsatt i samsvar med gjengs ordbruk. Og å avsløre noen eller å ta noen på fersk gjerning kan både du, jeg, og en offentlig etat gjøre.

At du misliker at NAV bedriver kontrollvirksomhet innenfor eget fagområde - på samme måte som Klima- og forurensningsdirektoratet, kommunens plan- og bygningsetat, o.l., får så stå for din regning.

Jeg kan ikke se å ha gitt uttrykk for å mislike at NAV bedriver kontrollvirksomhet innenfor fagområdet sitt. Det er helt på sin plass, og også nødvendig ut fra et allmennpreventivt hensyn. Jeg betviler heller ikke at dette er nedfellt i instruksverket for angjeldende etat.

Jeg reagerer på måten, i dette tilfellet, du som etatens representant, omtaler og karakteriserer deler av klientmassen. Om dette er i samsvar med gjengs ordbruk, må jeg nesten spørre om "fakke" og "snyltere" på noen måte inngår i NAVs offisielle språkbruk?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se å ha gitt uttrykk for å mislike at NAV bedriver kontrollvirksomhet innenfor fagområdet sitt. Det er helt på sin plass, og også nødvendig ut fra et allmennpreventivt hensyn. Jeg betviler heller ikke at dette er nedfellt i instruksverket for angjeldende etat.

Jeg reagerer på måten, i dette tilfellet, du som etatens representant, omtaler og karakteriserer deler av klientmassen. Om dette er i samsvar med gjengs ordbruk, må jeg nesten spørre om "fakke" og "snyltere" på noen måte inngår i NAVs offisielle språkbruk?

Da har jeg misforstått hva du ønsket å formidle, og det beklager jeg i så fall. Men jeg for min del vil presisere at jeg på ingen måte representerer NAV her - jeg er privatperson og representerer ingen annen enn meg selv. For ordens skyld har jeg presisert det i signaturen min nå. At jeg velger å gå åpent ut om hvor jeg jobber er et annet spørsmål.

Jeg ser heller ikke relevansen mellom hva som er gjengs språkbruk for en privatperson og hva som er etatens offisielle språkbruk?

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Han har nå snakket med nav, og det er ingen mulighet for å droppe kurset, det er heller ingen mulighet for å få erstattet reisen av nav.

Slik jeg ser det er det mulig for han å reise opp på fredag etter kurset, (altså er vel på kvelden en gang han må reise).

Er det noen som vet hvor jeg kan få billige flybiletter til 26. november? Billigste jeg fant var 1024kr for en vei.

Lenke til kommentar

Han har nå snakket med nav, og det er ingen mulighet for å droppe kurset, det er heller ingen mulighet for å få erstattet reisen av nav.

Slik jeg ser det er det mulig for han å reise opp på fredag etter kurset, (altså er vel på kvelden en gang han må reise).

Er det noen som vet hvor jeg kan få billige flybiletter til 26. november? Billigste jeg fant var 1024kr for en vei.

Selv om vedkommende går på dette kurset, så er det fremdeles ikke lov å reise utenlands mens man er arbeidssøker, og det vil han jo være selv etter kurset.

Dette hvis man altså ikke har avklart reisen og ferien med NAV, da

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om vedkommende går på dette kurset, så er det fremdeles ikke lov å reise utenlands mens man er arbeidssøker, og det vil han jo være selv etter kurset.

Selvsagt har han lov til å reise utenlands. Men han skal ikke ha dagpenger for de dagene.

Lenke til kommentar

Selvsagt har han lov til å reise utenlands. Men han skal ikke ha dagpenger for de dagene.

Var det ikke det jeg nettopp sa, da?

G :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nope. Du sa at han ikke hadde lov til å reise utenlands når han var arbeidssøkende. Det er feil. Hvis du mente at han ikke hadde lov til å trekke dagpenger mens han var i utlandet så er vi enige. Men slik som jeg leste det så sto det klart og tydelig at du mente at det ikke var lov for arbeidssøkende å reise utenlands.

Lenke til kommentar

Nope. Du sa at han ikke hadde lov til å reise utenlands når han var arbeidssøkende. Det er feil. Hvis du mente at han ikke hadde lov til å trekke dagpenger mens han var i utlandet så er vi enige. Men slik som jeg leste det så sto det klart og tydelig at du mente at det ikke var lov for arbeidssøkende å reise utenlands.

Da må du lese teksten om igjen.

Det er ikke lov å reise til utlandet mens man er arbeidssøkende, var det jeg sa. Man kan altså godt reise utenlands, men da er man ikke (reelt) arbeidssøkende og har da underforstått ikke krav på dagpenger. Arbeidssøkende blir man igjen når man kommer tilbake fra ferien.

Vi mener nok det samme, men du har i utgangspunktet ikke vært nøye med å lese teksten.

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan han være arbeidssøker i utlandet, men i den snevre forstand NAV og folketrygdloven benytter begrepet arbeidssøker er han ikke arbeidssøker. Forskjell i begrepsbruken.

Ingen grunn til å blande begrepene, det er bare å holde seg til topic.

Det dreier seg om å klare å lese (og forstå) en tekst innad i den kontekst den uttales i. Og det er jo absolutt NAVs begrepsbruk av ”arbeidssøker” som er topic og som jeg har forholdt meg til. ”Arbeidssøker” er i denne sammenheng å forstå slik Ftrl. § 4-5 og § 4-21 oppsetter. Dette ble jo avklart i ditt utmerkede innlegg nr. 9, så det skulle ikke være grunn for begrepsmisforståelser. Om andre forholder seg til andre begrep får de ta på egen kappe, men skal man kritisere, så får det skje på riktig grunnlag.

Mens man er på ferie i utlandet så er man pr. definisjon ikke (reel) arbeidssøker (med rett til dagpenger) før man kommer tilbake og igjen er arbeidssøker i dette begreps forstand. Og hvis man vil være arbeidssøker i utlandet, noe som ikke er topic her, så er det andre regler som gjelder og man er ikke på ferie der.

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...