Gå til innhold

Lov å tute med brudd på vikeplikt/blinklys?

74-75

Tuter du?  

61 stemmer

1. 1. Tuter / bruker du lyshorn når folk glemmer å bruke blinklys eller glemmer vikeplikten?

• Ja, selvfølgelig! Irriterer meg grenseløst!
    • Ja, av og til...
    • Nei, det gjør jeg ikke...

Anbefalte innlegg

Heisann kjære forumister!

Jeg er vel ikke alene om å irritere meg over at man ofte må stoppe forgjeves i rundkjøringer fordi mange bilister glemmer å blinke ut av rundkjøringen!? Det skjer hver gang jeg er ute å kjører, jeg er nødt til å stoppe opp for å holde vikeplikten, men bilen skal ikke gjennom rundkjøringen slik jeg tror, men skal bare ut første utgang! Dette resulterer jo i at man må stoppe unødvendig, man bruker mer drivstoff på å starte bilen i gang, gir dårligere trafikkflyt og mange blir irriterte!

Tenk hvor mye lettere det hadde vært dersom alle hadde brukt blinklys i rundkjøringene, da hadde trafikken gått som en drøm! Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort av de som ikke bruker blinklys, man skal bruke dem! De er der for en god grunn!

Blir også irritert når jeg kjører inn i en rundkjøring så stopper bilen som har vikeplikt opp, men ser at han kan klare å kjøre før jeg kommer inn likevel, så kjører han inn og blokkerer veien min ut av rundkjøringen som betyr at jeg må stoppe midt i rundkjøringen å vente til han har kjørt ut!

Det jeg lurer på er om det er lov å tute eller bruke lyshorn på dem som ikke bruker blinklys eller ikke holder vikeplikten sin? Tenker at det er en måte å påminne sjåføren om at han har glemt seg ut slik at han kanskje husker det neste gang. Men så tenker jeg hva skjer dersom politiet hadde kjørt bak meg og jeg hadde tutet eller brukt lyshornet, hadde jeg fått bot f.eks?

Noen som vet noe om dette? Om dette står i lovverket? Kan man bli tatt for dette?

Bilde: SLIK SKAL DET GJØRES [OBS: KJØRING VENSTRE SIDE, BLIR OMVENDT I NORGE]

post-188689-1289133500,6967_thumb.jpg

Endret av 74-75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg tror ikke det er lov, tror tuting er forbeholdt å varsle om noe farlig som skjer.

Såkalt "lyshorn" er vel helt ulovlig uansett hva du gjør med det.

PS: Rundkjøring tegningen din er TOTALT feil, lær deg rundkjøringer!

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

fikset bildet ditt jeg:

post-98178-1289137591,1947_thumb.jpg

Og bildet er forøvrig helt korrekt, selv om det burde inneholdt et til eksempel på at venstre fil kan kjøre rett frem og inn i venstre felt.

Hvis du mener dette bildet er feil, Dj_Evelen, ville jeg tatt frem teoriboka og lært meg reglene umiddelbart.

Tuting og lyshorn er forøvrig forbeholdt varsling av andre trafikkanter hvor det er fare for ulykke. Men jeg tror ikke politiet hadde gitt deg bot for å tute på en idiot som kjørte ut rett foran deg. Forhåpentligvis hadde de stoppet han og gitt han en advarsel.

Edit: Bruk gjerne kilder til bildene du legger ut. Hvis noen hadde brukt bildet ditt uten å fortelle at du laget/tok det, ville du ikke blitt spesielt glad.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Nei jeg tror ikke det er lov, tror tuting er forbeholdt å varsle om noe farlig som skjer.

Trafikkreglene §14, 1. ledd:

Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
Tolk det i den retning dere vil...

Såkalt "lyshorn" er vel helt ulovlig uansett hva du gjør med det.

Nei. Som nevnt over (lyssignal) gjelder samme regler som for bruk av horn.

Og jeg er også spent på hva du mener var feil med tegninga/bildet, bortsett fra at det var speilvendt/for venstrekjøring, noe TS selv nevnte i førstepost.

Lenke til kommentar

"fikset bildet ditt jeg" + "bildet er forøvrig helt korrekt"

Syns ikke disse passet helt sammen?

Uansett, bilde som ble postet som nr2 er riktig, men bildet TS postet er feil.

Og jeg er også spent på hva du mener var feil med tegninga/bildet, bortsett fra at det var speilvendt/for venstrekjøring, noe TS selv nevnte i førstepost.

Ja, gjort oppmerksom på i ettertid:

Dette innlegget har blitt redigert av 74-75: i dag, 14:01

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Å tute på blinklysfeil er nok ikke helt etter reglene, men om en ikke overholder vikeplikten oppstår det jo raskt situasjoner der tuting kan være veldig nyttig.

Det står ikke noen steder at man faktisk skal bruke blinklys i rundkjøringer, og noen ganger er det faktisk til mer forvirring enn nytte. Det står derimot at man tydelig skal gi tegn hvor man skal (hvor plassering er viktigste faktor imo).

Jeg skjønner på ingen måte hvordan det kan være forvirrende, blinking inn og ut er det beste. Og du skal blinke ut.

Lenke til kommentar

Det finnes INGEN særregler for rundkjøringer! Man skal blinke seg ut av rundkjøringen, men det er også hensiktsmessig å blinke seg inn i rundkjøringer om man skal helt rundt, til venstre eller til høyre. Skal man til høyre har man da allerede blinket seg både ut og inn av rundkjøringen. Skal man rett frem så blinker man seg "ut" så fort det er åpenbart at man ikke skal til høyre. Skal man til venstre så blinker man til venstre helt til man er i siste avkjørsel før der man skal av(slik at det ikke man misforstås når man blinker til høyre).

Lenke til kommentar

Mener å ha hatt diskusjonene med noen ganske nylig hvor vi fant ut at det faktisk er påbudt å blinke ut av rundkjøringer (har ikke kilder dessverre..)

Men det å tute på noen som har glemt blinklys vil nok bare skape forvirring da bilisten trolig ikke vet at man kan/det hjelper andre å blinke i en rundkjøring, noe som igjen får denne sjåføren til å lure på hva han har gjort galt ellers. Kanskje til og med stopper opp i panikk for at han har oversett noe..

Lyshorn har jeg ingen problem med å bruke, men ikke alle som får med seg at det blir brukt (veldig vanskelig å lyse på en som har kjørt forbi deg..) Jeg pleier å blinke med langlys på personer som har glemt å skru på lyset/kjører med parklys, en liten promille får det med seg/forstår hva jeg mener (kan nevne at de fleste jeg ser kjøre uten er kvinner, gjerne utledninger. Uten at jeg ønsker å bli kalt kvinne hater og rasist av den grunn..)

Jeg bruker blinklys for å vise best mulig hvor jeg skal og derfor kunne holde en høyere fart enn hvis jeg må være klar for at folk kjører i veien for meg..

Lenke til kommentar

Er det noen som bryter vikeplikt og dermed skaper farlige situasjoner, så har ham tute-plikt spør du meg! :D Helst for å skremmer personen slik at de neste gang følger litt bedre med/eventuelt ikke prøver å utnytte for små luker.

Det samme er det med de som prøver å kjøre på meg når jeg går over fotgjengeroverganger (noe jeg opplever hver lørdag på vei til jobb) Jeg gir de et blikk som gjør at de fleste ser bort :yes:

Lenke til kommentar

For å svare på tema: det virker unødig/hensynsløst å tute/bruke lys for å vise at du er irritert på annen trafikant, altså er det ulovlig, jf. paragraf postet litt lengre opp.

For å svare på rundkjøringsdebatten: Jeg spurte kjørelærer (klasse B, øvekjører for tiden), og han sier at det er påbudt å blinke UT, men at man også BØR blinke inn, noe han selv gjør (og jeg :innocent: ). Ser ikke hvordan det kan skape forvirring, og jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det. Har sett blant annet flere busser gjøre det, og mtp at busser er store og farlige kjøretøy regner jeg med det er en tanke bak dette som følge av obligatorisk opplæring.

Lenke til kommentar

Bruker egentlig kun å blinke på biler hvis de ikke har skrudd på lyset og det er mørkt.

Ellers så har jeg ikke tutet på noen, selv om det har vært situasjoner hvor jeg skulle ha gjort (hinter til når folk ikke holder vikeplikten sin).

Og skulle gjerne ha sått på hornet og tutet livet av meg når folk kjører som de mangler bein, armer og en hjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...