kent project Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jada, dette føyer seg inn i rekkene over tidenes dummeste data spørsmål Spør meg ikke hvordan dette spørsmålet kom opp, men uansett, det ble ett lite diskusjonstema, nemlig, en tom HDD veier den virkelig mindre enn en som er full ?? Ett sted må det jo bli av, det som man dytter inn i den da... Greit å hatt noe å banke med i boret på disse som påstår så inderlig her.. Veldig delte meninger kan man si. Personlig tror jeg vekten er den samme. Lenke til kommentar
$ig Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 hehe fett spm Det er ingen vekt forskjell på en tom HD og en Full HD, det som lagrer ting på en HD er en laser stråle som "skyter" inn dataene, og lys veier ingenting så da kan ikke en full HD veie noe mer en om den er tom. :wink: Lenke til kommentar
durabit Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Hehe, dette spørsmålet er for dumt. En hardisk er et lukket system og skriveprosessen hverken tilfører eller fjerner vekt. Massebalanse: Minn = Mut (= 0). Engerginivået til harddisken kan imidlertid variere som funksjon av skrive-/leseprosessen. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 LASER ?!?!?! I en harddisk? Dessuten kan lys ha masse, bare spør Einstein. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 1. hvorfor poster du den ikkje i ein av dei 999999 "dumme pc spørsmål" trådane? 2. Ein hd veier like mykje uansett kor mykje "data" du slenger inn på den EDIT: @ $ig Ein hd består av 4 hovedkomponenter: 1 ein motor 2 ei eller fleire plater med eit magnetisk belegg 3 ein eller fleire lese/skrive hoder 4 litt elektronikk for å styre alt sammen, og for å overføre dataene. I det magnetiske belleget på plata, så er det mangen små magnetiske partikler(vanligvis jernoksyd som er eit ferromagnetisk material) desse partiklane kan du sjå på som mangen små stavmagneter. Desse magnetane kan ligge 2 veger. Når dei ligger den eine vegen, så leses det som ein 1.er, når dei ligger andre vegen, så leses dei som ein 0.er. Det er lese/skrivehodet som leser kva veg "magnetane" ligg, og forandrerr retning på dein når det er nødvendig (ved skriving av data) lese/skrivehodet berører ikkje laten, men vert hold ifrå av eit svakt magnetisk felt. lese/skrivehodet ligger faktisk bare nokon få um ifrå platen. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jada, dette føyer seg inn i rekkene over tidenes dummeste data spørsmål Seriøst? Når man "legger inn" data på et hvilket som helst elektronisk medium, rokeres det bare på fysiske attributter for å representere datamengden du ønsker å legge fra deg. Man legger ikke til noe i fysisk forstand. Sammenlikn med PC-skjermen eller en TV. Den veier ikke noe mindre når skjermen er helt sort, enn når det er et bilde på den. Det er bare individuelle punkter som skifter farge(tilstand). Lenke til kommentar
Ximo Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 er ikke noen ekspert på harddisker, men såvidt jeg husker gjør skriverhodene om cellene(?) på harddiskplatene(?) til enten 1 eller 0.. samme som på cd-plater. og 1 veier ikke mer enn 0, det er vel common sense. yep, spørsmålet føyer seg helt klart inn i rekken over tidenes dummeste dataspørsmål let the argument begin.. Lenke til kommentar
smoke Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Den letteste måten er jo bare og Veie den med data på så formatere den og veie den da 8) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Vel... på hd-platene er det vel punkter som blir ladde eller ikke ladde. (1 og 0). Dersom alle er negativt ladde når det bare er 1'ere, så skal den jo i teorien veie mer da. Men det er en mye lengere tråd om dette ca 7-9 mnd bakover i tid. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 hehe fett spm Det er ingen vekt forskjell på en tom HD og en Full HD, det som lagrer ting på en HD er en laser stråle som "skyter" inn dataene, og lys veier ingenting så da kan ikke en full HD veie noe mer en om den er tom. Hahaha, laser! *riste på hodet* Lenke til kommentar
Exilition Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 LASER ?!?!?! I en harddisk? Dessuten kan lys ha masse, bare spør Einstein. For det første er Einstein dau, og for det andre så har alt sin masse eller tettleik, men trenger ingen vekt for det. Hva er tyngst av et kilo bly og et kilo fjør? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 fekk lyst til å legge den der i siggen Her eir ein liten link eg trur fleire i denne tråden har godt utav å lese :wink: http://electronics.howstuffworks.com/hard-disk.htm @ Odyssey For det første, så var Einstein ein av dei beste innen naturvitenskap som nokon sinna har levd. For det andre, så veier faktisk lys noko. Det er bevist frå fleire hold, men det beste eksempelet er gravitasjonslinsa, som vert brukt av astronomer som undersøker fjerne galakser og stjerner. Gravitasjonslinsa bygger på det prinsippet at lyset ver bøygd av gravitasjonskraften til alle himmellegmer. Det gjør at man kan bruke ein galakse som ein "linse", for å undersøke andre galakser som ligg bak denne. Hviss lyset hadde vert uten masse, så hadde det ikkje vert bøygd av gravitasjonskraften, fordi den ikkje har nokon invirkning på noko som ikkje har ein masse. (eg veit eg ikkje er den som er best til å forklare ting) Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Dette er faktisk tatt opp før, ble så vidt jeg husker en relativt lang tråd av det. Så vidt jeg husker så kom man til at nei, den veide ikke mer. Den kunne veie litt mindre, pga slitasje, altså at "skriveren" slet vekk litt av platen. Og en Cd veide vist litt mindre den også, ettersom den jo brenner et spor i cd en. Og da forbrente litt, som da "forsvant". Så vidt jeg husker, tar forbehold om feil :wink: Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 En harddisk veier vel litt mer når den er varm, siden masse er energi og omvendt? lqpl Lenke til kommentar
Silenoz Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 LASER ?!?!?! I en harddisk? Dessuten kan lys ha masse, bare spør Einstein. For det første er Einstein dau, og for det andre så har alt sin masse eller tettleik, men trenger ingen vekt for det. Hva er tyngst av et kilo bly og et kilo fjør? . hah. Basic fysikk dette. E = mc^2 regn litt på dette. En hamburger på 120 gram kan da produsere 120*299792458^2 joule. Saklig. Det stemmer BARE dersom de 120 grammene forsvinner til ingenting, man kan hverken motbevise eller bevise den teorien Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Dette er faktisk tatt opp før, ble så vidt jeg husker en relativt lang tråd av det. Så vidt jeg husker så kom man til at nei, den veide ikke mer. Den kunne veie litt mindre, pga slitasje, altså at "skriveren" slet vekk litt av platen.Og en Cd veide vist litt mindre den også, ettersom den jo brenner et spor i cd en. Og da forbrente litt, som da "forsvant". Så vidt jeg husker, tar forbehold om feil :wink: Lesehodet berører aldri platen, (bortsett ifrå ved hd krash) men "flyter" på eit svakt magnetisk felt. Lenke til kommentar
capy Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 1. lys veier noe. 2. det brukes ikke en laser for å "brenne" in data i en harddisk. data blir lagret magnetisk. egentlig skriver den ikke inn noe som helst. den forrandrer på det som allerede er der slik at det blir forståelig. vanskellig å forstå? du kan tenke på at harddisken er full av tegn som ikke har noen sammenheng. når skrivehodet fyker over disse tegnene, så forrandrer den de til noe forståelig. værre er det ikke. og det er derfor du ikke må ha store magneter og høytalere nært harddisken. eller kredittkort. eller vhs kasetter. og om noen lurte så bøyer solstråler av når de er i nærheten av planeter. skoleforsøk gjøres med laser grunnet at det er vanskelig å plassere en sol i et klasserom:) dette beviser at sollys veier noe. men visste du at det går an å seile med lyset? det er jo en smule interesant. Lenke til kommentar
capy Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Dette er faktisk tatt opp før, ble så vidt jeg husker en relativt lang tråd av det. Så vidt jeg husker så kom man til at nei, den veide ikke mer. Den kunne veie litt mindre, pga slitasje, altså at "skriveren" slet vekk litt av platen.Og en Cd veide vist litt mindre den også, ettersom den jo brenner et spor i cd en. Og da forbrente litt, som da "forsvant". Så vidt jeg husker, tar forbehold om feil :wink: Lesehodet berører aldri platen, (bortsett ifrå ved hd krash) men "flyter" på eit svakt magnetisk felt. vel, det hender at den slår i siden da. om den ikke finner slutten på harddisken (for eksempel det feil). men da begynner vi å bli fin på det. Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Er jo bare og veie en tom cd, og så brenne den ful og så veie den på nytt så ser du jo at vekten(burde vertfall) være den samme Lenke til kommentar
westwon Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Lys, eller fotoner, har ikke noe masse, imidlertid har det bevegelsesmengde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå