Brynj Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Har akkurat snakket med en venn som kunne fortelle om en som låner ut penger på videregående skolen han går på, til venner og kjente. Han låner ut mye penger i forhold til folk som skal kjøpe mat i kantina osv. Han har også renter på pengene, så han får mer tilbakebetalt en det han låner ut. Er vist opptil flere hundre kroner som lånes ut i løpet av en god dag. Spørsmålet mitt er; er dette lov da? Gir meg ikke helt på at dette er ulovlig på et punkt eller to før jeg får bekreftet det motsatte Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Som privatperson kan du låne ut så mye penger du vil, men det må meldes inn til noen. kanskje noe ala skatteetaten. ellers blir det svarte penger, og det er ikke lovlig. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Må føres som kapitalinntekt på selvangivelsen, hvis ikke er det svart. Endret 7. november 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Det er ikke ulovlig å kreve renter. Det er derimot i strid med vergemålsloven å låne ut penger til mindreårige (siden de ikke kan påta seg låneforpliktelser) - og følgelig også å kreve renter av dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå