Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sykt høy temperatur på GPU (Acer aspire PC, 8500m GT)

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg fikk denne drittpcen har det bare vært tull med den.

Uheldigvis for meg har den gått helt bananas 14 måneder etter jeg kjøpte den.

Tilfeldig at det bare er 1 års garanti på disse pcene?

sickt.png

Tro det eller ei, men temperaturene var mye høyere før jeg byttet kjølepasta og fjernet støv fra pcen.

Fortsatt kjører skjermkortet på over 100c(!!!!!) ved idle.

Modellen det er snakk om er Acer aspire 5920

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvd å oppdatere bios?

Sjekket at ikke det er defekte sektorer i harddisk?

Du har 2år reklamasjonsrett på bevegelige deler og 5 år på ikke bevegelige deler.

1 år garanti er noe acer har satt. Garanti står ikke i kjøpsloven, men det gjør reklamasjon.

garanti og reklamasjon er ikke det samme

Lenke til kommentar

prøvd å oppdatere bios?

Sjekket at ikke det er defekte sektorer i harddisk?

Du har 2år reklamasjonsrett på bevegelige deler og 5 år på ikke bevegelige deler.

1 år garanti er noe acer har satt. Garanti står ikke i kjøpsloven, men det gjør reklamasjon.

garanti og reklamasjon er ikke det samme

Så jeg har 5 års reklamasjon når det gjelder skjermkort?

Hvis du selv byttet kjølepastaen så tror ejg du har brutt både garantivilkårene og retten til reklamasjon, men det er bare å forsøke forsåvidt. Den type ting skal gjøres av autisert personnell visstnok.

Faen! Er det noen måte å "lure" Acer når det kommer til dette?

Opplever du noen problemer med temp?

Du kan fortsatt reklamere på produktet (5 år)!

Opplever problemer ja. Vifta går for fullt hele tiden og jeg kan ikke spille spill eller noe.

Endret av waddaf
Lenke til kommentar

Høy temperatur før du fjernet støv og byttet kjølepasta skyldtes sikkert egentelig bare mye støv i maskinen. Den høye temperaturen nå skyldes sikkert feilmontering.

Når du åpnet maskinen og demonterte kjøleren for så å legge på kjølepasta selv, så dreit du på draget. Dette har medført at du ikke lenger kan reklamere på den. Du kan jo alltids prøve, men når de åpner og ser at du har vært der så får du bare en regning i posten istedet.

Lenke til kommentar

For min del ser det ikke ut som om kopperet har vært borti kjølepastaen i det hele tatt.

Stygge riper du har i kopperet :dontgetit:

Blir vel fortvekk slik når han skraper bort det som var av thermal-padden. Er vel også derfor kjølepastaen ikke har noen kontakt med GPU da en thermal-pad er mye tykkere enn kjølepasta. Du ser tykkelsen på de til venstre på bildet.

Lenke til kommentar

Her er det ihvertfall null spørsmål om hvorfor du har enormt høye termperaturer - du har bare et par prosent full kontakt mellom ribbe og GPU. Det ser du jo smertelig klart fra bildene dine.

Om dette er fra en feil i kjøleren eller fordi det er designet med en tykk thermal pad der så er det ihvertfall problemet uten tvil. Du må få kontakt der om du skal ha noe håp om normale termpaturer. Når du fjerner kjøleren etter at den har hatt kontakt skal du ha rester etter kjølepasta over hele overflaten. Om du ikke har det har du ikke kontakt.

Se etter om det er noe som blokkerer kjøleren fra å komme langt nok ned til GPUen. Evt finn en passende tykk thermal pad, men tykke thermal pads er jo ikke akkurat effektivt...

Pass også på at det er riktig monteringstrykk på kjøleren mot GPU. Det skal være litt hard press mellom de to - uten at du ødelegger noe altså...

EDIT: skrapene i kobberet trenger du ikke bry deg om. Det har lite praktisk effekt utenom å se stygt ut.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kanskje det går an å finne en passende kobberskive å legge mellom, med kjølepasta på begeg sider vil det gi en bedre kjøleffekt enn thermal pad skulle en tro.

Det ville det nok, men det høres ut som en kompleks jobb for noe som sanynligvis er et enkelt problem - å skaffe flere tykkelser av kobber og teste og kutte til osv. Jeg vil tro at det er noe galt med monteringen først og fremst, og ville sjekket der først og fremst.

Om det virker å faktisk være for stor glipp i kjøleren så ville jo der være noe du kunne reklamere på, men i og med at du har demontert kjøleren selv og fjernet gammel goop/pads så tipper jeg brukerfeil er mer sansynlig - og det vil nok sansynligvis butikken du kjøpte fra også påpeke. Så om du vurderer reklamasjon så informer dem ihvertfall om alle forhold og si at det virker ikke å være noen måte å montere kjøleren korrekt (om det er det du faktisk konkluderer til slutt). Det hadde jo hjulpet en del om du hadde notert deg om det så ut som det var kontakt mellom GPU og kjøler første gang du demonterte, og om det var pad eller goop som var brukt den gang.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis du dekker til kretsene på GPUen med elektrikker teip (må tåle høye temperaturer) så kan du ha et tykt lagt med kjølepasta. Men pass på at du ikke får kjølepasta på kretsene ettersom kjølepasta leder strøm.

Endret av kehax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...