Gå til innhold

Spørsmål ang. støvsuging av stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Min ett år gamle dell studio xps har sakte men sikkert begynt å bråke mye mer enn før, og viften går mye hardere. Tenkte at jeg skulle støvsuge den, men lurer på om det bare er å støvsuge i vei? Finnes det noen forhåndsregler for å unngå skader?

Virker sikkert ganske noob, men vil være veldig takknemlig om noen kunne hjelpe meg med det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min ett år gamle dell studio xps har sakte men sikkert begynt å bråke mye mer enn før, og viften går mye hardere. Tenkte at jeg skulle støvsuge den, men lurer på om det bare er å støvsuge i vei? Finnes det noen forhåndsregler for å unngå skader?

Jeg støvsuger, men holder rundt støsuger munnstykket, sørger for at jeg samtidig er jordet til kabinettets chassis, og ungår å komme for nær elektroniske komponenter. Andefaler å bruke et antistatisk armbånd.

Trykkluft, gjerne på boks, er heller ingen dårlig ìde, men ikke for nær.

Være oppmerksom på at vifter kan rotere så raskt (mer en de er beregnet for)at lagrene i verste fall kan ødelegges.

Lenke til kommentar

Problemet med støvsuging er at støvsugere ofte bygger opp elektrisk ladning pga. bevegelsene og plasten de er bygget av. om støvsugertuten da kommer nær elektronikk kan den ladningen lade ut mot sensitiv elektronikk og skade eller ødelegge den. Selv om dette bare er tilsvarende til et sånt støt som du kan få når du går med tykke sokker på et teppe og berører metall så må man huske på et slikt sjokk kan være av 10-20.000 volt styrke. Det er bare pga. strømmen (ampere) er lav at det er ufarlig for oss, men det er ikke være tilfellet for alt av sensitivt elektronisk utstyr.

Derfor skal du være veldig forsiktig med å bruke støvsugeren i PCen. Du trenger ikke å berøre noe en gang for at ting kan gå galt. Det eneste virkelig trygge er å bruke noe annet slik som trykkluft på boks eller lignende.

I værste tilfelle - ta maskinen med utendørs og blås med din egen munn. Det er lite komfortabelt å få munnen full av støv - men du kan ikke gjøre stort med skade. La maskinen stå en times tid i fred i etterkant før du slår den på så evt. små spyttpartikler som du har sprayet ut har fått god tid til å tørke opp. Jeg har enda ikke en kortsluttning pga. spuytt - men det skader ikke å være forsiktig :)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eventuelt bruk en kompressor. : ) Da går støvet bort fort.

Det kan fort være alt for mye trykk i i slike - nok til å gjøre fysisk skade på vifter f.eks. eller nok til å bøye eller knekke condensatorer og slikt.

Dessuten brukes luftkompressorer ofte for sandblåsing eller spraymaling - og i så tilfelle vil du gjøre deg 110% sikker på at det ikke er små rester igjen av dette i systemet du bruker før du våger å bruke den i maskinen. Jeg trenger vel ikke å forklare hvorfor sandblåsing av maskinens indre er en dårlig idè =P

Hvis den er helt ren, og du holder den på meget god avstand så du ikke ødelegger noe så burde det jo gå.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kommer olje og vann ut når du blåser med kompressor, blås på hånden din så ser du. Ikke veldig smart.

Olje ut av kompressoren? Vet ikke hvilken kompressor du har, men det har jeg aldri opplevd når jeg blåst reint ting med kompressor. Kondens/vann har jeg opplevd, men kommer som regel ikke mye av dette heller bare du tømmer kompressoren for vann med ventilen i bånn en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Har selv brukt støvsuger i over 3 år, maskinen har aldri tatt noen skade.

Passer dog på å bruke et sånt lite plastikkmunstykke, vet ikke om det reduserer skaden for statisk elektrisitet men :p

Bare pass på å ikke komme borti noen komponenter så skal det nok gå bra. Men å lade seg ut først kan være en god idé ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...