Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan overkomme usunn perfeksjonisme?

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske så stort problem. Jeg er en usunn perfeksjonist samt voldsomt pedantisk i alt jeg gjør. Og i alt mener jeg alt.

Dette skaper store problemer i hverdagen min. Jeg starter på prosjekter, for eksempel på skolen eller i privat virksomhet, som jeg aldri blir helt ferdig med på grunn av at det ikke blir 100 % perfekt eller at det ikke går 100 % etter planen. Da mister jeg all motivasjon og konsentrasjon.

Dette merkes selvfølgelig på alt jeg gjør. Skoleresultatene synker stadig mer, og føler at jeg har kommet i en ond sirkel som er vanskelig å bryte.

Dette er fryktelig irriterende, og fører til at jeg gjør det dårlig nesten overalt. Har noen vært i en lignende situasjon – og i tilfellet, hva gjorde du for å overkomme djevelskapen?

Gracias.

Endret av Ishq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan relatere til problemet. Kan beskrive meg selv som perfeksjonist, men kanskje ikke i så høy grad at det er usunt. Min situasjon:

Går i 3. klasse. Har høye ambisjoner om karakterer og videre studier. Spiller ishockey ved siden av, som er ekstremt tidskonsumerende. I tillegg har jeg, som alle andre, sosiale behov som skal tilfredstilles.

Har nå i det siste innsett at jeg har for mange baller i lufta. Med den trangen jeg har til å utføre oppgaver perfekt har jeg innsett at det rett og slett ikke er mulig å tilfredstille alle, inkludert meg selv. Har derfor valgt å prioritere bort de mindre viktige tingene. Konsentrerer meg om en og en oppgave. Gjør heller 1 ting 100% og driter i alt annet, å gjøre enn 3 ting halveis.

Vet ikke om innspillet hjelper, om vi er i liknende situasjon i det hele tatt, men forhåpentligvis får du noe ut av det :)

Lenke til kommentar

Dette kalles Type A-personlighet og er som dere sikkert har funnet ut ganske slitsomt i lengden. Problemet henger sammen med den mentale modellen som ligger til grunn for handlingene. Samhandlingen med andre kan også ofte bli slitsom fordi man alltid er nødt til å gjøre alt selv fordi man føler at ingen andre gjør det bra nok. Andre igjen ser på det som overdrevent og trekker seg ofte unna eller reagerer på annen måte.

Anbefaler mest av alt en god tankefelt-terapeut. Det tar ofte relativt kort til å rydde opp i slike problemer hvis dere klarer å få fokuset på rett sted. En god terapeut vet hvor skoen trykker og løser som regel rimelig raskt opp i problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt noe av det samme. Det går veldig hardt inn på meg om noen påpeker en feil jeg gjør, for eksempel.

For meg fungerer det å si høyt og tydelig til meg selv i speilet: Det er lov til å feile. Ting må ikke alltid være perfekt. Mitt beste er godt nok!

Lenke til kommentar

Hei dere.

Jeg er enig i det du skriver, Miss Piggy; den enkleste måten å overkomme det er å overbevise en selv om at ingenting vil bli perfekt. Selv hjalp denne artikkelen veldig, samtidig er den interessant og godt skrevet. Sikkert flere som kjenner seg igjen.

Usunn perfeksjonisme er relativt alvorlig. Sunn perfeksjonisme derimot, kan bidra til gode og effektive resultater. Da har man et realistisk syn på forskjellige saker og man holder seg innenfor visse begrensinger som en med usunn perfeksjonisme ikke har.

Det er selvfølgelig en selv byrden ligger på, så man må være disiplinert og fokusert på å klare å overvinne denne usunne vanen. Det er interessant å lese svarene deres, så takk skal dere ha!

Endret av Ishq
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i situasjonen du befinner deg i. Er selv perfektsjonist, både på skolen og i privatlivet. I alt skolerelatert arbeid må jeg alltid forsikre meg om at alt er på stell, og at jeg har tilfredsstillt kravene oppgaven stiller. Dette i seg selv er positivt, og har definitivt bidratt til mange gode resultater både på ungdomsskole og nå videregående. Perfektjonisme kan settes i sammenheng med rutiner. Da spesielt i dagliglivet. Hver bidige kveld før jeg køyer går jeg gjennom de samme ritualene. Dilammaet er at jeg gjør de samme tingene flere ganger på rad. Jeg kan gjerne stå i opptil 5 minutter for å forsikre meg om at vekkerklokken er stilt inn. Dette kommer som en konsekvens av at jeg ser på det som uhyre viktig å komme presis til skolen hver dag. Det er klart at alle kan forsove seg, men personlig er dette noe av det jeg misliker mest. Som følge av det kom jeg ikke for sent én dag gjennom tre år på ungdomsskole. Det har absolutt ingenting med tvangstanker å gjøre, kun at jeg vil ha kontroll over livet mitt. Alt dette kan plasseres under kategorien perfektsjonisme, og etter min mening er det ikke noe gale så lenge det ikke går ut over deg som person. Jeg har holdt på med de samme ritualene i nærmere fire år nå, og har ingen problemer med å gjennomgå de samme tingene dag etter dag, samt forsikre meg om at absolutt alt skolerelatert er under kontroll. Kan gjerne ta en tenkerunde der jeg ramser opp alle prosjektene og prøvene vi har eller skal ha, slik tilfresstilles jeg. Og det er slik jeg er komfortabel med å leve, som sagt så lenge det ikke fører til kjedsomhet og lite nye opplevelser. Håper du fikk noe ut av dette.

Lenke til kommentar

Prøv noe Hypnose. Fra f.eks Steve G jones, eller en av de andre hypnotisørene som finnes der ute. Bare søk på hypnosis - Perfectionisme.

så lytter du på en hypnose track i ca 3-4 uker, så vil noen av de mentale mønstrene tilknyttet perfeksjonisme ha endret seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...