Gå til innhold

fjerne irriterende støy i bakgrunn fra mikrofon.

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så har jeg et problem med støy.

Jeg liker å snakke med fettern min over ventrilo eller steam, uansett plages min fetter med at mens lyd kvaliteten er sånn nogenlunde, så er det uansett en irriterende lavfrekvent brumming i bakgrunn hele tiden. Jeg misstenker at det er mikrofonen som bare er slik. Men allikevel, noen som vet om en eller annen metode for å redusere støyen? Jeg har et creative x-fi lydkort. Kanskje det er noen fancy triks på lager der som kan brukes.

Eller er løsningen å skaffe seg en ny og bedre mic? I så fall, noen som har noen forslag? Brumming er problemet her altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On second thought, jo det er 50hz bromming. Jeg fant denne:

Det er sånn cirka sånn det høres ut.

Jeg snubla også over et kompromiss av en løsning. Ved å bruke x-FIs medfølgende equalizer kunne jeg skru frekvensene 31, 62 og 125 ned til -12 db. Det fjernet en god del av støyen. Men dette er jo egentlig noe som påvirker høytaler outputen, noe som betyr at spillenes egne lyder også blir påvirket, de nevnte frekvensene vil jeg da ikke høre. Kan muligens ødelegge lydbildet.

Noen som vet hvordan jeg kan "equalize" mikrofon inputen alene?

PS: jeg er en idiot. Når jeg endrer mine equalizer innstillinger så vil jo ikke det ha noen effekt på min fetters datamaskin!

Endret av pong
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe angående støy, selv om maskina skal være jorda via strømforskyninga, så hjelper ikke det hvis leiligheten ikke er jorda. Jeg vet at en av kontaktene bak meg som er ubrukt er ujordet. Jeg mener å huske at normen er at når man først begynnte å jorde så jorda man hele leiligheter og byggninger framfor bare et eller to stikk. Stemmer dette? I så fall vet jeg at maskina mi ikke er jorda, ergo kan dette være kilden til denne helsikkes brumminga.

Lenke til kommentar

Update: Jeg har funnet et kompromiss (et som faktisk funker denne gangen). Jeg kan bruke min bærbar som ventrilo client. Ved å plugge ut ladern så forsvinner også 50hz brumminga. Ulempen er jo at da må den bærbare stå ved siden av meg, samt at jeg må tenke over at den maskina varer toppen 2 timer uten lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...