Gå til innhold

Avholds - føler meg alene i helgene

Anbefalte innlegg

Drikkekulturen i norge er litt i villeste laget. Har snakket med en utvekslingstudent fra tyskland og hun var smått sjokkert over flatfylla som nordmenn driver med i helgene. Selv drikker jeg ekstremt lite da jeg synes at det å være helt borte var morro et par ganger. Spesiellt i russetia, men nå synes jeg ikke at det er like spennende lenger.

Regner med at dette ikke er for Offtopic:

Enig med deg. Nordmenn i blant annet syden er noe av det kvalmeste jeg ser. Kaster opp og pisser på fortauet og oppfører seg kvalmt.

Leste dette for et par dager siden

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10042325

Skammelig at de rett og slett ødelegger for andre nordmenn... Vi blir jo hatet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i samme bås som deg Trådstarter.

Og for de som lurer på hvorfor jeg er avholds er det rett og slett fordi jeg ikke har lyst til å drikke. Jeg synes ikke det er gøy, jeg blir ikke lykkeligere av det, jeg synes ikke det smaker godt og det er heller ikke sunt.

Det eneste jeg tjener på det er at jeg kan være med på fester, og oppleve fjortisfylla på nært hold. Blir forsåvidt ikke noe lykkeligere av det heller

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en 16 år gammel gutt med en problem. Alle vennene mine drikker seg fulle hver helg og jeg er avholdsmann. Drikker ikke selv av prinsipp. Det ender opp med at hver fredag og lørdag så sitter jeg hjemme og kjeder meg, da jeg ikke liker å være der hvor andre drikker. Er det her unormalt, andre som er som meg? Føler meg ganske aleine da :p

Hva med å bli kjent med andre, utvide vennekretsen din litt? Det er vel utelukkende positivt at en som er født i 1995 ikke drikker, og det er da absolutt ingenting galt i det. Er mange på din alder som er avholds, mange eldre òg, for den del.

Lenke til kommentar

Drikkekulturen i norge er litt i villeste laget. Har snakket med en utvekslingstudent fra tyskland og hun var smått sjokkert over flatfylla som nordmenn driver med i helgene. Selv drikker jeg ekstremt lite da jeg synes at det å være helt borte var morro et par ganger. Spesiellt i russetia, men nå synes jeg ikke at det er like spennende lenger.

Regner med at dette ikke er for Offtopic:

Enig med deg. Nordmenn i blant annet syden er noe av det kvalmeste jeg ser. Kaster opp og pisser på fortauet og oppfører seg kvalmt.

Leste dette for et par dager siden

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10042325

Skammelig at de rett og slett ødelegger for andre nordmenn... Vi blir jo hatet

Skikkelig delikat bilde av hu dama som ligger dødrukken på bildet. :thumbdown:

Til trådstarter så ville jeg bare funnet meg noen flere venner som ikke drikker. Kan forstå du føler deg litt som en outsider i helgene men du finner nok andre som ikke drikker. :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg og mine venner dro aldri på fest før vi var 18. Vi rørte bokstavelig talt ikke alkohol. Mange i omgangskrets gjorde dette helt ned fra 13 års alderen, men vi følte aldri behovet. Istedenfor fra 14-15 til 18 års alderen hadde vi film kvelder eller lan kvelder hver eneste helg. Dette gjorde vi til en stor greie og inviterte evt. flere folk utover årene.

Støtter absolutt forslaget om å utvide vennekretsen din. Heldigvis når man er 16 år er det eneste som trengs for å bli med noen ut eller for å finne på noe i helga, en liten samtale eller kanskje bare et par uslige ord.

Og om du er redd for at det skal bli lagt ut bilder av deg tror jeg dette er en dårlig grunn for å ikke drikke (no offense), spesielt siden det lett kan unngås, men om det virkelig er en selvfølgelighet at du kommer til å drikke deg helt shitfaced og ende opp på 50 pinlige bilder, så ok.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

At alkohol er en viktig del av kulturen mange steder er greit, den norske drikkekulturen er jo helt forferdelig da. Nå vet ikke jeg om du er litt alternativ eller ikke, men det er jo ikke bare å utvide vennekretsen sin. Er ikke sikkert TS synes det er så kult å henge på Røde Kors heller da? Just saying.

Selv ser jeg ikke noe problem med folk som er avholds - av de riktige grunnene riktignok(de jeg mener er riktige). Personlig liker jeg heller ikke alkohol så godt. Synes rusen er lite givende. Er jo selvsagt godt med en halvliter eller et glass vin iblant. Problemet for deg er eller kan bli, og synd er det, at du kan havne litt utenfor. En stor svakhet ved kulturen vår. På en annen side er grunnen din til å ikke drikke litt sær kanskje. Ta med deg mange av rådene du har fått her :)

Lenke til kommentar

Jeg er en 16 år gammel gutt med en problem. Alle vennene mine drikker seg fulle hver helg og jeg er avholdsmann. Drikker ikke selv av prinsipp. Det ender opp med at hver fredag og lørdag så sitter jeg hjemme og kjeder meg, da jeg ikke liker å være der hvor andre drikker. Er det her unormalt, andre som er som meg? Føler meg ganske aleine da :p

Drit i det, jeg begynte ikke å drikke før jeg ble 20 :p Så jeg ventet selv lenge. Og det er ingenting galt i det å være avholds, men det er faktisk mulig å gå på byen uten å drikke, de selger ting som brus,saft, kaffe osv. Hvis bråk plager deg, så bare dra hjem tidligere:) På den måten treffer du kompiser, og samtidig slipper unna bråket:)

Endret av San22_
Lenke til kommentar

Drikker ikke selv så vet hvordan du har det. Syntes ikke det var noe stort problem i tiende klasse, da de fleste vennene mine ikke drakk, men etter at vi starta på videregående har det tatt helt av. Facebookmeldinger om FÆÆÆST fra torsdag til søndag, og på mandag er man nødt til å høre om hvor full folk var i helga. For all del, jeg kan skjønne at folk synes det er gøy og sånt og jeg er nok veldig sær som ikke drikker, men jeg synes helt ærlig at drikkekulturen i norge er kvalmende. Når jeg starta på VGS i fjor høst så var jeg den eneste i klassen som ikke drakk og alle andre så på meg som om det var noe klinisk galt med meg. Flatfylla hver helg fra du er 13-14 er i mine øyne veldig urimelig.

Men, hey! Jeg drikker ikke av prinsipp, og at fester kjeder meg stort. Har vært på ett par fester (i forbindelse med spillejobber) og det bør være ufattelig mye bedre som beruset om det skal være verdt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg hadde motet ditt i den alderen. For min egen del hadde nok helgene vært gøyere om jeg hadde tilbragt dem med kompiser uten å gjøre motbytelige ting mot hverandre - og om jeg i det hele tatt hadde husket helgene.

Hvis du klarer det jeg aldri hadde klart - ta med deg lite alkohol, og drikk lite og ikke fall for fristelsen for å drikke mer - da kan det jo bli en koselig kveld! :)

Sitter her med tidenes fylleangst for nyttårsaften. Husker nesten ingenting, og det jeg husker vil jeg helst ikke huske - og det første jeg gjorde når jeg sto opp etter 12 timers søvn var å spy ut hele huset. Sånn vil jeg egentlig ikke ha det, men med drikkekulturen og min ekstremt dårlige viljestyrke blir det sånn.

Drikk ikke hvis du ikke vil, og hvis du vil drikke hold deg på et fint nivå så skal du se at alt går fint. :) (oooog der kom moralpreken fra han som garantert kommer til å ha det like jævlig neste lørdag/søndag)

Lenke til kommentar

Da jeg var på din alder var det mange som ikke drakk, men også en del som drakk seg fulle. Det var aldri noe problem å ha det morro sammen med edru folk. Om de valgte å drikke fra colafalska eller øl-flaska var liksom aldri noe big-deal.

Selv den i dag (er nå 21år), så er det noen få personer som er avholds, og verken jeg eller noen av mine venner ser noen store problemer i at vi ikke kan ha det gøy i helgene av den grunn.... Hvorfor trenger man liksom bli stemplet som kjedelig og rå festbrems om man er edru? Som regel alltid noen som er edru på fest, da det som regel er et par som trenger å være sjåfør uansett..

Lenke til kommentar

Jeg er selv avholds og 20 år gammel. Drakk alkohol før, begynte da jeg var 16. Tidlig i sommer gikk jeg på en fest og ble for full som jeg ofte før har blitt. Jeg hadde et problem med alkohol. Å bli full var viktigst, ikke å kose seg med noen pils. Det var også vanskelig å stoppe før det var for sent. Etter dette bestemte jeg meg for og ikke drikke mer. Vennene mine ble selvfølgelig overrasket. Men nå ser jeg lettere hvem som egentlig er gode venner. Det er nemmelig de som forsetter å invitere meg på fester. Jeg har ikke noe problem med andres valg, bare dumt at nesten alle drikker alkohol. Så ja, jeg føler meg også litt alene om valget mitt. Men jeg har gode forståelsesfulle venner som jeg henger sammen med, med og uten alkohol.

Mangen blir nesten fornærmet når jeg forteller om valget mitt. Jeg bryr meg ærlig talt ikke lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde det også slik før. Det gikk bare noen dager etter en skikkelig smell før jeg fikk lyst på alkohol igjen. Det skal nevnes at jeg er sta og veldig streng med meg selv. I sommer sluttet jeg å drikke alkohol, bite negler og spise søtsaker/usunn mat. Fikk meg jobb, begynte å trene og tatt av 20 kilo. Drit i nyttårsforsetter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...