fi84cons Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Hei, Jeg vurderer å kjøpe meg ny mobil. Valget står mellom Samsung Galaxy S i9000 og iPhone 4. Mange tester er lest og begge telefonene virker som solide og gode! Likevel er jeg fortsatt i tvil. Håpet at noen her kan komme med gode argumenter for/imot. Noe jeg har hengt meg litt opp i er blant annet batteritiden. Har hørt at Samsung sin telefon krever lading HVER dag, mens iPhone klarer ca 3 dager. Pluss at det er flere apps tilgjengelige for iPhone. Ut fra testene og det tekniske ser begge til å ligge an likt. Noen kommentarer? Tips til hvilken telefon og hvorfor? Lenke til kommentar
Probba Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Hei. her kan du se samsung vs iphone: http://www.pcworld.idg.com.au/article/350310/samsung_galaxy_vs_apple_iphone_4_smartphone_showdown/ Ville personlig valgt Iphone 4 pga bedre skjerm, finere design, større lagrings plass. Bedre kvalitet. Med iphone så virker det eller virker ikke. samsung er litt som nokia med rusk problemer og iphone har også en resett funksjon som ikke samsung har. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hei. her kan du se samsung vs iphone: http://www.pcworld.idg.com.au/article/350310/samsung_galaxy_vs_apple_iphone_4_smartphone_showdown/ Ville personlig valgt Iphone 4 pga bedre skjerm, finere design, større lagrings plass. Bedre kvalitet. Med iphone så virker det eller virker ikke. samsung er litt som nokia med rusk problemer og iphone har også en resett funksjon som ikke samsung har. Bedre skjerm? Nice joke... Samsung Galaxy S er blant alle ansett som den -by far- beste skjermen som finnes til en mobiltelefon. Design er en smakssak, og selv om iphone 4 har høyere byggekvalitet er det ikke gitt at alle synes den ser bedre ut. Sier ikke dette for å være kverulant, men jeg liker simpelthen ikke det designet og jeg er lei av folk som ser apple og tenker 'oh nice' med en gang fordi god jobs said so. Granted, tidligere modeller har vært pene, men med iphone 4 har de bommet, imo. Uansett, poenget er at det er en smakssak. Batteritid: ja, iphone vinner her. Men er det et problem å sette mobilen til lading hver kveld? Har du behov for å ha telefonen online i 72 timer i strekk? Med moderat bruk holder Galaxy S 2 dager, som bør være plenty. Det det koker ned til, er hvilket økosystem du vil ha og hvor viktig skjerm og fleksibilitet er for deg vs brukervennlighet. Jeg ser ikke at iphone 4 har noen fordeler over Samsung Galaxy S med unntak av brukervennlighet og batteritid. Så, tl;dr versjon: -hvis du vil ha fleksibilitet, åpenhet, sømløs integrasjon og topp skjerm, gå for Galaxy S -hvis du vil ha brukervennlighet, batteritid og noe større applikasjonsutvalg, gå for iphone 4 Lenke til kommentar
stigzy Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Gå for iPhone 4 du, kommer IKKE til å bli skuffa Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 @Olanonn Syns du tideligere iPhone modeller har vært fine, tror jeg INGEN kan spørre deg, eller trenger din mening om noe er pent. iPhone 4 er den eneste iphone modellen som er fin ut. Og skjermene er nesten identisk. Ikke store forskjellene. Skal den selges videre er det lurer å kjøpe iphone, da de ikke synker like mye i verdi. Elsker iallefall min iphone. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 iPhone 4 sin skjerm har over 60% flere piksler (samlet på et mindre område) enn Samsung Galaxy S, noe som resulterer i et betraktelig skarpere bilde på førstnevnte. iPhone 4 er også bedre å bruke i direkte sollys. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Så, tl;dr versjon: -hvis du vil ha fleksibilitet, åpenhet, sømløs integrasjon og topp skjerm, gå for Galaxy S -hvis du vil ha brukervennlighet, batteritid og noe større applikasjonsutvalg, gå for iphone 4 Nå skal jeg ikke starte en diskusjon rundt "åpenhet", men iPhone 4 har da både sømløs integrasjon og topp skjerm. Dette blir derfor mer riktig: -hvis du vil ha fleksibilitet, åpenhet, sømløs integrasjon og topp skjerm, gå for Galaxy S -hvis du vil ha brukervennlighet, batteritid, større applikasjonsutvalg, sømløs integrasjon og enda bedre skjerm, gå for iphone 4 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det spørs endel på hva du skal bruke telefonen til. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Apple OS eller Android er igrunn valget. Dersom du ønsker fleksible løsninger for filoverføringer og filbehandling er SGS (Samsung Galaxy S) og Android førstevalget. Du kan bruke hvilken PC du vil til filøverføring, og med telefonen i "Masselagring" modus har du både intern og extern minne tilgjengelig, akkurat som en vanlig USB stick. Du kan også sette micro kortet rett i PC ved hjelp av adapter. Dette gjelder både mediafiler og dokumentfiler. SGS takler et større utvalg av mediafiler og containere da du ikke trenger iTunes for media overføring. Ønsker du kun en telefon som er enkel å bruke, ikke behov for fleksibilitet, ikke behov for filoverføringer, vil ha "bling" (bumpers og stash) factor, da er iPhone førstevalget. Ser at noen nevner at iPhone 4 har større lagringskapasitet, dette er totalt feil. Med SGS har du et internminne på 8gb + externt micro SD på opptill 32gb. + at du kan bytte ut externt minne kort. På iPhone 4 kan du ikke sette inn/ta ut minnekort, du er låst til den 16/32 gb versjonen du kjøpte. Når det gjelder batteritid, må jeg vanligvis (med mitt bruk) lade annen hver dag, har faktisk gått 3 dager noen ganger. På 3 dagers har det kun vært telefonbruk, e-post + dokumenthåndtering (lese/redigere Office dokumenter). På SGS har du mulighet for ekstra batteri, på iPhone må du kjøpe en ekstra utvendig batteri pakke da du ikke kan ta ut batteriet. Trenger du FM radio, så har ikke Iphone 4 dette, du er avhengig av data traffikk for å kunne høre på radio. På ditt lokale nettverk er ikke dette noe problem, men tenk på roaming kostnaden på data i utlandet. SGS har en elendig GPS, Samsung har ikke greid å fikse dette på 5 måneder. Jeg blir å returnere min SGS for å få hevet kjøpet, da jeg er avhengig av en fungerende GPS og navigasjonsløsning, bruker navigasjon program for å unngå data kostnaden i utlandet. Noen nevner bygge kvalitet, SGS er "plastic fantastic" som er litt mer flexsibel enn glass. Jeg bruker min SGS på jobb, jeg vet at iPhone 4 ikke ville ha overlevd en dag på jobb (en kollega har prøvd). Både Samsung og Apple har en arrogant holdning ovenfor sine kunder så her er der ingen forskjell. Endret 7. november 2010 av Jamm 1 Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 ...og der kom alle apple fanboys! Synes siste innlegget oppsummerer telefonene godt, de tidligere innleggene har stort sett vært påstander uten argumenter. Lykke til! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 ...og der kom alle apple fanboys! Så ved å anbefale iPhone 4 er jeg en "fanboy"? Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 ...og der kom alle apple fanboys! Så ved å anbefale iPhone 4 er jeg en "fanboy"? En som ikke er i stand til å gi råd med både positive og negative erfaringer er å klassifisere som "Fanboy". Når i tillegg råd som gis er direkte feil, er det også "Fanboyisme". Har du sett film på iPhone 4 og SGS, og fremdelses hevder at skjermen er bedre på iPhone er du "Fanboy". Den enseste gangen jeg kan være enig i at iPhone 4 har en skjerm som er bedre enn SGS er ved dokumentbehandling. Forstørrer man sort skrift på hvit bakgrunn blir iPhone 4 sin retina skjem bedre. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Gå for iPhone 4 du, kommer IKKE til å bli skuffa Hvordan kan du hevde dette? Hva om behovet er FM radio? Hva om behovet er å kunne overføre filer fra flere PCer (privat laptop + privat stasjonær + netbook + jobb laptop + jobb stasjonær + tilfeldige PC du må laste filer fra? Hva om behovet er å ha med seg flere gb enn de maks 32gb iPhone 4 kan tilby, dette være alt fra navigasjonskart, dokumenter, mediafiler som musikk og film? Hva om behovet er å ha forskjellige minnekort som ikke blander privat og jobb? Hva om behovet er en telefon skal tåle litt røffere behandling og ikke trigge fuktsensorer når man er svett? Jeg har prøvd å få svar fra både Epplehus, Telehus og Apple support om iPhone 4 kan dekke mitt behov for en smarttelefon, alle sier at de vet ikke. Det eneste svaret er å kjøpe en for å prøve om det vil fungere. Men min SGS dekker alle mine behov utenom brukbar navigasjon. Lenke til kommentar
fi84cons Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Det spørs endel på hva du skal bruke telefonen til. Her var det mye bra av tips! Tusen takk! Tanken er å ha en helt vanlig forbruk innenfor å ringe, sende meldinger, spille litt og surfe noe på nett (på vei til jobb for eksempel), eller hjemme. Ellers ikke noe ekstrem forbruk på kun én ting. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det spørs endel på hva du skal bruke telefonen til. Her var det mye bra av tips! Tusen takk! Tanken er å ha en helt vanlig forbruk innenfor å ringe, sende meldinger, spille litt og surfe noe på nett (på vei til jobb for eksempel), eller hjemme. Ellers ikke noe ekstrem forbruk på kun én ting. Da bør du gå i en butikk og prøve begge. For til ditt bruk, er begge tlf. bra nok i massevis. Har holdt litt i en iPhone 4. Kul telefon. Men synes den er for flat og skarp i kantene. Så den var ikke så god å holde i. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 ...og der kom alle apple fanboys! Så ved å anbefale iPhone 4 er jeg en "fanboy"? ...og der kom alle apple fanboys! Så ved å anbefale iPhone 4 er jeg en "fanboy"? En som ikke er i stand til å gi råd med både positive og negative erfaringer er å klassifisere som "Fanboy". Når i tillegg råd som gis er direkte feil, er det også "Fanboyisme". Har du sett film på iPhone 4 og SGS, og fremdelses hevder at skjermen er bedre på iPhone er du "Fanboy". Den enseste gangen jeg kan være enig i at iPhone 4 har en skjerm som er bedre enn SGS er ved dokumentbehandling. Forstørrer man sort skrift på hvit bakgrunn blir iPhone 4 sin retina skjem bedre. +1, kunne ikke sagt det bedre selv. Til trådstarter: hvis behovene dine er så enkle ville jeg siktet på en langt billigere modell Se feks på HTC Wildfire, SE X10 mini, Huaweimodeller og LG Optimus One P500. 4-5000 for en telefon som egentlig bare gjør "basics" er vel mye etter min mening. Klart, er du en stor fan av gadgetfaktoren/design etc så teller jo det en del også, men for bruksområdet du nevnte tror jeg nytteverdien blir langt større med billigere telefoner. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Gå for iPhone 4 du, kommer IKKE til å bli skuffa Hvordan kan du hevde dette? Hva om behovet er blablabla. Du stiller krav som iPhone 4 ikke oppfyller. Gratulerer! iPhone 4 er nok ikke telefonen for deg. Trådstarter, derimot, nevner ingen krav, så jeg ser absolutt ikke problemet med å anbefale iPhone 4 og legge til at han (eller hun) sannsynligvis ikke kommer til å bli skuffet. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Trådstarter, derimot, nevner ingen krav, så jeg ser absolutt ikke problemet med å anbefale iPhone 4 og legge til at han (eller hun) sannsynligvis ikke kommer til å bli skuffet. Det var nettopp på grunn av at trådstarter ikke stilte noen krav man skal være forsiktig med hva man anbefaler. Kun en j**** i**** av en fanboy kan hevde at noe er best uten å vite hva som er behovet til den som spør. Edit: Når noen spør om råd, ikke dytt på andre dine egne forutsetninger og valg. Kan man ikke svare ærlig skal man holde kjeft. Endret 7. november 2010 av Jamm Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Pass på språket ditt nå, kjære deg. HellMates forslag er det beste: Prøv begge telefonene fysisk. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg mener fortsatt det beste er å finne behovene først, for deretter å velge klasse. Ingen vits å anbefale så dyre modeller til en som simpelthen vil ha en enkel smarttelefon. Så klart er dyre ting bedre, men ofte er fordelene deres over billigere modeller til ingen nytte gitt enkle behov for bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå