Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Velkjent problemstilling, men nå fungerer ingenting, ikke engang viftene begynner å surre.

Kjøpte meg nytt kabinett og strømforsyning i dag, siden jeg valgte å ikke ta med dette da jeg flyttet til utlandet. Tok med innmaten og skulle kjøpe PSU og kabinett her. Kjøpte et Colors IT 750 W PSU og en Elite 330/331 - helt enkelt å greit. Har et Gigabyte GA-MA790X-UD3P hovedkort og litt forskjellig RAM og harddisker og grafikkkort. Nå har jeg brukt lang tid å feilsøke, jeg har sjekket innstillinger flere ganger, og er sikker på at all strømforsyning til hovedkortet skal være OK. Har fjernet alt som har vært koblet til for å se om dette kunne starte viftene på kabinettet, prosessoren og strømforsyningen, men ingenting skjer. Har forsøkt å jump-starte PCen ved å kortslutte power bryteren, men dette hjelper heller ikke. Er det noen som har et eller flere tips til hvordan jeg kan få PCen til å fungere igjen? Hvor ligger problemet? Kan det være noe galt med strømforskyningen, eller er det hovedkortet som ikke fungerer. Er det noen måte jeg kan teste dette?

Svar mottas med takk! :)

Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er i Storbritania. Kjøpte PSU her, men nettverdiene skal være de samme som hjemme. Er skeptisk til sikringer i ledningen (i støpselfoten), men kjøpte ledning, PSU og kabinet her.

Kan det være at en maskin ikke vil starte noe hvis det er skade på hovedkortet? Jeg regner med at poweret skal være i orden, men hvis dette er dødt skjer ingenting. Er det mulig å manuelt override et power til å starte?

Lenke til kommentar
Hvor ligger problemet? Kan det være noe galt med strømforskyningen, eller er det hovedkortet som ikke fungerer. Er det noen måte jeg kan teste dette?

Svar mottas med takk! :)

Ola

Har du prøvet å jumpstarte PSU'en.

Hvis den ikke starter må du sjekke om du har spenning fram. Mål i ledningen/kontakten som plugges inn i PSU. Her kan det være hendig å ta støpselet av en liten lampe og bruke ledningene til å teste med, hvis du ikke har multimeter. Har du multimeter kan du og sjekke om du har 12 og 5V ut av en av molexpluggene.

Hvis PSU'en fungerer så er HK det neste å mistenke, en liten mulighet er "Power On" knappen.

Britene bruker gjerne 3A sikringer i støpselet (hvis den er innsatt), det blir i minstelaget for 750W. Du bør sikkert ha ca min. 5A.

I Storbritania er standard spenning 240V (som er tilnærmet vår 230V AC) og 50HZ, så begge deler er kompatible. Har du kjøpt PSU'en der så er den jo og laget for Storbritania.

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...