Gå til innhold

cerwin vega xls 15! hvilke forsterker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, har jo kommet både CLS og XLS etter CLSC som jeg nevnte i posten min. Men forskjellen fra CLSC til XLS er ikke stor når det gjelder effekthåndtering :) Det er stort sett bedre kabinetter, noe oppgraderte deler på basselementene osv. Effekttålighet er ca. det samme. Derfor linker jeg til avforum sin guide på akkurat dette grunnlaget :p

Lenke til kommentar

Cerwin vega effektforsterker 2,0 KW det funker fett og tror du kan få en til den prisen

jeg styrer unna PA forsterkere. jeg er noob men ikke så noob at jeg bruker PA forsterker desuten kan du ikke bruke en så stor en til xls 15 heller en 0.8kw eller 1.5 og disse forsterkerne er litt dyre til min smak uansett

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke PA forsterkere Fatal1tyX? Er mange som bruker det fint uten problemer. Kommer jo såklart an på bruken, men til Cerwin Vega trenger man jo ikke Krell, Macintosh eller noe sånt. Da er det ofte effekt man er på jakt etter. Til det er PA-forsterkere geniale. Finne jo mye PA som kan overgå hifi. F. eks konserter bruker utelukkende bare PA-utstyr. Ikke bare fordi det har evnen til å spille høyt, men også fordi det kan spille pent.

Det er også en myte at man ikke kan bruke store forsterkere. Si at du har et par høyttalere som tåler 100 watt kontinuerlig. Hvis du da skal spille litt høyt eller lignende er det bedre å bruke forsterker på 200 watt enn 30 watt.

Lenke til kommentar

Kjører mine XLS-15 på Onkyo SR-TX608, er surround reciever men klarer fint å dra xls 15 til ubehagelige lydnivåer uten problemer og ulyd (utenom med naboene -.-). På ekstremt basstunge og høye sanger i utgangspunktet begynner den så vidt å gi seg (lage litt forvrengning, kan hende det var ting i rommet som laget lyd) på rundt volum 80 av 95.

Edit: fikk den til 2995 på tilbud hos soundgarden, men ser elkjøp har tilsvarende tilbud av og til.

Er spesifisert til 160W, men leveren nok mindre enn dette.

Edit2: Merk at denne bare har sub pre-out (x2), ikke vanlig.

Endret av TNiklas
Lenke til kommentar

fordi PA er laget for å dra på!! det blir mye finere musikk og film med 2 nad! og med PA har du alfor mye kraft som du ikke trenger derfor kan du sprenge elementene mye fortere!! forresten nå har jeg kjøpt brukt ve 15f til 2500kr og jeg trenger da en effektforsterker og forforsterker. noen som har nad c370 og nad c270?? :dribble:

Lenke til kommentar

At man sprenge elementene fortere med for mye effekt er en myte. Det er dessverre motsatt. For lite effekt, og høyt volum er det som sprenger elementer. Men du sier at 2x Nad vil låte bedre enn en PA-forsteker. Har du hørt musikk med samme høyttalere og sammenlignet 2x Nad vs en PA-forsterker siden du sier det?

Jeg heller kjøpt en PA-forsterker enn 2x Nad.

Jeg ville f. eks gått for

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24433638

Hvis du skal spille høyt ville jeg gått for denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24916387

Den koster riktignok 1000 kroner mer enn det du vil bruke, men i gjengjeld har du da en forsterker som er kraftig og pent-spillende, samt at den holder i mange år.

Endret av Faller
Lenke til kommentar

At man sprenge elementene fortere med for mye effekt er en myte. Det er dessverre motsatt. For lite effekt, og høyt volum er det som sprenger elementer. Men du sier at 2x Nad vil låte bedre enn en PA-forsteker. Har du hørt musikk med samme høyttalere og sammenlignet 2x Nad vs en PA-forsterker siden du sier det?

Jeg heller kjøpt en PA-forsterker enn 2x Nad.

Jeg ville f. eks gått for

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24433638

Hvis du skal spille høyt ville jeg gått for denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24916387

Den koster riktignok 1000 kroner mer enn det du vil bruke, men i gjengjeld har du da en forsterker som er kraftig og pent-spillende, samt at den holder i mange år.

ja det er sant at man mye lettere kan sprenge elementene med for lite effekt!

hifiklubben cls15 med 2 x nad hørtes mye bedre ut enn min venns 0.8kw clsc15...

probleme med de forsterkerne er at jeg må ha en forforsterker i tilleg hvis jeg skal kjøre lyden gjennom pcen fordi de forsterkerne har ikke phono! hvis jeg skal ha forforsterker til de må jeg ha phenix-fxr adapter og 1 adapter til som jeg ikke husker hva heter og en kabel og det blir en sum av 1500kr!!

men ja jeg ser det nå at det blir altfor dyrt med 2x nad, og det er ikke noen bruklige brukte på finnn som er innenfor 2 timer kjøretur!

men hvis jeg finner en PA forsterker med phono og som kan spille lavt med fin lyd når foreldra er hjemme, og høyt når jeg er aleine hjemme, så kan jeg kjøpe det

Endret av Fatal1tyX
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva Phenix-fxr adapter er for noe, men adapter er ikke noe problem. Det blir å bruke en RCA-jack adapter. koster 39 kr pr stk på Elkjøp. (Hvis jeg ikke husker helt feil)

Det kan jo nevnes at Cerwin vega forsterkerne ikke er laget for å spille pent, men å gi mye effekt pr. krone.

Mange har brukt bl. a Crown XTI fordi de er bra i forhold til pris. Se på innlegget til epifant en gang til. Han lister opp mange gode merker, som man kan finne på bruktmarkedet som samtidig er kjente og bra merker :) Såklart kan man ikke sammenligne PA-forsterkere med f. eks Macintosch, Krell, Primare, Hegel osv. De merkene koster betraktelig mer! Men bare se på store konserter, mange lydstudioer osv. Mange der bruker PA-systemer. De bruker jo ikke det fordi det kan spille høyt, men fordi det er god lydkvalitet ;)

Lenke til kommentar

det er crown XTi jeg har sett på noen DSi og der stod det at det bare var phenix ingang eller utgang eller hva faen å da måtte jeg ha 2 adaptere og en kabel, sorry så feil på finn annonse... men jeg liker bass og det er derfor jeg kjøpte cerwin vega!

her ser du DSi

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508231;c:100478 og det står:

Forsterkeren har balanserte innganger, men i stedet for vanlig XLR benyttes en såkalt "Phoenix"-inngang. Dette tilsvarer XLR, men tilkobles direkte uten pluggen. Hvis du benytter vanlige RCA (phono)-utganger fra din forforsterker kjøper du bare en XLR-overgang fra hunn til RCA hann, samt en XLR-kabel. Du kobler dernest overgangen inn på for-forsterkerens pre RCA-utgang, XLR-pluggen på denne overgangen og dernest klipper du av XLR-pluggen i den andre enden og kobler direkte på "Phoenix"-inngangen til forsterkeren (rød leder på pluss, hvit leder på minus og siste leder (jord) i midten). Se under tilbehør for de riktige kabler og overganger!

Lenke til kommentar

Da er jeg med. Bass er morro! Jeg har ikke lest om noen som har erfaring med Dsi-serien, men sannsynligvis bygger den på mye av det samme som Xti. Du blir fornøyd med en sånn! Den vil ha mye bedre kontroll enn en brokoblet Nad ;)

jeg ringte hifiklubben og dem hadde en demobrukt cerwin vega A 1.5kw2 med bassboost funksjon! jeg fikk 40% fra orginalpris så jeg kjøpte den venter på at den kommer:D den hadde phono så da kan jeg bruke pcen min som en forforsterker! jeg kjøpte også spikes fra soundgarden.no :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...