*F* Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Hei! Jeg og et par venner skal til Amsterdam om 2-3 uker. Og har bestilt den turen for ei god stund siden. En av personene går på arbeidsledighetstrygd fra NAV og har nå fått beskjed om at han har trøkkførerkurs en dag mitt i ferien. Det krasjer jo totalt med turen som allerede er betalt og greier. I følge nav mister han rettigheten til dagpenger om han ikke møter opp på kurset, og han får heller ikke lov til å skippe kurset, da vil det skje det samme. Så, her har vi et skikkelig dilemma, Hva kan man gjøre? Fant dette på NAV.no: Rettigheter – konsekvenser for deg Hvis ferien ikke passer med aktivitetene du har avtalt med NAV, må NAV trekke i arbeidsavklaringspengene. Hvis du avbryter planlagt aktivitet for å reise skal du føre ferie/fravær på meldekortet. Du vil da ikke motta arbeidsavklaringspenger for feriedagene. Du finner mer informasjon i egen sak "Arbeidsavklaringspenger – ferie i Norge og utlandet". Se også faktainformasjon om Arbeidsavklaringspenger. kilde: http://www.nav.no/202538.cms Noen juss folk som kan si hvordan dette egentlig fungerer? Endret 7. november 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Mister nok rettighetene til dagpenger alle de dagene dere er på ferie. Annenhver uke leverer han inn et meldekort. På det kortet skal han rapportere inn at han har vært på ferie, og dermed ikke vært tilgjengelig for å jobbe eller ha gått på kurs. Selvfølgelig har man ikke rett på dagpenger når man ikke har vært tilgjengelig for å jobbe. Syntes det var bra forklart i sitatet du hadde funnet på nav.no. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Det skjønner jeg, og det er jo helt greit, man skal ikke ha dagpenger på ferie. Men problemet er at de sier han mister retten til dagpenger videre pga han ikke har møtt på det kurset og blir dermed "kastet ut av nav" og er ikke velkommen tilbake. Tar nav feil her, ellr? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 På samme side som du siterte fra fant jeg følgende: Hva gjør du når du skal ha ferie? Du må avklare ferie med NAV. Med ferie menes at du tar fri fra planlagt aktivitet og ikke er tilgjengelig for planlagt oppfølging fra NAV. Når du tar ferie skal dette meldes fra om på meldekortene du sender inn. Reiser du bort i perioder der det ikke foregår planlagt aktivitet, og du fortsatt er tilgjengelig for oppfølging av NAV, vil ikke dette regnes som ferie av NAV. Da skal du ikke melde om ferie på meldekortet. I slike perioder kan du ha rett til utbetaling av arbeidsavklaringspenger. Spørsmålet er da om han har avklart ferien med NAV? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Vel, han har vert å snakket med de på NAV, så slik jeg ser det mener nav han ikke får lov til å ta ferie. Det er forresten et truckfører kurs, vet ikke om jeg sa det tidligere i tråden. Endret 7. november 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Jeg ser nå at loven jeg siterte ligger under "Arbeidsavklaringspenger". Noen forslag til hva man kan gjøre da? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Se om dere får tak i noen skikkelig billige flybilletter t/r så han kan dra hjem en dag for å ta kurset? Ser at Norwegian har en del 299-kronersbilletter til Amsterdam. Endret 7. november 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) 299 tilbudet dems er bare enkelte dager osv da det er lite poppulært og vinne. Dagen det er snakk om her er fredag 26. November, kan ikke se at dem har noen ledige fly. Vi bor i Kristiansand btw. EDIT: Søkte opp på Expedia, billigste var 2 754,00... Endret 7. november 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 For å motta dagpenger må man være reell arbeidssøker, jfr. folketrygdloven § 4-5. For den som ikke er reell arbeidssøker faller retten til dagpenger bort frem til man igjen er reell arbeidssøker, folketrygdloven § 4-21. For å være reell arbeidssøker må man være villig til å ta ethvert normalt lønnet arbeid, hvor som helst i riket, og å delta på arbeidsmarkedstiltak. Dette faller under arbeidsmarkedstiltak. Å nekte å delta samt å unnlate å delta fører til at man ikke er å anse som reell arbeidssøker. For øvrig skal man oppholde seg i Norge, jfr. folketrygdloven § 4-2. Det er unntak for den som skal drive arbeidssøking i utlandet (som følger av EØS-avtalen, bl.a.), men ikke for den som skal reise på ferie. Det er ikke slik at han mister retten til dagpenger "for alltid". Den faller bort for åtte uker første gang, jfr. folketrygdloven § 4-20, dersom man ikke har "rimelig grunn". Rimelig grunn har, både i Aetat og Arbeids- og velferdsetaten såvel som i Trygderetten, blitt tolket svært, svært strengt; og jeg har ikke sett noen eksempler på trygderettskjennelser der man har fått godtatt ferie som rimelig grunn. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Man kan jo finne en Dr. Snil Log Grei og få en sykemelding. Og er man flink til å la være å blogge om denne turen, vil NAV aldri ha kapasitet til å finne ut om akkurat denne personen var på ferie akkurat den uka. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 vil NAV aldri ha kapasitet til å finne ut om akkurat denne personen var på ferie akkurat den uka. Det er sånne ignorante utsagn som gjør at vi faktisk fakker såpass mange som vi gjør... "De har ikke kapasitet til å ta meg"... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Man kan jo finne en Dr. Snil Log Grei og få en sykemelding. Og er man flink til å la være å blogge om denne turen, vil NAV aldri ha kapasitet til å finne ut om akkurat denne personen var på ferie akkurat den uka. mhm, var jo ikke dumt det egentlig. Takk for tipset, men skal denne meldingen leveres før eller etter man har vert syk? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) [...]skal denne meldingen leveres før eller etter man har vert syk? Jeg pleier alltid å ringe brannvesenet dagen før huset mitt brenner, og skal jeg bli syk på en fredag så er alltid sykemeldingen klar onsdagen før "Jeg får desværre omgangssyke til fredag" eller "om to dager får jeg ryggproblemer" f.eks. Skademelding på bilen følger samme prinsipp, "I morgen bulker jeg venstre forskjerm" Litt mer seriøst: Hvis ikke det er snakk om planlagt innleggelse på sykehus eller noe sånnt, så vet du vel hverken om du blir syk eller hvor lang tid det tar før du blir frisk på forhånd? Edit: Ellers blir du opfattet omtrent som lille Per som har glemt gymtøyet og kommer med en lapp med barnslige blokkbokstaver der det står: "Jeg skal ikke ha gym i dag" og underskrevet med "Mamma" Endret 8. november 2010 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 vil NAV aldri ha kapasitet til å finne ut om akkurat denne personen var på ferie akkurat den uka. Det er sånne ignorante utsagn som gjør at vi faktisk fakker såpass mange som vi gjør... "De har ikke kapasitet til å ta meg"... Ømt punkt krikkert? Men jeg kan jo godt skjønne at behandlingen kan ta lang tid om saksbehandlerne skal drive med slik virksomhet. Du skal få slippe å forklare at dette er uetisk, dårlig moral og rett og slett ulovlig. Men ingen kan si meg i mot at dette er en løsning som med høy grad av sannsynlighet kan fungere. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 vil NAV aldri ha kapasitet til å finne ut om akkurat denne personen var på ferie akkurat den uka. Det er sånne ignorante utsagn som gjør at vi faktisk fakker såpass mange som vi gjør... "De har ikke kapasitet til å ta meg"... Ømt punkt krikkert? Men jeg kan jo godt skjønne at behandlingen kan ta lang tid om saksbehandlerne skal drive med slik virksomhet. Du skal få slippe å forklare at dette er uetisk, dårlig moral og rett og slett ulovlig. Men ingen kan si meg i mot at dette er en løsning som med høy grad av sannsynlighet kan fungere. Tror du skal få lov til å lese hva jeg skrev en gang til. Du må gjerne gi slike råd - det gjør det lettere for oss å fakke snylterne. ^^ Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 Jobber du i NAV krikkert? Da har vel i såfal du noen gode tips til hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 vil NAV aldri ha kapasitet til å finne ut om akkurat denne personen var på ferie akkurat den uka. Det er sånne ignorante utsagn som gjør at vi faktisk fakker såpass mange som vi gjør... "De har ikke kapasitet til å ta meg"... Ømt punkt krikkert? Men jeg kan jo godt skjønne at behandlingen kan ta lang tid om saksbehandlerne skal drive med slik virksomhet. Du skal få slippe å forklare at dette er uetisk, dårlig moral og rett og slett ulovlig. Men ingen kan si meg i mot at dette er en løsning som med høy grad av sannsynlighet kan fungere. Tror du skal få lov til å lese hva jeg skrev en gang til. Du må gjerne gi slike råd - det gjør det lettere for oss å fakke snylterne. ^^ En av de mindre heldige grepene som ble gjort for et par år tilbake var å danne NAV av de tre organene de skulle erstatte uten av den tverrfaglige kompetansen, og tilstrekkelig kvantitet var til stede. Jeg har ingenting til overs for de som hever urettmessige dagpenger/sosialstønad/sikringspenger og hva det nå heter mens de samtidig er i full jobb; men jeg har til gode å se at NAV har fått politimyndighet slik at det er de som fakker noen som helst. Hva ferie og truckførerkurs angår er det sikkert det greieste å gå til det NAV-kontoret han kompisen din tilhører og spørre. Det kan jo ikke bli verre enn nei. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Nav trenger ikke politimyndighet for å slutte å utbetale penger. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Nav trenger ikke politimyndighet for å slutte å utbetale penger. Er det å fakke noen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det kan være en følge av det. "Fakke" er ikke akkurat noe vitenskapelig begrep, for meg betyr det å avsløre, ta på fersken. Ikke nødvendigvis arrestere og rettsforfølge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå