Gå til innhold

Vekter på oljeplattform


moo89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trinn 1 er neppe nok for å bli tatt serioøst

 

Det blir nok tatt seriøst, men disse jobbene har sikkert mange søkere innen vekterbransjen, og da er det fort at de med fagbrev, alle kurstrinnene og mye erfaring blir førsteprioritert til disse jobbene.

 

Hva men tjener er umulig å si. Overenkomsten for vektere beskriver ingenting særskilt for vektere som jobber offshore. Alt jeg vet er at man får sjømannsskatt på båt, og en gunstig turnusordning.

Lenke til kommentar

Hei lurer på om noen som veit hvor man kan søke jobb på oljeplattformen som vekter? hvor mye tjener dem? hva skal man ha for å bli vektere der? jeg har bestått vekterkurset trinn 1.

 

Tvilsomt om det finnes vektere på oljeplattformer lenger. Det gjorde det i gamle dager riktignok, men tror ikke det finnes lenger. Uansett, trinn 1 er nok i snaueste laget selv for tjeneste ombord på ferge eller cruiseskip. Må nok fullføre alle trinnene samt noen års efaring før du i det hele tatt blir vurdert.

Lenke til kommentar

okey. takk for svaret:)

 

Jeg har jo blitt ferdig med vekterkurs 1, hvilken av selskapene burde jeg jobbe for og kan tjene bortimot 20 tusen i mnd. Er det G4s eller securitas som er best?

 

Du ligger på godt over 20.000 brutto, uansett hvor du jobber. Spiller heller ingen rolle hvilket vaktselskap du jobber i. De store vaktselskapene som Nokas, G4S og Securitas følger tariff, det vil si samme lønn.

Lenke til kommentar

Off-shore så tjener du jo helt sinnsykt. To uker på og tre uker av. Renholdere tjener jo godt 700.000 i året off-shore så ser ikke hvorfor en vekter skal ha 20.000 brutto?

 

Ikke tro alt du leser.

 

Jeg er ansatt som elektriker i et oljeselskap. Selskapene følger samme tariff.

 

Min grunnlønn i året inkludert feriepenger er på 540000.

 

Og elektro, automasjon, mekanisk og prosess er den høyeste lønnsgruppen av fagarbeidere offshore.

 

Renholdere har en lønn som er betydelig lavere.

 

Skulle jeg komme opp i 700tusen. Så må jeg jobbe rundt 300 timer overtid hvert år.

 

Og jeg er iallefall ikke heldig nok til å jobbe på en plattform hvor vi får jobbe noe i nærheten av så mye.

 

og en catering arbeider måtte ha jobbet rundt 400 timer overtid for å komme rundt 700k.

 

Enten det. Eller flere ekstrauker offshore.

 

I løpet av 6 år offshore. Så har jeg hatt 1 ekstrauke.

 

Så det er heller ikke noe alle får når det passer fint med ekstra penger.

 

Så jeg skjønner ikke helt de tallene om offshore lønningene som har figurert i media i det siste...

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe problem å tjene 700 000 verken on-shore eller offshore... En elektriker under en bygge-boom kan mer eller mindre jobbe så mye han vil. Jeg kjenner flere arbeidere på verft som tjener langt mer enn meg som jobber offshore, her snakker vi millionlønn blandt personer under norsk tariff... Men da jobber disse også tett oppunder 3000 timer i året. Altså over 150% av en normalt årstimeverk på land, så er ikke mer en lønn for strevet. Eller 99% av tiden av det en offshore-arbeider tilbringer på en rigg eller båt.

 

Er lønn etter arbeid. Enkelt og greit ;)

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Så du prøver å si at vanlige elektrikere har høyest lønn av fagarbeidere?

 

Min bestefar drev med rivning i nordsjøen av en oljeplattform. Han var der ofte før det også som vanlig fagarbeider. Han fikk 3,4 mill i årslønn som ingeniør.

 

Da jobbet han ikke som fagarbeider lenger. Men som ingeniør...

 

Det jeg sier er at av de fagarbeidere som jobber som vanlige fagarbeidere offshore.

Så er det elektro, aut, mek og prosess ansatt i oljeselskapene, som ligger på den høyeste tariffen.

 

Det var bare for å poengtere at catering ligger et stykke lengre nede lønnsmessig. Oljeselskapsansatt catering vel og merke. Godt under 500k grunnlønn.

 

Kontraktør catering som feks ESS ligger enda lenger ned i lønn.

 

For å få frem at 700k i året ikke er en normallønn for en catering arbeider.

Som det nesten kunne virke som var oppfatningen.

 

Det er inkludert veldig mye ekstra arbeid.

 

Men det er uansett veldig off topic.

 

Spørsmålet var ang vekterstilling offshore.

 

Og det er ikke Vektere offshore.

Da er det liten vits i å spekulere på hva en offshore vekter ville tjene.

 

Når det gjelder renholder offshore. Så er det ikke lett å få en slik jobb heller.

 

Og for øvrig så blir det ikke ansatt renholdere uten fagbrev lenger.

Kanskje noen få. Hvis de har relevant erfaring ellers. Det skal jeg ikke si 100% sikkert.

 

Men det er jo like stor konkurranse om jobbene der som ellers i offshore bransjen.

Med veldig mange søkere per stilling.

Slik at de kan velge og vrake blant søkere. Og da tar de jo folk med relevant utdanning.

Altså arbeidere med lang relevant erfaring, eller arbeidere med fagbrev.

 

 

Så Moo89. Dersom du skal få jobb som catering arbeider offshore.

Så tror jeg nok litt ekstra utdanning må til.

 

Og desverre så er det slik at skal du få en jobb med bra betaling.

og 25000 netto betyr en jobb, litt avhengig av hvor mye skatt man ellers betaler, (avskrivninger ol) en jobb med 400k++ i året.

Så er det ganske bra. Over snittinntekten i norge..

 

Og da må du enten jobbe mye.

Eller få deg en utdannelse av et eller annet slag som kan gi deg en bra jobb.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

En kompis her og en bestefar der...

 

Din bestefar startet nok ikke som ingeniør med 3.4 mill i lønn ut ifra grunnskolen. Du vil nok heller ikke greie å starte som vekter offshore(spesiellt siden den stillingen er ikke eksiterende i nordsjø-bassenget) med 750 000 i grunnlønn.

 

Det er nok slik som i de flese yrker at erfaring og utdanning betaler seg.

 

Jeg sitter selv med en grunnlønn på over 450 000 offshore. Har over 2 år i læretid og 3 års fartstid totalt. Jeg er en fagarbeider i et spesialisert fag med en søknadsandel på over 320% av det som ble tatt inn.

 

Jeg anbefaler deg å ta en snakk med din bestefar om hvor han begynte og hva han begynte med. Å tro at du kan ta et enkelt kurs(vekter I) for så å tjene over 700 000 ved å finne et tips på diskusjon.no er utopi og fantasi.

 

Få deg en jobb som vekter/vakt ville jeg lagt som pri. 1 for så å gå videre til bedre betalende jobber.

Lenke til kommentar

 

[cut]

 

Jeg anbefaler deg å ta en snakk med din bestefar om hvor han begynte og hva han begynte med. Å tro at du kan ta et enkelt kurs(vekter I) for så å tjene over 700 000 ved å finne et tips på diskusjon.no er utopi og fantasi.

 

Få deg en jobb som vekter/vakt ville jeg lagt som pri. 1 for så å gå videre til bedre betalende jobber.

 

Kanskje livvakt er bedre betalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...