MagnusW Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg har en ca 3 år gammel laptop liggende som jeg har lyst til å oppgradere. Skal kjøpe meg en ultraporabel laptop, men har lyst til å ha denne som en slags "basestasjon" for musikk, filmer osv. Det er en HP Compaq 6715b med bl.a. en AMD Sempron 3800+ prosessor og 1 gig ram, og det er disse delene sammen med en ny HDD som jeg tenker å skifte ut. Allikevel er jeg usikker på om det lar seg gjøres og om det i det hele tatt er noen vits? Det er ikke noe galt med laptopen, bortsett fra at den er litt treig, så jeg antar at jeg kan beholde de resterende komponentene. Så vidt jeg skjønner så er AMD Sempron 3800+ en socket AM2-prosessor. I prisguiden er AMD Phenom X4 9150e og AMD Athlon 64 X2 4600+ de to billigste CPUene for denne socketen. Hvordan er disse? Er det noe jeg kan putte i laptopen min? RAM og HDD er vel ikke det helt store problemet, så det er egentlig prosessoren jeg lurer mest på. Det som slår meg først er at disse CPUene nok vil trekke mye mer strøm og batteritiden vil gå ned? Ikke at batteritiden kan bli så veldig mye kortere enn de 30 minuttene den er i dag, men det bør vel skiftes. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg vil i ditt tilfelle faktisk anbefale det motsatte av hva du ønsker. I utgangspunktet kan du fint bruke din maskin som en media-avspiller for alle mulige film og musikk typer. Mulig den vil slite litt med 1080 HD, men tror faktisk den skal kunne dra dette også. Problemet slik jeg ser det er ikke prosessoren - den er også veldig vanskelig å oppgradere på bærbare PC'er (og i noen tilfeller helt umulig å oppgrade). Jeg ville heller kjøpt 4GB RAM av typen (SO-DIMM DDR2 667MHz, PC2-5300). Dette får du f.eks for 618,- på Komplett. Dagens Windows XP er ikke det samme operativsystemet som kom ut for mange år siden med tanke på minnebruk. Med 3 servicepakker og diverse andre tillegg du måtte ha - bruker os'et mer minne enn en skulle tro. Med 1GB blir det kun minne nok til operativsystemet og maskinen vil derfor slite med å spille av media og kjøre flere programmer samtidig (dette er litt synsing fra min side - har ingen referanse til andre artikler som støtter opp om dette). Deretter ville jeg kjøpt meg en romslig disk der du kan lagre diverse media - slik at du slipper å streame alt over nett. Jeg vil anbefale denne hybriddisken her : Seagate Momentus XT 500GB. Den koster like over tusenlappen, men da får du både en rask disk på 7200RPM og 4GB SSD som en form for buffer minne - OG mye plass - 500GB. Dinside.no hadde nettop en test på denne harddisken og den fikk terningkast 6 og anbefalt stempelet. Har du enda noen kroner igjen på budsjettet ville jeg invistert i en OEM utgave av Windows 7 Home - her får du mediasenter opp på et (i mine øyne) veldig godt operativsystem fra Microsoft. Det finnes gratis-alternativer der ute i GNU/Linux verdenen, så om du er nysgjerrig finner du sikkert en distribusjon av GNU/Linux som dekker dine media-behov også Ellers har jeg skrevet en "Pimp my laptop" serie på bloggen min du kan kikke på. Dette er oppgradering av en tilsvarende gammel laptop som det du har med tilhørende statistikk og tanker bak oppgraderingene. Lenket til del 1 av 4 her - du finner nok resten - om det er interessant på siden. Håper dette kan være til hjelp. Du vil (i mine øyne) få en ny herlig maskin for godt under 3000,- 1 Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Tusen takk for fint svar. Etter å ha lest litt rundt omkring ser det ut som jeg dropper å oppgradere prosessoren. Jeg leste din Pimp my laptop-serie og den var veldig nyttig. Jeg tror jeg kommer til å oppgradere RAM til 3 GB, sette inn en SSD og innstalere W7. Eneste jeg er litt usikker på er SSD. De er jo relativt dyre, så jeg tenkte ikke å sette inn den største disken, men heller ha musikk og film på en ekstern harddisk. Ellers synes jeg du hadde en fin blogg. Jeg skal titte litt mer rundt der nå. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Såvidt jeg vet kan du ikke bytte prosessor på en vanlig laptop. Laptoper bruker en annen prosessor som er loddet fast i hovedkortet. Angående ssd er Intel sine disker gode, men der burde du vente til g3. Crucial C300 er også en veldig god disk, men er avhengig av windows 7 for å få Trim støtte så vidt meg bekjent. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Stemmer det. Du får ikke TRIM med noen annen windows. TRIM er viktig for å opprettholde ytelsen. Vil påstå at SSD er den oppgraderingen som Hvermansen vil merke mest til. Oppgraderte til en Crucial C300 64GB selv for en uke siden og jeg kommer aldri til å gå tilbake til en konvensjonell harddisk. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Stemmer det. Du får ikke TRIM med noen annen windows. TRIM er viktig for å opprettholde ytelsen. Vil påstå at SSD er den oppgraderingen som Hvermansen vil merke mest til. Oppgraderte til en Crucial C300 64GB selv for en uke siden og jeg kommer aldri til å gå tilbake til en konvensjonell harddisk. Merket at du var veldig aktiv i ssd tråden. Helt enig, ssd er veldig bra, og gjør pc'en mere resposiv og kjappere. Kommer nok heller aldri til å gå tilbake til vanlige harddisker som OS disk. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Merket at du var veldig aktiv i ssd tråden. Helt enig, ssd er veldig bra, og gjør pc'en mere resposiv og kjappere. Kommer nok heller aldri til å gå tilbake til vanlige harddisker som OS disk. Tja, det er mye dårlig SSD ute å går! Særlig på skrivehastighet, så sjekk før du kjøper! SSD er ikke nødvendigvis raskere og bruker heller ikke mindre strøm. Dessuten koster de så uvettes mye at jeg mener det er penger ut av vinduet for øyeblikket. Om et par tre år er det kanskje mer mainstream. Først kommer hybrid diskene... Å bytte ut 1-2 TB HDD til SSD er utelukket i lang fremtid. Så har du en laptop som bare tar en HDD eller SSD, ville jeg gått for en HDD og samtidig fått lagringsplass. Endret 7. november 2010 av Epp Lenke til kommentar
Epp Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Stemmer det. Du får ikke TRIM med noen annen windows. TRIM er viktig for å opprettholde ytelsen. Vil påstå at SSD er den oppgraderingen som Hvermansen vil merke mest til. Oppgraderte til en Crucial C300 64GB selv for en uke siden og jeg kommer aldri til å gå tilbake til en konvensjonell harddisk. Feil. Linux kernel 2.6.33 støtter TRIM Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Enig med Mr.A og L4rs om at SSD er en fantastisk oppgradering på en bærbar PC. Installerte selv SSD på flere bærbare PCer (som beskrevet på bloggen min), og satt igjen med et inntrykk - WOW! Dette gjaldt både eldre modeller (3 år gamle) som hadde 5400RPM disker tidligere, og helt nye T410 maskiner som hadde helt nye 7200RPM disker i utgangspunktet. Grunnen til at jeg anbefalte en Momentus XT hybrid-disk var mer med tanke på behov for lagringsplass på en slik media-bærbar. Jeg har selv en slik hybrid-disk og er veldig fornøyd. Oppstart blir raskere og raskere (faktisk sant) etter hvert som Windows 7 og disken lærer seg hva filer som bør ligge på den 4GB "swap" SSD'en som ligger i disken. Hvis trådstarter ikke trenger stor lagring og likevel skal bruke ekstern disk - kan kanskje en 80GB SSD disk (ex. Intel Gen.2) være en god løsning. Igjen vil jeg da anbefale Win 7 eller en nyere Gnu/linux distribusjon som gjør seg nytte av all kraften i en SSD-disk! @MagnusW - bra du likte bloggen min - har ligget litt brakk siden juni, men positive tilbakemeldinger gir jo motivasjonen til kanskje å ta opp "pennen" igjen! Tusen takk for "skrytet!" Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Merket at du var veldig aktiv i ssd tråden.Liker å sette meg grundig inn i slike ting før jeg kjøper noe. Derfor har jeg slukt alt jeg kan om SSD de siste ukene. Stemmer det. Du får ikke TRIM med noen annen windows. TRIM er viktig for å opprettholde ytelsen. Vil påstå at SSD er den oppgraderingen som Hvermansen vil merke mest til. Oppgraderte til en Crucial C300 64GB selv for en uke siden og jeg kommer aldri til å gå tilbake til en konvensjonell harddisk. Feil. Linux kernel 2.6.33 støtter TRIM Derfor jeg formulerte meg som jeg gjorde. Se uthevet skrift. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Da har jeg bestilt 2 GB med RAM og en Intel X25-V 40 GB SSD. Jeg tror det allerede står en 1 GB minnebrikke i maskinen, og da ender jeg totalt på 3 GB. Lagringsmessig så prøver jeg meg med en 40 GB SSD og en ekstern HDD. Jeg har tidligere ikke hatt noe serlig problemer med å spille film og musikk fra ekstern HDD tidligere så jeg regner med at det blir bra. Dette er egentlig et litt impulskjøp, siden jeg ikke vet så mye om SSD, men jeg får lese meg litt opp nå. Håper ikke jeg var for rask med å bestille, og at jeg får kompabilitetsproblemer med det jeg har kjøpt. EDIT: Jeg kom til å tenke på noe. Kan det være mulig å bytte ut min CD/DVD-spiller med en HDD? Endret 7. november 2010 av MagnusW Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Jeg synes forslaget om å kjøpe mer minne, en SSD som system-"disk" + ekstern disk til lagringsoppgaver, samt Win 7, er helt utmerket. Jeg er usikker på om prosessor/hk på din maskin støtter 64 bit, så kanskje du må bruke 32 bits versjonen. Tror du egentlig kan droppe tanken på å installere en bedre prosessor - det er sannsynlig at det ikke lar seg gjøre i det hele tatt, og uansett vil det aldri gi samme følelse av "oppgradert" som bytte fra snurrediskdisk til SSD vil gjøre. Til Epp; Ja, det er kvalitetsforskjeller på SSD'er. Men det er sjelden skrivehastigheten er problemet, på "disker" som brukes som systemdisk. Og alle SSD'er på markedet nå vil være mye raskere enn enhver snurredisk. Det vil også f.eks. en Seagate Momentus XT hybriddisk være - den er på de viktigste parametrene raskere enn en Velociraptor-disk, til og med. Men en Momentus XT kan igjen ikke måle seg med en "ekte" SSD. Så penger ut av vinduet? Tja... de fleste som faktisk har opplevd forskjellen ved å bytte fra snurredisk til SSD, er jevnt over enige om at det er den beste oppgraderingen de kunne ha gjort. Å bruke SSD'er til å lagre 1 til 2 Tb med filer på, er selvsagt høl i huet - helt unødvendig. Endret 7. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Da har jeg bestilt 2 GB med RAM og en Intel X25-V 40 GB SSD. Jeg tror det allerede står en 1 GB minnebrikke i maskinen, og da ender jeg totalt på 3 GB. Lagringsmessig så prøver jeg meg med en 40 GB SSD og en ekstern HDD. Jeg har tidligere ikke hatt noe serlig problemer med å spille film og musikk fra ekstern HDD tidligere så jeg regner med at det blir bra. Dette er egentlig et litt impulskjøp, siden jeg ikke vet så mye om SSD, men jeg får lese meg litt opp nå. Håper ikke jeg var for rask med å bestille, og at jeg får kompabilitetsproblemer med det jeg har kjøpt. EDIT: Jeg kom til å tenke på noe. Kan det være mulig å bytte ut min CD/DVD-spiller med en HDD? Intel X25-V er en solid og velprøvd SSD, men den har ikke TRIM-støtte. Det trenger du heller ikke å bekymre deg så veldig mye over - TRIM er ikke så viktig... kjekt å ha, men ikke nødvendig. De som har den, melder om svært beskjeden nedgang i ytelsen over tid, som jo er det TRIM er ment til å motbevirke. Jo da, det finnes HDD'er man kan putte inn der egentlig CD/DVD-spilleren står montert. Usikker på om det lar seg gjøre i hvilken som helst maskin, dog. Noe som kan gi deg problemer, er minnet... dersom det er 2 ulike brikker, annet merke, forskjellige timinger osv. Det tryggeste ville være å kjøpe 2 identiske brikker, på 2 Gb hver. Endret 7. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
woohoo Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Såvidt jeg vet kan du ikke bytte prosessor på en vanlig laptop. Laptoper bruker en annen prosessor som er loddet fast i hovedkortet. Det er fult mulig å bytte prosessoren i en laptop, har selv gjort det uten problemer (og ingen av de maskinene jeg har selv har fastloddet prosessor). Det du derimot må tenke på er om maskinen faktisk støtter den nye prosessoren du vil bruke. En bør heller ikke velge en prosessor med noe særlig høyere TDP enn det som opprinnelig stod i maskinen for å unngå overoppheting. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Stemmer, jeg har byttet cpu på en rekke laptoper og har til gode å se noen som er loddet fast. Tror ikke det er veldig vanlig om det finnes. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Såvidt jeg vet kan du ikke bytte prosessor på en vanlig laptop. Laptoper bruker en annen prosessor som er loddet fast i hovedkortet. Det er fult mulig å bytte prosessoren i en laptop, har selv gjort det uten problemer (og ingen av de maskinene jeg har selv har fastloddet prosessor). Det du derimot må tenke på er om maskinen faktisk støtter den nye prosessoren du vil bruke. En bør heller ikke velge en prosessor med noe særlig høyere TDP enn det som opprinnelig stod i maskinen for å unngå overoppheting. Det var derfor jeg også skrev at det er sannsynlig at det ikke lar seg gjøre - ikke bare fordi man må finne en bedre prosessor, som skal passe i sokkelen, og ikke føre til økt strømforbruk eller temperatur - men også BIOS kan nekte å anerkjenne den nye prosessoren. Det er slett ikke sikkert at det finnes en nyere BIOS-versjon som støtter den nye prosessoren. Alt dette sammen med at en litt bedre prosessor neppe vil føles som noe særlig stort løft i det hele tatt, og i hvertfall ikke sammenlignet med hva mer minne + SSD kan gjøre ... osv. Det er jo også atskillig mer plunder å bytte prosessor + flashe ny BIOS, enn bare å putte inn et par minnebrikker og en SSD. Endret 7. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Nei nå gleder jeg meg til å oppgradere laptopen. En formatering blir også deilig. Hadde vært synd å ikke fått bruke denne laptopen mer. Tastaturet er veldig godt og touchpad'en er bedre en det meste som lages nå for tiden. Det er i hvertfall min mening. Noe jeg lurer litt på, hvordan gjør jeg det helt praktisk når jeg skal sette inn SSD'en? Er det bare å sette den inn og installere W7 fra CD? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Noe jeg lurer litt på, hvordan gjør jeg det helt praktisk når jeg skal sette inn SSD'en? Er det bare å sette den inn og installere W7 fra CD? Jepp. Det skal som regel gjøre nytten. Det hender enkelte laptoper har noen obskure drivere du trenger å leite opp da. Når du bruker SSD så må du forresten huske å slå av defragmentering. Anbefaler deg å lese litt i den store ssd-tråden. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 EDIT: Jeg kom til å tenke på noe. Kan det være mulig å bytte ut min CD/DVD-spiller med en HDD? Du får kjøpt HD caddy til denne HP maskina flere steder på eBay slik at du kjapt kan bytte ut cd/dvd drevet med en disk. Jeg oppgraderte en HP8710w med intel 80 gb ssd og flytta den gamle disken til krybba uten problem. http://cgi.ebay.com/HP-NC6400-NW8440-6910p-8530w-Hard-drive-caddy-tray-/300489715071?pt=PCC_Drives_Storage_Internal&hash=item45f6952d7f Lenke til kommentar
thomit Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Nei nå gleder jeg meg til å oppgradere laptopen. En formatering blir også deilig. Hadde vært synd å ikke fått bruke denne laptopen mer. Tastaturet er veldig godt og touchpad'en er bedre en det meste som lages nå for tiden. Det er i hvertfall min mening. Noe jeg lurer litt på, hvordan gjør jeg det helt praktisk når jeg skal sette inn SSD'en? Er det bare å sette den inn og installere W7 fra CD? Du går først inn i BIOS, og sjekker at disk-modus (SATA) er satt til AHCI, og ikke IDE. Det er bedre for ytelsen. Har du ikke muligheten, er det ikke så farlig - du går bare glipp av litt bedre generell ytelse fra SSD'en. Dernest installerer du Win 7 som en ren, ny installasjon - ikke flytte en kopi fra en annen disk eller lignende. Deretter er det noen tweaks du kan gjøre, for å sikre at SSD'en fungerer optimalt og/eller at den ikke blir utsatt for unødvendig mye skriving ... Den første posten i den store SSD-tråden her i forumet er god lesning, og så har du noen nyttige lenker her: SSD Tweaks and Optimizations in Windows 7 Guide Windows 7/SSD Alt dette er anbefalt lesning, men hvis du helst bare vil ha en kvikk fiks, som tar seg av de viktigste tweak'ene: SSD Tweak Utility 1.6.1 Du kan legge merke til at det overalt blir anbefalt å slå av System Recovery-funksjonen - dette for både å spare plass på SSD'en, og fordi det fører til mye skriving til disk. Også Tweak Utility gjør dette for deg. Du kan heller benytte deg av Win7's backup-funksjon, og ta regelmessig backup/system image, og legge den til den andre (eksterne) harddisken. I tilegg vil jeg bare nevne, at hvis du har 4Gb RAM og SSD, kan du med fordel gå inn i de avanserte systeminstillingene og sette en egendefinert, fast størrelse på page- filen. 250 - 500Gb er nok, i tilfelle du har programmer på maskinen som insisterer på å ha en page- eller swap-fil å skrive til. Da sparer du litt plass på SSD'en. I mange tilfeller kan du faktisk kutte ut å ha en page-fil overhodet. Endret 7. november 2010 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå