Gå til innhold

Oppgradering av eldre laptop

Anbefalte innlegg

Rask levering fra Komplett. RAM og SSD er i hus.

Jeg har da noen spørsmål knyttet til instalasjonsprosessen.

1. Har lest litt om at man må være forsiktig med statisk elektrisitet når man åpner PCen. Gjelder dette ved RAM og SSD også? Evt hvilke forhåndsregler bør jeg ta?

2. PCen er min tidligere skole-PC som jeg fikk gjennom VGS. Når jeg tidligere har prøvde å innstallere W7 på den fikk jeg det ikke til fordi de har satt den opp for "internet-booting" (?). De har altså brukt nettverket når de har formatert PCene og installert programvare. Jeg klarte ikke å endre dette og boote fra CD-rom. Spørsmål er som følger: Er dette "innstillinger" som ligger på HDD, eller ligger det i BIOS? Vil jeg få samme problem når jeg skifter HDD med SSD og skal installere OS?

Alternativet er å levere den inn på skolen (noe jeg skulle gjort for lenge siden) før jeg setter inn SSD'en, så de får innstallert en clean versjon og tatt meg ut av nettverket, fjernet deres administrator osv. (det skjer vel uansett automatisk ved formatering, med problemet har vært at jeg ikke har fått det til pga årsaken som er nevnt over :p )

Håper dere forstår hva jeg mener.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til spm. 1; Ja, det gjelder i høyeste grad ved behandling av RAM og SSD også. Du kan bruke et antistatisk armbånd (brukes som et armbånd, og har en ledning med en klype som skal festes i noe som er jordet), eller rett og slett bare ta på noe som er jordet like før du skal ta i delene i en pc. Unngå for all del å stå på eller traske over syntetiske tepper o.l.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Du setter boot-rekkefølge i BIOS ja. Skolen har mest sannsynlig klargjort disse maskinene via nettverket (RIS/SMS) - men nok om det. Det du ønsker er å få CD-ROM som boot-enhet nr.1 på listen, for deretter å lagre innstillingene og så boote med Windows 7 CD-platen i maskinen.

Om du ønsker å ta med deg hele skole-installasjonen fra den gamle harddisken kan du speile den gamle disken (via en USB disk e.l.) til den nye SSD disken med Clonezilla - men slik jeg forstod det på deg var vel et ønske å fjerne alle spor av skolen - så kjør install! :)

*Digresjon* - 1 dags leveringstid fra Komplett? Imponerende! :)

Lenke til kommentar

Da er installasjonen ferdig. Allt gikk fint med RAM og SSD, men jeg strevde litt mer med installeringen av W7 pga en defekt CD/DVD-rom (enda en grunn til å skifte den ut med en HDD).

Førsteinntrykket er at den er veldig mye raskere. Av Windows-ratingsystemet får jeg:

Prosessor: 4,2

RAM: 4,9

Grafikk: 1,0

Spill grafikk: 1,0

Primary hard disk: 7,4

Som dere ser, grikkortet er veldig dårlig. 1,0 er vel dårligste rating? Det meste av fancy effekter i W7 er uansett deaktivert ser det ut som. :p

Skal komme tilbake med mer når jeg har litt bedre tid. Dette var bare en kjapp oppdatering. :)

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Greit nok at skjermkortet ditt er dårlig, men 1.0 både på 2D og 3D? Selvsagt mulig, men ville ha sjekket om det er installert skikkelige drivere. Se i enhetsbehandling om kanskje skjermkortet mangler drivere fullstendig, eller om det er noen andre gule varseltrekanter.

Bra at førsteinntrykket er bra! Synes personlig at det ofte er lurt å oppgradere eldre gode laptopper (bygget i kvalitet) enn å bruke samme pengene på en nyere plast-pc som fort går i stykker!

Slitan da! :)

Lenke til kommentar

Der hadde du helt rett. Jeg lastet ned en ny driver fra HP sine nettsider og ratingen spratt litt opp.

Prosessor: 4,2

RAM: 4,9

Grafikk: 3,0

Spill grafikk: 2,0

Primary hard disk: 7,4

Ja jeg er veldig fornøyd med byggekvaliteten på denne. I tillegg er den matt og har bl.a. relativt lite varmeutvikling ved håndleddshvilerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...