Gå til innhold

Er dette et ok oppsett?

Anbefalte innlegg

Har sitti og loka litt nå, og kommet frem til denne:

https://prisguiden.no/profil/lister/119861

Vet ærlig talt ikke så mye. Så jeg tenkte jeg skulle høre her, virker dette oppsettet ok? Hva trenger jeg av vifter osv, eller trenger jeg noe? Har jeg valgt noe som ikke passer sammen, eller noe unødvendig?

Finnes det noen eventuelle flaskehalser her?

Hvor finner jeg nettverkskort?

Hvor er det best å finne kabinett og hvordan velger jeg kabinett?

Budsjettet mitt er på ca 15k noe jeg har sprengt littegrann nå. Noen tips?

Ble mange spørsmål, håper på mange svar!

tyvm.

- NS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som listen har blitt endret siden forrige post, ettersom det ikke er noe eget nettverskort i den, men RAM passer fremdeles ikke. Du må ha DDR3-RAM (fortrinnsvis 4 eller 8 GB, hovedkort på den sokkelen støtter ikke triple channel, som vil si at sett på 6 eller 12 GB ikke er optimalt).

- Skal du ha OS?

- Skjermkortet er overdimensjonert i budsjettet IMO. Det er definitivt et rått kort, men du klarer deg lenge med f.eks. HD6870 til alle dagens og morgendagens spill. Hovedkortet har også god støtte for crossfire, så du kan evt. kjøpe et HD6870 nå, og så utvide med enda et når behovet etterhvert melder seg. PSU har heller ingen problemer med å takle dette. HD5970 og HD6870 i Crossfire er relativt jevngode det ser egentlig ut som HD6870 CF scorer endel høyere i de fleste spill i den testen, og 2 stk HD6870 koster mindre enn ett stk HD5970 allerede ;)

- Når du først har en SSD-disk som systemdisk kan du vel så gjerne gå for WD Green-serien til lagring. Disse koster mindre, tar mindre strøm, men de har like mye cache som WD Black, så filoverføring bør gå omtrent like fort.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som listen har blitt endret siden forrige post, ettersom det ikke er noe eget nettverskort i den, men RAM passer fremdeles ikke. Du må ha DDR3-RAM (fortrinnsvis 4 eller 8 GB, hovedkort på den sokkelen støtter ikke triple channel, som vil si at sett på 6 eller 12 GB ikke er optimalt).

- Skal du ha OS?

- Skjermkortet er overdimensjonert i budsjettet IMO. Det er definitivt et rått kort, men du klarer deg lenge med f.eks. HD6870 til alle dagens og morgendagens spill. Hovedkortet har også god støtte for crossfire, så du kan evt. kjøpe et HD6870 nå, og så utvide med enda et når behovet etterhvert melder seg. PSU har heller ingen problemer med å takle dette. HD5970 og HD6870 i Crossfire er relativt jevngode det ser egentlig ut som HD6870 CF scorer endel høyere i de fleste spill i den testen, og 2 stk HD6870 koster mindre enn ett stk HD5970 allerede ;)

- Når du først har en SSD-disk som systemdisk kan du vel så gjerne gå for WD Green-serien til lagring. Disse koster mindre, tar mindre strøm, men de har like mye cache som WD Black, så filoverføring bør gå omtrent like fort.

For det første, takk for god respons!

- Fant en annen RAM nå. To stykk Corsair Dominator GT DDR3-2000 CL8 4 GB DHX+. Eller finnes det andre bedre 4GB's?

- Ja jeg skal ha OS, windows home/professional. Vet ikke hva som er fordelene med professional enda. (Anbefalinger?) Regner ikke OS og tilbehør inn i budsjettet.

- Jeg hadde lenge XFX Radeon HD 6870 1 GB på lista mi, men jeg så på nettsidene til amd og så HD5970, så da tenkte jeg at det var bedre. Men om et HD6870 kan dra alt på ulta (SC2) og eventuelt kommende spill, velger jeg selvfølgelig dette. Kan da selvfølgelig spe på med et ekstra etterhvert. Håpet er at pcn skal holde 2-3 år. (Takk!)

- Når det kommer til harddisk fikk jeg beskjed om at en SSD disk til OS er lurt (vet ikke hvorfor). leita litt etter WD Green, men fant kun 500GB. Skulle hatt en 1TB+ disk til lagring.

Et par nye spørsmål. Nå som jeg har gått ned på skjermkort, er det bra og oppgradere til 6-kjernes prosessor eller går det greit med 4? Hva er best.

Når det kommer til kabinett, tenkte jeg på noe slikt: http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kabinett/Midi-tower/Lian-Li/Lian-Li-PC-P50BSCAND,-Miditower,-Sort-100pcnt-alu,-forberedt-for-vannkj%C3%B8ling-41708.aspx

Men vet ikke om vannkjøling er nødvendig? Ellers så det Storm Sniper kabinettet fresht ut. Vurderer å bestille iløpet av uka.

- NS

Lenke til kommentar

- Fant en annen RAM nå. To stykk Corsair Dominator GT DDR3-2000 CL8 4 GB DHX+. Eller finnes det andre bedre 4GB's?

Fin RAM det, men en RAM-modell er kliss lik en annen med mindre du skal overklokke. Du får 4GB på 1600 MHz ned i under 600 kr, og hvis du ikke er veldig opptatt av spenninger osv. på brikkene trenger du ikke kjøpe noe dyrere enn dette.

- Ja jeg skal ha OS, windows home/professional. Vet ikke hva som er fordelene med professional enda. (Anbefalinger?) Regner ikke OS og tilbehør inn i budsjettet.

Home Premium funker nok for de fleste. Professional og Ultimate er stort sett for de spesielt interesserte, da disse bl.a. har XP mode, primært for bedrifter som benytter seg av eldre spesialutviklet programvare.

- Jeg hadde lenge XFX Radeon HD 6870 1 GB på lista mi, men jeg så på nettsidene til amd og så HD5970, så da tenkte jeg at det var bedre. Men om et HD6870 kan dra alt på ulta (SC2) og eventuelt kommende spill, velger jeg selvfølgelig dette. Kan da selvfølgelig spe på med et ekstra etterhvert. Håpet er at pcn skal holde 2-3 år. (Takk!)

Mitt HD5850 klarer alt på ultra, et HD6870 skal ikke ha noe problem med det. Ett stk HD5970 er bedre enn ett stk HD6870, men to stk HD6870 i crossfire er både bedre og billigere enn ett stk HD5970. Du trenger heller ikke kjøpe to stk HD6870 i første omgang, du kan utvide med et ekstra når du merker behovet (da har det trolig også sunket i pris).

- Når det kommer til harddisk fikk jeg beskjed om at en SSD disk til OS er lurt (vet ikke hvorfor). leita litt etter WD Green, men fant kun 500GB. Skulle hatt en 1TB+ disk til lagring.

WD Green 1TB, 1.5TB og 2TB. Har selv den på 1.5TB til lagring, og den funker helt greit.

SSD-disk er lurt å ha til OS og spill, siden ting laster raskere fra en slik disk. Du vil oppleve raskere oppstartstid i disse ved bruk av en SSD-disk, men det vil ikke ha noen effekt på selve spillet (med mindre ting lastes fortløpende).

Et par nye spørsmål. Nå som jeg har gått ned på skjermkort, er det bra og oppgradere til 6-kjernes prosessor eller går det greit med 4? Hva er best.

Det er relativt uvesentlig i dag, siden verken Phenom II x4-serien eller x6-serien skal ha noen problemer med å takle noen av dagens spill. Skjønt, du kan godt gå for x6, så den matcher grafikkløsningen ved en evt. fremtidig oppgradering til crossfire.

Når det kommer til kabinett, tenkte jeg på noe slikt: http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kabinett/Midi-tower/Lian-Li/Lian-Li-PC-P50BSCAND,-Miditower,-Sort-100pcnt-alu,-forberedt-for-vannkj%C3%B8ling-41708.aspx

Men vet ikke om vannkjøling er nødvendig? Ellers så det Storm Sniper kabinettet fresht ut. Vurderer å bestille iløpet av uka.

Du linker feil, du må linke slik, ellers går det ikke an å trykke. Kabinett er en smakssak, og jeg personlig kjøper bare kabinett for å ha noe å ha komponentene i, mens andre gjerne skal ha det som et dekorativt møbel. Vannkjøling er fancypancy, men straks du putter vann inn i maskinen mangedobler du sjansene for at noe går galt ;)

Du får veldig gode luftkjølere i dag, så om du ønsker noe mer enn boxed kjøler kan du titte på f.eks. https://prisguiden.no/produkt/124176

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin RAM det, men en RAM-modell er kliss lik en annen med mindre du skal overklokke. Du får 4GB på 1600 MHz ned i under 600 kr, og hvis du ikke er veldig opptatt av spenninger osv. på brikkene trenger du ikke kjøpe noe dyrere enn dette.

Home Premium funker nok for de fleste. Professional og Ultimate er stort sett for de spesielt interesserte, da disse bl.a. har XP mode, primært for bedrifter som benytter seg av eldre spesialutviklet programvare.

Mitt HD5850 klarer alt på ultra, et HD6870 skal ikke ha noe problem med det. Ett stk HD5970 er bedre enn ett stk HD6870, men to stk HD6870 i crossfire er både bedre og billigere enn ett stk HD5970. Du trenger heller ikke kjøpe to stk HD6870 i første omgang, du kan utvide med et ekstra når du merker behovet (da har det trolig også sunket i pris).

WD Green 1TB, 1.5TB og 2TB. Har selv den på 1.5TB til lagring, og den funker helt greit.

SSD-disk er lurt å ha til OS og spill, siden ting laster raskere fra en slik disk. Du vil oppleve raskere oppstartstid i disse ved bruk av en SSD-disk, men det vil ikke ha noen effekt på selve spillet (med mindre ting lastes fortløpende).

Det er relativt uvesentlig i dag, siden verken Phenom II x4-serien eller x6-serien skal ha noen problemer med å takle noen av dagens spill. Skjønt, du kan godt gå for x6, så den matcher grafikkløsningen ved en evt. fremtidig oppgradering til crossfire.

Takk for lange og flotte svar, igjen! *Respect*

- Da går jeg for Windows Home, jeg har allerede en CD til Windows Home. Kan jeg bruke den igjen?

- Angående RAM, hva er forskjellen på 1600 or 2000? jeg har følelsen "mer er bedre" men hvor mye er faktisk nødvendig?

- Skjermkort, har bestemt meg for å gå for HD5970, da skal jeg ikke bekymre meg for å ikke ah nok i nærmeste fremtid, samt at det er mulighet for Crossfire med disse også! :)

- Etter å ha lest litt om Green harddiskene tror jeg at jeg går for Black, tross prisforskjellen står det at Green spinner ned for å spare strøm, noe ikke Black gjør. Men er ikke helt sikker, skal lese litt mer først.

Hovedspørsmålet mitt er da egentlig 4 eller 6 kjerner, som sagt er jeg veldig "mer er best". Og da hører 6-kjerner bra ut, men jeg har også lest at den har litt dårlig spillytelse. Og pcn skal bli brukt mest til gaming.

Oppsettet så langt:

https://prisguiden.no/profil/lister/119861

+ Logitech G9x mus

+ Logitech G19 tastatur

+ TV som skjerm.

- NS - Bestiller til uka

Lenke til kommentar

- Da går jeg for Windows Home, jeg har allerede en CD til Windows Home. Kan jeg bruke den igjen?

En OEM-disk (de som koster omkring en tusenlapp) kan i utgangspunktet kun brukes én gang, ettersom CDkeyen låses til hovedkortet ved installasjon. Imidlertid er det ikke uvanlig at Microsoft er medgjørlige med å låse den opp for deg hvis du ringer dem, så det kan være vel verdt et forsøk.

- Angående RAM, hva er forskjellen på 1600 or 2000? jeg har følelsen "mer er bedre" men hvor mye er faktisk nødvendig?

Forskjellen i praksis for en som ikke er lidenskapelig opptatt av overklokking er svært liten, samme med 1333 vs 1600. Det er ganske unødvendig å bruke penger på RAM med 2000 MHz spør du meg. Mengden RAM er langt viktigere, skjønt 8GB holder garantert i en lang stund fremover.

- Skjermkort, har bestemt meg for å gå for HD5970, da skal jeg ikke bekymre meg for å ikke ah nok i nærmeste fremtid, samt at det er mulighet for Crossfire med disse også! :)

Vel, da har du altså muligheten til å kjøre HD5970 i CF ved en senere anledning, men ærlig talt så tror jeg ikke du vil møte det behovet før resten av maskinen likevel bør oppgraderes. HW.no har akkurat testet HD6870 CrossfireX, og konkludert med at det både yter bedre og koster drøyt 500 kr mindre enn HD5970. Ytelsesforskjellen har dog nada å si dersom du kun skal spille SC2, for det er strengt tatt ikke et veldig grafisk krevende spill, og du ville klart deg lenge med ett enkelt HD6870 for den saks skyld. For å sette dette litt i perspektiv: minimumskrav til skjermkort for SC2 er GeForce 6600GT (jeg har en laptop fra 2007 med dette kortet) eller Radeon 9800PRO (jeg har en stasjonær fra 2004 med dette kortet) - med andre ord er spillet strengt tatt kjørbart på en 6 år gammel PC. Anbefalt grafikkort er Geforce 8800 GTX/Radeon HD3870 eller bedre, begge disse kortene er også rundt to år gamle. Selv et HD5770 burde kjøre SC2 med fullt spillbar grafikk selv med gode detaljer og høy oppløsning, og ett enkelt HD6870 kjører alt på ultra uten problemer. Dersom du planlegger å ha maskinen i flere år fremover, samt at du skal spille nye spill som kommer i fremtiden, så er det greit å ha en "state-of-the-art" grafikkløsning - men om du kjøper maskin kun med tanke på SC2 og ingenting annet, er grafikkort til over 2000 kr temmelig bortkastet.

- Etter å ha lest litt om Green harddiskene tror jeg at jeg går for Black, tross prisforskjellen står det at Green spinner ned for å spare strøm, noe ikke Black gjør. Men er ikke helt sikker, skal lese litt mer først.

Greit nok, prisforskjellen er tross alt bare et par hundre kroner. Jeg har ikke sett dette som et problem, men jeg har riktignok også flere disker i min maskin.

Hovedspørsmålet mitt er da egentlig 4 eller 6 kjerner, som sagt er jeg veldig "mer er best". Og da hører 6-kjerner bra ut, men jeg har også lest at den har litt dårlig spillytelse. Og pcn skal bli brukt mest til gaming.

Sammen med grafikkløsningen du så langt legger opp til, ville jeg gått for 6 kjerner. Ingen av prosessorene har dårlig spillytelse, alle Phenom II-prosessorer er fullt rustet til å takle alle spill på markedet i dag. Aberet er bare at de fleste av dagens spill ikke kan utnytte alle seks kjerner, men etterhvert som det kommer nye spill vil disse kunne utnytte dette bedre. Et oppsett med HD5970 eller HD6870 CF er uansett beregnet på å vare noen år, og da kan du vel så gjerne parre det med en fremtidsrettet prosessor.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte svar, verdsetter virkelig dette.

Nå har jeg sittet i snart en time og prøvd å svare, og hver gang jeg er ferdig treffer jeg tilbake knappen på musa og ødelegger alt. Så jeg oppsummerer kjapt.

- Jeg skal ringe windows og høre, takk for forslag.

- Pcn skal ikke bygges til SC2 men skal klare mye bedre spill. Derfor går jeg for HD 5790 m/mulighet for CF. Min Acer Aspire 6920G sliter med SC (rart mener nå jeg) og har helt nede i 1/0 FPS.

- RAM har jeg leita lenge etter, og finner ingen med DDR3 fester. på 1600Ghz med 4 Gig. har tho noen forslag.

*OCZ DDR-1333 6 GB

*OCZ PC3-12800 Intel Extreme 6 GB

*Mushkin PC3-12800 Blackline 8 GB (2x4096)

*Kingston HyperX DDR3-1866 4 GB XMP

Kunne en idé vært å bytte hovedkort for bedre valgmuligheter? Eller er det noen av de jeg listet opp greie?

- Jeg går for 6-kjerner, så vil den kanskje holde litt lenger og være bedre rustet for fremtiden.

- Burde jeg bytte ut PSU med noe slikt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=497261

Eller vil en 850W holde selv hvis jeg putter inn enda et HD 5970?

- NS

Lenke til kommentar

HD5970 sluker strøm, da det egentlig er basert på 2 stk RV870-kjerner, eller sagt på en litt annen måte: kortet er egentlig to stk HD5870. HD5970 har en oppgitt TDP på nesten 300W alene, så du bør nok opp i 1000W om du planlegger å legge til et ekstra HD5970. Men for å være realistisk tror jeg ikke du vil merke det behovet uansett før resten av komponentene er utdaterte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

du kommer aldri til å trenge 2x5970:P

sitter på et XFX i dag og har mulighet for å klokke det opp til 5870 frekvenser og forbi (det kommer med litt lavere klokk en 5870 for å nå strøm"krav" eller hva det var) men har pr dags dato ikke spilt et spill som har hatt slike behov så det gidder jeg ikke drive med.

det jeg ser for meg med mitt kort er at om 1-2 år når spillene begynner å kreve mere så er det bare å slenge i et 5870 så rekker det sikekrt i 1-2 år til.

angående RAM så har vel komplett.no en slik "RAM velger" hvor du bare trykker inn hovedkort osv så kommer det opp en liste med forslag på ram du kan velge.

Lenke til kommentar

du kommer aldri til å trenge 2x5970:P

sitter på et XFX i dag og har mulighet for å klokke det opp til 5870 frekvenser og forbi (det kommer med litt lavere klokk en 5870 for å nå strøm"krav" eller hva det var) men har pr dags dato ikke spilt et spill som har hatt slike behov så det gidder jeg ikke drive med.

det jeg ser for meg med mitt kort er at om 1-2 år når spillene begynner å kreve mere så er det bare å slenge i et 5870 så rekker det sikekrt i 1-2 år til.

angående RAM så har vel komplett.no en slik "RAM velger" hvor du bare trykker inn hovedkort osv så kommer det opp en liste med forslag på ram du kan velge.

Neinei, greit å ha bra stuff da :D

Skal se litt mer på RAM ikveld. Bestiller onsdag/Torsdag.

Lenke til kommentar

Neinei, greit å ha bra stuff da :D

Sant det, men hvis du akter å blåse 4500 på grafikkort kun fordi du har et 9500 GS mobility som ikke takler SC2 fra før av så tror jeg du bør tenke deg om to ganger ;)

Er selvfølgelig ikke bare derfor, men også for å ha noen som holder en 3-4 år. Når jeg først kjøper meg en ting jeg bruker såpass mye tid på, er det greit å ta litt i. Tho, du argumenterer godt og jeg skal se litt på det.

ANG RAM, jeg finner INGEN 1600Mhz 4GB RAM brikker til mitt hovedkort med DDR3-RAM fester. (mulig jeg filtrerer feil)

Hadde vært kjekt om jeg hadde funnet litt billigere RAM om det egentlig ikke har noe å si med 2000 eller 1600.

- NS

Lenke til kommentar

Skal du bruke så mye penger på skjermkort har du jo 2 gode valg:

GTX 580

eller

6870 CFX

Begge to gir gode resultater, 6870 CFX'en er dog billigere og bedre, men så byr jo også flerkjerner ofte på problemer.

Eventuelt kan du vente til 69xx serien kommer ;)

Når det er sagt, så vil du nok ikke trenge mere enn et 5970 hvis du bare bruker 1 skjerm, selv spiller jeg i eyefinity og det er få spill jeg må sette ned grafikken i, så kraftig er dette kortet :thumbup:

Så på en skjerm vil ett 5970 kort dra det aller meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...