lin27 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Skal kjøpe en gaming-laptop og har sett på både asus g73 og alienware M17x. Begge disse er langt billigere i USA, og jeg vurderer derfor å bestille en laptop derfra. Her er link: http://www.bestbuy.com/site/Asus+-+Laptop+/+Intel%26%23174%3B+Core%26%23153%3B+i7+Processor+/+17.3%22+Display+/+6GB+Memory+/+640GB+Hard+Drive+-+Black/1257894.p?id=1218243761956&skuId=1257894 MEN: Hva med keyboard???? Det er et absolutt krav at jeg kan skrive med norske bokstaver, ææå osv. Vet at det går an å bytte tastatur fysisk, men tenker at det ikke er så farlig dersom det går an å rett og slett bruke det amerikanske tastaturet med norsk oppsett. Eller er ikke dette mulig? Hvilke taster er det som befinner seg der øæå vanligvis er? Er andre taster der de pleier? Og hvordan endrer man eventuelt tastaturspråk (heter det det?)? Gjøres dette i windows? I tillegg lurer jeg også på om det er vanskelig å endre fra engelsk til norsk versjon på windows 7? Tenker at det ikke er sikkert at norsk språk ligger som et valg i windows på amerikanske maskiner, kanskje bare de store språkene (fransk, tysk, etc) som ligger der? Takknemlig for svar, men vær så snill å ikke svare dersom du ikke vet sikkert, ettersom dette er nokså viktig for meg! :-) TIl slutt: Noen som vet hva man må betale for et norsk tastatur og jobben for å få det gjort (kan ikke skru selv)? Lenke til kommentar
Probba Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Ikke noe problem. Du kan endre tastatur ved å trykke på start --> kontrollpanel --> klokke, språk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Ikke noe problem. Du kan endre tastatur ved å trykke på start --> kontrollpanel --> klokke, språk. Er jo ett lite problem da, siden Æ Ø og Å knappen ikke er på tastaturet. Så kan være noe må bruke et program eller noe, eller få opp et skjermtastatur (som finnes i Windows 7) for å skrive de. Hvordan det er å fysisk bytte tastatur er jeg mer usikker på, men det blir nok fort minst 1000 kroner om ikke mer. Du er klar over at du må betale 25% moms og over 200 kroner i tollgebyr på et slikt kjøp? De sender den garantert ikke som gave fra en privatperson. Så pcen kommer på ca 9.000 kroner + frakt. Og du vet at Best Buy ikke sender til utlandet?, med unntak av noen få land, og land i Europa er ikke med på den listen. Så du må kjøpe den i en annen butikk enn Best Buy. Og husk at du ikke har noen garanti osv ved å kjøpe den i utlandet. De går ikke under den norske forbrukerkjøpsloven, så du mister en masse rettigheter. Og ved feil, må du sende den til USA osv, så det kan fort bli en dyr opplevelse. Pcen koster 12.000 kroner på komplett (og det med 1.5 GB skjermkort, mot 1 GB skjermkort på pcen i USA), og hvis du tenker på at du trolig ender opp med å betale minst 10.000 kroner for pcen i USA (med norsk moms, tollgebyr og frakt), om du får kjøpt den ett sted som sender til Norge, så har du kun 1 års garanti i USA, som betyr at du må sende pcen til USA og de sender den tilbake etc, som vil koste deg flere hundre kroner per gang, samt pcen vil være borte i uker om ikke måneder. Kjøper du den i Norge har du opptil 5 års reklamasjon på ting ment å vare mer enn to år, og en bærbar pc kommer inn under dette, og da gjelder forbrukerkjøpsloven §27. Så de 2.000 kronene hadde jeg brukt for å få norsk support, norsk service, norsk garanti og norsk forbrukerkjøpslov. Pluss et bedre skjermkort med 500 MB ekstra DDR5 RAM. Skulle du likevel handle i USA og kjøpe en pc med Win7 home Premium, kan du bruke denne guiden for å bytte språk til norsk: http://samfunn.myhken.com/?p=447 Endret 7. november 2010 av myhken Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Eneste forskjell på et utenlandsk tastatur og et norsk tastatur er inngraveringen av bokstaver tegn. Det vil være flere tegn enn ÆØÅ som er plassert anderledes (men som sagt dette er bare det inngraverte). Kjøp evt. klebebokstaver hvis du er avhengig av å se riktig tegn på tastene. Tastaturoppsettet settes i operativsystemet. Det er det som oversetter det tastaturet sender til det visuelle på skjermen. Beskrivelsen er gitt over og tar 2-3 sekunder (gjøres bare en gang). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå