Knife Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 God dag kjære forum hengere Jeg går i siste året på ungdommskolen og har et ganske bra snitt, men det er et par ting som irreterer meg grenseløs. Vi har en annen person i klassen min, som gjør det realivitet ganske dårlig. For å sitere det, han bruker en halv time på å forbedre seg til noe, jeg bruker 1 dag. Han får ganske samme karakter som meg, men det er ikke i alle fag, men kun spesielt i to fag, som er av to lærere - norsk og rle. Kan først ta for meg faget RLE. Dette er i hovedsak hva jeg fikk i faget og betyr ikke så veldig mye hva andre fikk. Vi fikk en lang oppgave om å skrive en stiloppgave om alle religions littaratur og musikk. På innleveringsdagen, så var det bare jeg som var ferdig med oppgaven. Jeg hadde skrevet 9 sider og ganske uklar tekst, og fikk 4+. Merk, ingen andre hadde levert inn oppgaven. Så jeg spurte om jeg kunne gjøre det på nytt og bedre. Jeg fikk en uke, på den uken gikk tekstoppgaven fra 9 til 21 sider, men helt perfekt tekst og bilder var tatt med. Jeg leverte den inn og jeg fikk 5, jeg ble mildt sagt forbannet. En hel ukes arbeid, kun med en halv karakter opp, hadde vært bedre om jeg hadde fått 5+. Men neida, det skulle ikke snu seg her. Så var det to andre kamerater av meg som leverte inn oppgavene - 2 uker forseine. Dårlig oppbyggning på tekst og ikke engang toppa 1000 ord. Begge fikk samme karakter som meg, og han enne fikk også valget om å levere inn oppgave i norsk og få karakter på den i norsk faget (i hovedsak fordi han gjør det så dårlig i alle fag). Men det er ikke bare her jeg irreterer meg. Vi hadde mat og helse ifjor. Jeg var på hver mat og helse time, men klage og sutretet litt (fordi koken snakka om sønnen sin alle timene) men jeg gjor det bra og fikk mye ros fra koken. Så har vi en annen kamerat av meg, han skulka 2/3 av timene men klagde og sutret ikke, bare plugget inn ørepropene og satt i arbeid (jeg fikk ikke høre på musikk). Han fikk 5+, jeg fikk 4-. Trynepolitikk? Jeg er ganske godt likt av alle, det er ikke i hovedsak det. Men føler at rle læreren har og for all del også koken har noe imot meg. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Slikt vil du oppleve videre i hele livet. Det beste er å "spille med" gi hver person det de er ute etter. Samtidig er det slik at det ikke bare er innsats og arbeidsmengde som angir karakterer, men også det ferdige produktet og om man har klart å fange det essensielle. Hva som betraktes som mest essensielt er forskjellig fra lærer til lærer. Å skrive en oppgave på 21 sider om noe som kan sies på 5 er ikke alltid optimalt. Uansett, det å bruke tid på arbeid er noe du vil ha mye igjen for senere på vgs og på studier utover dette. Alle kan få gode karakterer tilnærmet uten å jobbe på ungdomsskolen. 7 Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Jeg er enig med Thorsen. Uansett vil det alltid være synsing og trynefaktor i skolen. Hvis du føler deg veldig urettferdig behandlet kan du klage til rektor. Videre, dersom du vil sette hardt mot hardt, så kan du gå til departementet med saken. Endret 6. november 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Videre, dersom du vil sette hardt mot hardt, så kan du gå til departementet med saken. Du tenker til kommunen og fylket i første omgang regner jeg med? Dette vil dog ta svært lang tid, og du vil ha lite å vinne på det. Som lærerstudent vil jeg si at lærer prøver i svært stor grad å unngå trynefaktor, vi ser på det faglige opp mot vurderingskriterier. At du skriver 22 sider kontra en som skriver 5 er irrelevant. Det kan godt være at du har skrevet 20 sider med bullshit, dårlig kildehenvisning og plagiat, mens to av sidene tilsvarer en 6er. Hva ville du gitt en elev? Selv på universitetsnivå skriver vi ikke så store oppgaver, og går du i 10.klasse kan det faglige innholdet og en rød tråd være svært vanskelig å holde på over så mange sider. (forutatt at du skriver med skriftstørrelse 12 og ikke 72) Du skal også vite at lærere strekker seg svært langt for å gi elevene gode karakterer. Ofte kan du få en 4er på et arbeid som er 100% verdt en 3er på grunn av motivasjonspedagogikk. Dette ser vi ofte ved eksamensresultater, hvor det viser seg at elevene har gjort det dårligere på eksamen enn til sluttvurderinger. Det er rett og slett fordi her har en bare det faglige å gå etter. Det å sette en karakter er ikke lett, vi skal følge masse lover og retningslinjer gitt av departementet. Det er en grunn til at lærerutdanningen er på 4år i Norge. Det er nok heller ikke lenge til det blir krav til master. Edit: Og btw, det er forbudt ved lov at lærere sammenligner elevenes resultater for å gi dem karakterer. En skal "nullstille" seg etter hver prøve en har rettet, ingen prøver skal settes opp mot hverandre for å komme frem til en karakter. Endret 6. november 2010 av Scannor Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Slikt vil du oppleve videre i hele livet. Det beste er å "spille med" gi hver person det de er ute etter. Spille med på urettferdighet og vilkårlighet? Dummeste jeg har hørt. Men TS: Hva er "koken"? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 .........Så jeg spurte om jeg kunne gjøre det på nytt og bedre. Jeg fikk en uke, på den uken gikk tekstoppgaven fra 9 til 21 sider.... Jeg stanser delvis å lese her. 9 sider? 9 word sider med 1 og en halv linje avstand og skriftstørrelse 11-12? Så til 21 sider minus 1 eller 2 sider vis man hadde fjernet bildene? Ok, du har den typen lærer som IKKE vil under noen som helst omstendigheter dele ut en 6'er, en 6 er beregnet for perfeksjon(99/100 er verdt 5+, ikke 6). For det andre virker det som du bommer helt på poenget, og du er ganske "oppskaket". Jeg vil anta du fikk trekk for å skrive alt for langt, ta det opp med lærer og KLAG på at du fikk trekk for å skrive for langt. Med mindre dere fikk beskjed om at dere maks for skrive 4-5 sider, så kan du klage. Helt ærlig vil jeg anta du er en "perjeksjonist" med alt for mye iver etter å prestere, noe som er greit. Du irriterer deg nok unødig, i de fleste tilfeller. Mat og helse SKAL rettes etter prøvekarakterer, selve kjøkkenarbeidet skal nesten ikke telle ironisk nok. Og ja, det er urettferdig lærere ute der. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Videre, dersom du vil sette hardt mot hardt, så kan du gå til departementet med saken. Du tenker til kommunen og fylket i første omgang regner jeg med? Dette vil dog ta svært lang tid, og du vil ha lite å vinne på det. Som lærerstudent vil jeg si at lærer prøver i svært stor grad å unngå trynefaktor, vi ser på det faglige opp mot vurderingskriterier. Ja, du må gå gradene selvsagt. Lærere er mennesker som alle oss andre. Det er vanskelig for en lærer å bedømme på en nøytral måte for en elev som læreren ikke har sansen for. Samtidig er det også lett å bedømme en elev litt ekstra snilt fordi man har en god kjemi sammen. Det mest optimale etter mitt syn ville vært at alle besvarelser leveres inn med maskinskrift og et kandidatnummer. Alle stiller likt til start. Ingen skal gjenkjennes og ingen skal starte med et bedre utgangspunkt på bakgrunn av hvem man er. Endret 6. november 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Knife Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Helt ærlig vil jeg anta du er en "perjeksjonist" med alt for mye iver etter å prestere, noe som er greit. Du irriterer deg nok unødig, i de fleste tilfeller. Mat og helse SKAL rettes etter prøvekarakterer, selve kjøkkenarbeidet skal nesten ikke telle ironisk nok.Og ja, det er urettferdig lærere ute der. ' Det er jeg ja. Jeg legger inn første innlevering (som jeg fikk 4+ på) og andre innlevering som jeg fikk 5 på. Innleveringene var ikke full i bullshit. Jeg holdt meg akkurat innenfor hva jeg skulle skrive om og fordypte meg innenfor oppgavene. Jeg skrev kanskje en side om hver oppgave (som hellige steder innenfor foreksempel jødedommen) - andre elever skrev et par linjer. Også får vi samme karakter. Det er det jeg ser på som trynepoltikk. Men jeg har uansett sikret meg en 6 i faget. Har hatt to prestasjoner, hver på 20 minutter og helt uten manus. Var ingen annnen sjangs for at hun kunne gi meg noe under. Men jeg merker at ofte læreren ser på hva eleven har gjort før, som er ganske frustrende. Om den eelven alltid pleier å gjøre sitt beste i et fag, også plutselig ikke fult perfekt, så drar det ekstremt ned. Mens en elev som ikke alltid gjør så bra, men plutselig en dag gjør han arbeid som er verdt en 4/5, så er det 5+ med engang. For at jeg skal holde karaktere mine ved like, må jeg bare jobbe hardere og hardere. Det har jeg merket i andre realfag som samf. Før kunne jeg få 2-3 poeng feil (av 50) og fortsatt på 6. Nå om jeg får 1 poeng feil av 50 poeng, så får jeg karakter 5 med engang. btw: Innlevering 2, som jeg lasta opp her er ikke fult ferdig. Finner ikke den helt ferdige utkastet på 21 sider.. RLE 1.doc RLE 2.docx Endret 6. november 2010 av Knife Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Skriftstørrelse 18 og 14? Si hva du vil, men du har ikke skrevet 9 eller 21 sider. Anbefaler å ha kildehenvising på egen side i stede for å hope det opp. Det andre problemet er at teksten ikke er godt skrevet, du har VELDIG mye meningsløs tekst som ikke har noe der å gjøre, og du henviser til alt for mange kilder i forhold til hva du skriver. Du presterer samme fagelige innhold med flere antall linjer, derfor er det en selvfølge at det skal være verdt mindre. Dog, 20 minutter uten manus er imponerende, men jeg var ikke der, eller har sett kriteriene, så jeg vet ikke. Skal jeg gjette, så er læreren LEI over at du prøver, men du prøver for hardt og du bommer helt på poenget. Du arbeider egentlig meningsløst mye i forhold til hva du gir ut. Og du antar du gjør en god job, uansett, bare fordi du sette deg ned å gjør mye arbeid. Og ja: Lærere dømmer karaktere forskjellige, har selv hatt lærere som slet med å gi under 4 i muntelige fag, og lærere som f.eks IKKE ville gi ut karakteren 6 uansett hvor godt resultatet var. 1 Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Nå vet ikke jeg hva som forventes av en elev som går siste år på ungdomsskolen, så det blir vanskelig for alle de av oss som ikke er lærere å vite om læreren din var urettferdig. Det beste er antaglig om du spør læreren din hva du skulle ha gjort anderledes for og nå toppkarakter. Mine tanker er at du kanskje burde hatt en innledning og avslutning. Mulig du kunne ha brukt den ekstra tiden din på å ordlegge deg litt anderledes istede for å finne mer stoff. Eks fra oppgaven din: Jøder tillater ikke avbilding av Gud. Her kunne du ha byttet ut jøder med jødedommen. Men igjen, vet ikke hvor vesentlig dette er på ungdomskole nivå. Endret 7. november 2010 av Viewety Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Skriftstørrelse 18 og 14? Si hva du vil, men du har ikke skrevet 9 eller 21 sider. Anbefaler å ha kildehenvising på egen side i stede for å hope det opp. Det andre problemet er at teksten ikke er godt skrevet, du har VELDIG mye meningsløs tekst som ikke har noe der å gjøre, og du henviser til alt for mange kilder i forhold til hva du skriver. Du presterer samme fagelige innhold med flere antall linjer, derfor er det en selvfølge at det skal være verdt mindre. Dog, 20 minutter uten manus er imponerende, men jeg var ikke der, eller har sett kriteriene, så jeg vet ikke. Skal jeg gjette, så er læreren LEI over at du prøver, men du prøver for hardt og du bommer helt på poenget. Du arbeider egentlig meningsløst mye i forhold til hva du gir ut. Og du antar du gjør en god job, uansett, bare fordi du sette deg ned å gjør mye arbeid. Og ja: Lærere dømmer karaktere forskjellige, har selv hatt lærere som slet med å gi under 4 i muntelige fag, og lærere som f.eks IKKE ville gi ut karakteren 6 uansett hvor godt resultatet var. Det er hva jeg må forholde meg til smartpants.. Når du ikke vet at man må forholde seg til skrifstørrelse 14 med 1,5 mellomrom på hver linje (som jeg ikke gjør egentlig) så hvorfor utaller du deg? Og det er ikke noe feil med kildene - endrer jeg kilder åp noen måter og jeg hadde fått nedastt karakter. Kilder av alt jeg har brukt, tilogmed bilder. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det virker som om du har låst deg fast på at du har rett og kun vil ha sympati fra forumet. Når du har laget en slik tråd og lagt ut arbeidet ditt må du tåle at noen prøver å forklare situasjonen fra en lærers synspunkt også. Selv om jeg for så vidt er enig i at det finnes lærere som kan dømme litt for mye på trynefaktor. Og husk at antall sider ikke er proposjonalt med kvalitet. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hadde du bedret rettskrivingen din en del så kunne du nok fått bedre uttelling. Forresten, er du 30 år? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 @Mokko: Du har nok rett. Var en lignende tråd nylig hvor trådstarter ikke klarte å se at han tok feil og hadde svart både upresist og feil på oppgaver. @Knife: Skulking går ikke på karakteren i faget, men orden. Det samme tror jeg gjelder forseintlevering. De skal ikke ha trekk på oppgaven, den blir vel ikke dårligere om man leverer en uke seinere? Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Nå så jeg kjapt gjennom den første innleveringen din, og jeg er ikke enig med karaktersettingen som din lærer har gjort. Nå vet jeg ikke oppgaveteksten men jeg antar at du skal skrive noe om de ulike religionene. Når jeg leser oppgaven ser det ut som om det er direkte copy-paste pluss noe omskriving av ren og kjedelig fakta. Du flere gramatiske feil, og har en svært stram struktur i oppgaven. Du viser ingen evne til å foreta faglig refleksjon og du stiller heller ikke spørsmål til områdene du tar opp. Du presenterer fakta og aksepterer at ting er slik. Kompetansemål knyttet til jødedommen etter 10.årstrinn Eleven skal kunne •beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til jødedommen Ditt svar: Musikk Det gamle Israels religiøse musikk var knyttet til liturgien ved tempelet i Jerusalem og synagogene utover landet. Det spilles blåse-, stryke- og rytmeinstrumenter. Dette svaret ligger under grensen på lav kompetanseoppnåelse, her ville du fått 1. Hadde du levert inn denne besvarelsen til meg, ville du fått karakter 3. Selv om jeg har poengtert tidligere at jeg er lærerstudent, har jeg likevel den faglige kompetansen i RLE til å undervise i dette faget på ungdomskolen. (mangler 1.semester med pedagogikk) Nå ville aldri en elev fått en slik tilbakemelding fra lærer, men jeg tenker at du trenger å se virkeligheten. Dette var ikke bra. Endret 7. november 2010 av Scannor 3 Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg har ingen lærerkompetanse men jeg er helt sikker på at du ikke fortjener 6 i faget etter det du har vist oss. Beklager at jeg er så negativ. Lenke til kommentar
compus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det har tydeligvis gått inflasjon i karaktersettingen! Du har lagt litt arbeid i å finne fram og redigere bilder, men teksten var under all kritikk. (I tillegg hadde den umiskjennelige plagiattrekk.) Hadde du i det hele tatt med noe om kristen litteratur og musikk? Karakterer i området 2,5 - 3,0 kunne vel være akseptabelt? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 At TS har litt tungt for det får være hans eget problem. Denne tråden forsvinner fra "mine innlegg" Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Og da var plagiatkontrollen ferdig etter 30 timer, og resultatet er 26& treff! Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg går også i tiende. Mitt snitt er 5.4. Jeg gjør bare de leksene jeg vet blir sjekket og innleveringer. Forbereder meg greit nok til timer. Får fem og seks i samtlige fag, med unntak av matte og naturfag. Her ligger jeg på 3/3+. Det jeg har lært er at det er kvaliteten som betyr noe. Jeg kan levere en sidemålsoppgave i norsken, som ikke er spesielt lang, kanskje 1/2 side, mens andre i klassen skriver 4 sider. Det som vektlegges er innhold og rettskrivning. Ikke i RLE, selvfølgelig, der er det jo bare innhold. Å levere en blekke på 21 sider vil ikke jeg se på som et godt sjakktrekk fra din side. Læreren vil lese, og kjede seg. Som oftest blir det også mye gjentakelse. Læreren din vil nok kanskje gi deg enn litt lavere karakter, fordi h*n kjedet seg under rettingen. Det er ubevisst, men like fullt et faktum. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå