Gå til innhold

aspire 5920g "thermal pad" thickness

Gjest Slettet+129837

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+129837

hei.

jeg har en bærbar-pc som jeg renser hele tiden pga varmen.

da jeg skulle bytte min kjølepast-en til gpu-en så fant jeg ut at det er ikke en pasta de bruker som standard, men en pad/pute som ligger mellom RAM-ene/Core og kobberkjøleren (en liten veldig myk varmeledende matriale).

eks.

padsimg2.jpg

den jeg har er veldig skitten, så jeg fjernet dem og puttet Arctic Silver 5 isteden.

problemet nå er at idle temperaturen er 10c grader mer enn det var før. og jeg byttet pasta-en flere ganger og puttet det i forskjellige måter men samme høy temperatur.

nå må jeg kjøpe den orginale "puten/pad" igjen på nytt men de eneste som har den i norge er Digital Impuls og den er utsolgt.

så jeg har 2 spørsmål:

hva er den orginale tykkelsen som passer til den? (0.5mm, 1mm eller 1.5mm)

Og hvor får jeg funnet den her i norge ihvertfall, fordi i utlandet så koster "shipping" 400% mer enn den koster.?

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt sikker på at du gjorde det riktig? Hvis du ikke har gjort noe lignende tidligere så ville jeg funnet en guide på nett og prøvd på nytt. Husk at du kun skal smøre på et tynt lag. Husk at kjølepasta ikke kjøler i seg selv, men den skal lede varmen videre til kobberet som igjen kjøles ned av vifta. Det kjølepasta gjør er å hindre små lufthull hvor oppstår små "bobler" av varme. Derfor skal laget være veldig tynt.

Det er også vanlig at temperaturen stiger rett etter at du har påført kjølepasta, men at den synker etter et par oppvarminger og nedkjøling slik at den får synket litt på plass. Jeg har selv gjort akkurat det samme som det du gjorde, og min laptop er nå betraktelig kjøligere. Kjølepasta er fullstendig overlegen de tåpelige putene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837

problemet er at det er en stor gap mellom GPU-en og sinken, derfor hjelper ikke med mye kjølepasta engang. (det er litt farlig å bruke mye silver 5 på den fordi den er elektrisk ledende på en måte)Arctic Silver 5 contains 99.9% pulverized silver

jeg har vært borti flere googling i flere dager, og det ser ut som det er bare 2 måter for dette:

enten kjøpe orginale puten eller lignende

eller kjøpe en kobber plate/mod (med litt silver 5) og bruke det isteden for puten.

men begge de her selges ikke i norge...

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837

jeg har også prøvd flere typer smøringer som:

å legge en liten prikk pasta i midten,

smøret over med fingeren,

legge det i stipe form/firekant (det hjalp ikke heller)

engang jeg bruke så mye at skjermkortet ikke ville starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...