Gå til innhold

Er 67-68 grader for mye?

nextri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Det er utallige tråder om dette her på forumet, men skal gi deg et tips.

Thunderbirden utvikler mye varme og derav så skal den tåle mye varme. Men opp mot 70 grader er unektelig litt varmt ja. Tror at jeg vil anbefale deg et par kabinett vifter en som suger inn luft foran og en som blåser luften ut bak.

Tror ikke at CPU tempen er grunnen til at den restarter nei. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

vil anbefale at du gjør noe med den temperaturen ja!

ny kjøleribbe pluss cpu vifte er til å anbefale

Lenke til kommentar
en t-bird 1.4 er synsikt varme faktisk like varme som en xp3200+ tror jeg.

Vel, i fare for å være pinlig nøyaktig:

Athlon Thunderbird 1400 utvikler max 72 W med varme

Athlon XP Barton 3200+ utvikler max 76,8 W

Kilde

Andre værstinger er:

Athlon XP Palomino 2100+ med max 72W,

Pentium 4 Willamette 2GHz med max 100W,

Pentium 4 Northwood 3GHz med max 99-101W.

Men jeg må raskt føye til at alle disse er værstingene av hver kjerne. De lavere klokkede versjonene av samme kjerne utvikler mindre varme (og trekker følgelig også mindre strøm)

Lenke til kommentar

For o hjelpe deg med varmeproblemene, så hadde det vært fint hvis du kunne oppgi litt informasjon om de andre delene i PCen din:

- Kabinett type

- Strømforsyning type

- Kabinettvifter, størrelse, hvor de er plassert og hvilken vei de blåser.

- Grafikkort eller andre "gode" varmekilder.

Hvis du leser av system temperaturen også, så får du en pekepinn. Les også av temperaturene når maskinen har stått urørt (idle) en halvtime. Hvis du kan lese av dette i et program under Windows og ikke i bios blir dette enklere for deg. Du kan f.eks. bruke Sisoft Sandra til å kjøre en "Burn in" og velge CPU intensive tester for å sjekke temperaturen etter en halv time med "load".

Lenke til kommentar
Nå utvikler faktisk Thunderbird 1.4GHz hele 72W mens Athlon XP 2600+ utvikler 68.3W. Derfor trenger Thunderbird en kraftigere vifteløsning.

3.7W - det er jo ikke akkurat noen stor forskjell, jeg tenker vi sier neglisjerbar, jeg. Temperaturen påvirkes mye mer av om hvor mye idle og hvor heftig load maskinen kjører på. Det er ikke kjøleren som er problemet her. Men selvsagt kan CPU kjøles enda bedre med en heftigere kjøler.

Lenke til kommentar

Her har du en midlertidlig løsning samtidlig som du får testet om det er tempen som gjør at du restarter:

Gå inn i bios og klokk NED, enten ved å sette fsb til 100 eller en mye lavere multiplier. Prøv trinnvis og finn ut hvor du ønsker å ha tempen (mellom 50-60C? ).

I alle fall så ødelegger du ikke noe og du får tid til å anskaffe deg en bedre kjøleløsning (vannkjøling? ) ...

Lykke til :D ...

Lenke til kommentar

cpu`en din er varm...men ikke så varm.

Thunderbird tåler opp til 85C før den begynner å ta skade... :yes:

Og den skal vere stabil opp til 75 grader...

men det kan vere at tempen din(cpu`en) stiger menst du spiller, det er det eneste jeg kan tro det er :wink:

Lenke til kommentar

Jeg leste litt om vifta her. Hovedårsakene kan lett forklares ut fra spec'en:

* Aluminium (ikke en kobber-brikke under en gang)

* Super silent vifte på 1,2W, 3000RPM og 16CFM

* Thermal Interface High thermal conductive interface, Material GW103 (Eller har du tatt av denne thermal pad'en og lagt på kjølepasta?)

Dette sammen med en CPU som utvikler opptil 72W (og muligens et middels til dårlig utluftet kabinett) kan fort gi de temperaturene du sier.

PS. Hør på tipset fra Panikk!

Men reduser helst på multiplier om du har mulighet. Senkning av FSB vil føre til et noe større ytelsetap, og du risikerer "rare" hastighetet på PCI og AGP om du fraviker standardhastighetene på 100, 133, 166MHz osv.

PPS. Reduserer du hastigheten på CPU ned til f.eks 1200MHz så kan du senke spenningen en del også. (f.eks fra 1,75 V til 1,6 - 1,65 V) Dette vil gjøre den ennå kjøligere. Eksperimenter deg gjerne frem til en løsning som er et godt kompromiss mellom temperatur, spenning og hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...