Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Det er riper på bilen når bilen møter sollys!

Anbefalte innlegg

I dag vasket jeg bilen min med høytrykkvasker. Og senere da jeg så på bilen, var det riper på bilen (masse riper) da sollyset traff bilen.

Jeg gjorde følgende:

-sprutet vann på bilen med høytrykkvasker

-vann med såpe, brukte svamp

-sprutet vann på bilen igjen med høytrykkvasker

Er det noe jeg har gjort feil her? og er det noe jeg kan gjøre for å fjerne ripene?

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe jeg har gjort feil her?

Er som regel ikke nok å bare spyle med HT. Her bør du nok legge på en avfettning/prewash som får virke noen minutter før du spyler. Dette for å fjerne mest mulig møkk før du går på med vaskeredskap ( i ditt tilfelle svamp)

Svamp er fy fy. Den løfter ikke møkk fra lakken men drar den under seg. Svamp slipper heller ikke møkka når du skyller den. Dette blir det riper av. Bruk heller Chenille, microfiber eller ull hanske til dette. Er også lurt å bruke 2 bøtter. En til såpevannet og en til å slylle hansken i etter du har vasket et passelig område og før du henter nytt såpevann.

funker greitt det. Selv pleier jeg å flushe bilen med hageslangen til slutt for at mest mulig vann skal renne av slik det blir mindre å tørke. Dette krever jo at du har en form for beskyttelse på bilen som gjør at vannet renner av. Tørking blir gjordt med Waffle weave tørkehandkle og ikke pusseskinn

og er det noe jeg kan gjøre for å fjerne ripene?

Her må det nok maskinpolering til for å fjerne ripene.

PS: les denne Bilpleie for dummies v2.0

Lenke til kommentar

Er det noe jeg har gjort feil her?

Er som regel ikke nok å bare spyle med HT. Her bør du nok legge på en avfettning/prewash som får virke noen minutter før du spyler. Dette for å fjerne mest mulig møkk før du går på med vaskeredskap ( i ditt tilfelle svamp)

Svamp er fy fy. Den løfter ikke møkk fra lakken men drar den under seg. Svamp slipper heller ikke møkka når du skyller den. Dette blir det riper av. Bruk heller Chenille, microfiber eller ull hanske til dette. Er også lurt å bruke 2 bøtter. En til såpevannet og en til å slylle hansken i etter du har vasket et passelig område og før du henter nytt såpevann.

funker greitt det. Selv pleier jeg å flushe bilen med hageslangen til slutt for at mest mulig vann skal renne av slik det blir mindre å tørke. Dette krever jo at du har en form for beskyttelse på bilen som gjør at vannet renner av. Tørking blir gjordt med Waffle weave tørkehandkle og ikke pusseskinn

og er det noe jeg kan gjøre for å fjerne ripene?

Her må det nok maskinpolering til for å fjerne ripene.

PS: les denne Bilpleie for dummies v2.0

takk for ditt hjelpfulle svar. Jeg lå i natt og tenkte på ripene på bilen, jeg troddde det ikke var mulig jeg, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre for å fjerne ripene. TUSEN TAKK!

Svampen din har vært full av sand og annen dritt. Eller du har dratt utover sand med svampen som ikke har gått av bilen.

TAKK FOR SVARET! :D

Lenke til kommentar

Selv med den aller beste teknikken med det beste av utstyr som finnes vil du fortsatt få slike riper med mindre lakken på bilen er ekstremt hard. Dette varierer mye, noen biler har så myk lakk at du får riper uten å være borti den uansett, mens andre er så hard at det skal veldig mye til for å få riper. "Normal" lakk vil uansett få slike riper over tid, og er å regne som ren slitasje. De er ikke dype i det hele tatt, men vises pga skarpe kanter.

En polish som fyller igjen riper, f.eks Autoglym Super Resin Polish, vil f.eks klare å "fjerne" disse. SKal de vekk helt må det maskinpoleres vekk. Etter en maskinpolering vil de fra første vask begynne å komme tilbake igjen, noe som betyr at det er umulig å ha en 100% ripefri lakk uansett.

Ved å bruke korrekt utstyr med korrekt teknikk vil man kunne holde mengden og dybden på dem til et minimum, noe som selvsagt er en fordel.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...