Gå til innhold

Veier en tom HDD mindre enn en full ?

Anbefalte innlegg

(...)

Masse = vekt. Tettheten, derimot, er massen delt på volumet.

(...)

Vel, i følge den gamle fysikklæreren min tar du feil, masse er -ikke- lik vekt.

Eller for å si det sånn; Astronauter i verdensrommet er som kjent vektløse, men påvirkes likevel av f eks akselerasjonskrefter. Hvis de ikke hadde masse så ville de ikke påvirkes... Vekt er forøvrig masse * G (tyngdeakselerasjon, på jorda offisielt vedtatt til å være 9,81 m/s^2, selv om lokale variasjoner forekommer).

Veier en hjerne mer etter at man har lest en bok?

Den kan faktisk gjøre det, selv om forskjellen neppe er målbar. Hjernecellene danner nye koblinger når vi lærer ting, så det er faktisk mulig, selv om jeg tror man trenger ei rimelig fintfølende vekt for å måle noen forskjell..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tipper er brent CD er litt lettere enn en ubrent cd - noe må vel være brent vekk?

Til arehb og alle andre som lurer på hvordan en cdbrenner virker:

En CD-R består av flere lag. Laserstrålen som brenneren bruker i brenneprosessen, smelter bittesmå hull (dataene) i kun ett av lagene inni cdplaten. De andre lagene ligger rundt dette laget og beskytter dette datalaget.

Du tror kanskje at når en CD-R en brent, så kan du ikke endre på dataene på den? Det er kun delvis rett. Og nå snakker jeg ikke om multisession eller CD-RW. Hvis du fikk cdbrenneren til å gå over cd-platen med full laserstyrke, fra begynnelse til slutt på cden, ville alle data bli 'brent vekk'. Riktignok kan du ikke bruke cden til stort annet enn frisbee etterpå.. :)

Lenke til kommentar

Slenger meg på tråden jeg også...

En CD-R veier ubetydelig mindre etter brenning, ettersom 'brenningen' foregår ved å varme opp et stoff som dermed endrer struktur og blir ugjennomsiktig. Det eneste som evt fordamper er atomer på overflaten av plata som blir varmet opp av laseren når den går igjennom, men CDen mister nok mer atomer hvis du fx tørker støv av den (i tillegg til støvet). Noen svarte CDer jeg har mister vekt hele tiden, fordi de lukter plast.

En HDD som er fylt med nuller vil ikke veie mindre, men jo større overvekt et av de binære tallene har, jo større tendens har den til å innrette seg etter jordens magnetfelt, hvis den ikke er magnetisk skjermet.

I realiteten er det ikke helt korrekt heller, lagringen er mer innviklet enn "sørpol=0, nordpol=1" og det er FAT, CRC, servokoder, sektorheadere og andre ting som tar opp plass og forringer kompassegenskapene (som fra før av er neglisjerbare, men når man først begynner å snakke om ting som lysets masse så...). Dessuten er neodym-magneten som er en del av servoen til skrivehodet mer kompass enn alle platene sammenlagt.

Den er riktignok godt skjermet av åpenbare grunner.

Det ble nevnt at lese/skrivehodene svever på en magnetpute, det er ikke helt riktig. De svever på luftputen som skapes av rotasjonen.

Lenke til kommentar

tror nok at konklusjonen er her at det er ikke spesiellt målbart med kjøkken vekta hjemme for å finne ut om hardisken er tyngre med eller uten data.

Klarer dem å finne ut om den veier ørten minimicro gram mer eller mindre så driter jeg opp idet så lenge jeg klarer å bære en full hd uten å måtte "tømme" den først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...