Nicht Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Hva er den smarteste utdanningen og ta nå for tida viss en vil ut i oljen, tenker på en utdanning som ikke tar for lang tid, men ellers har god lønn. 500 000 +. Kom gjerne med flere forslag! Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hehe gode ideer kommer som oftes klokka 0100 natt til lørdag! Tror nok du vil ha det fetere hvis du tar en utdannelse til noe som faktisk interesserer deg isteden for å tenke mest på hva du tjener Men uansett, de som vasker på oljeplatformene tjener visstnok bra. Tror ikke det kreves så mye utdannelse heller hehe http://www.dn.no/forsiden/energi/article815174.ece Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Petroliumsingeniør på NTNU Lenke til kommentar
Fredrico89 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 VG1 TIP, VG2 Brønnteknikk, så ut som lærling i et boreselskap/serviceselskap. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Hvis du tenker langsiktig så er kanskje ikke olje det smarteste å velge. Hvis du derimot vil tjene mest mulig fortest mulig så kanskje olje industrien er det beste. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det vil nok alltid være behov for oljeingeniører. Kanskje ikke i norsk farvann, men internationalt vil man nok finne olje i lang tid fremover. Er NTNU det eneste stedet som har petroleumsfag? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 De har det på Høyskolen i Stavanger også.. (Ja da, jeg vet at den offisielt heter "Universitetet i Stavanger", men det at de kaller det et universitet endrer ingenting. Det samme gjelder vel forsåvidt NTH ) Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Det vil nok alltid være behov for oljeingeniører. Kanskje ikke i norsk farvann, men internationalt vil man nok finne olje i lang tid fremover. Er NTNU det eneste stedet som har petroleumsfag? Har du noe peiling eller er det bare noe du har hørt ? Forøvrig er det petroleum på Uis. Endret 9. november 2010 av Tegocalderon Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det er vel basert på noe jeg har hørt og lest om. Men man ser jo at man kommer over nye felter, feks i Brasil. Er det ikke Statoil som spytta inn 100 milliarder i noen oljefelter utenfor Brasil? Også fant de vel litt olje i stokkmannfeltet? Man finner jo hele tiden nye måter å utvinne oljen på, ny teknologi og viten. Var det ikke på 80-tallet at man trodde de feltene vi har i dag, ville bli tømt ganske fort? Lenke til kommentar
redsox Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det vil nok være behov for petroleumsingeniører i land tid fremover her i verden, men forholdene for norske petroleumsingeniører kommer nok til å forandre seg en god del fremover(på lang sikt). Produksjonen i Nordsjøen kommer til å minke over tid- og store internasjonale selskaper som conocophillips, exxon, BP, osv, kommer til å trekke seg mer og mer ut(Flere av selskapene har allerede flyttet store deler av bedriftene utenlands-hele avdelinger og spesielt mange lederstillinger. Store selskaper som disse har selvsagt bare interesse for svære felter- mange små selskaper som kan tjene på små felter kommer nok til å fortsette å ha virksomhet i Norge veldig lenge. Men jeg tror at mange norske ingeniører må til utlandet for å få de jobbene de ønsker i fremtiden.. Burde også nevne at arbeidsforholdene som regel ikke er like gode i utlandet som i Norge(lengre arbeidsdager, mindre jobbsikkerhet, men det blir nok fortsatt like godt betalt(total lønn-ikke per time, pga mer jobbing for pengene) Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Skrev et langt innlegg, men så låste forumet seg og det forsvant. Derfor sier jeg bare at jeg er enig med redsox, men jeg er mindre optimist når det gjelder fremtiden. Kan vel bare nevne at i Nordsjøen er så å si alle de mindre feltene som settes i produksjon i dag avhengig av eksisterende infrastruktur. Men dette er ikke den store Peak-oil tråden, så nok om det Lenke til kommentar
Nicht Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Er ikke kjemiprosess smart, altså og bli prosessoperatør/Fagoperatør i kjemi og prosess (vet ikke hva som er det ordentlige navnet, sikkert derfor jeg ikke finner så mye info på nettet heller) Er ikke det ganske utfordrende jobb, og i tillegg godt betalt? Lenke til kommentar
genetex Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jo, og da har du mye større kjangse for å få jobb offshore (det er dette du ønsket?). Jeg tror vertfall at det er prosessoperatører offshore. Petroleumsingeniører vet jeg ikke hvor mange det er av som er i fast rotasjon offshore, men tror ikke det er mange, om noen? Er usikker. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Jo, og da har du mye større kjangse for å få jobb offshore (det er dette du ønsket?). Jeg tror vertfall at det er prosessoperatører offshore. Petroleumsingeniører vet jeg ikke hvor mange det er av som er i fast rotasjon offshore, men tror ikke det er mange, om noen? Er usikker. Ja, det er petroliumsingeniører offshore - men de er gjerne litt opp i årene og har mye erfaring. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Petroliumsingeniør på NTNU Tja, i en sektor med så stor etterspørsel vil vel en bachelor være mer lønnsomt? Etter noen år går det vel stort sett på erfaring uansett. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Størst sjanse har du ved å gå for fagbrev i prosess, elektro, automasjon eller mekanisk. Det er svært få ingeniørar offshore, dei fleste er på ledarnivå eller i prosjekter. Det er utvilsomt flest fagarbeidere. Det finnes sjølvsagt kokkar, reinhaldere og liknande der ute og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå