Gå til innhold

Seiling, hvordan komme i gang?

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har lyst å sette i gang med å seile, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har lest litt på Wikipedia osv, men jeg finner ikke helt ut av det. Det jeg har lyst til å gjøre er å seile i en enkeltjolle, altså alene i en mindre båt. Det jeg originalt tenkte på var en optimistjolle, men det sto at man sluttet med dette da man var 13 år, så det er vel kanskje ikke helt det rette å satse på når jeg er 17?

Er det vanlig å seile i klubber, eller er det vanlig å seile på egen hånd? Hvor kan man få nybegynnerkurs? Jeg har tenkt å seile på hytten i nærheten av Hvaler, men det hadde vært morsomt å seile i Bergen også. Mens jeg først er i gang, er det noen som vet om det er mulig å seile i nærheten av London?

laser01.jpg

Det er noe i denne duren jeg tenker på.

Takktakk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må man skaffe seg en båt. Dersom det er flere i familien som er interessert i å seile, lønner det seg å kjøpe en båt med litt størrelse. For korte turer på solfyllte dager med familie trenger man ikke noe større enn 17-18 fot. Hvis tanken er å seile litt lenger og man kanskje ønsker muligheten for overnatting, så kan man vurdere båter på over 20 fot.

Det beste hadde vært om man kjente noen som kan seile, slik at man kan lære kunsten av vedkommende. I verste fall må man bare kontakte en klubb eller forening for å spørre om mulighetene for å få nødvendig opplæring.

Jeg aner ikke hvordan skjærgården er i Hvaler, men jeg tror det skal gå veldig fint an å seile der borte.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ta kontakt med lokale seilforeninger. Bergen Seilforening har et ganske aktivt Zoom8-miljø, og det er en båt som passer bedre enn optimistjolle mtp. alderen din. Du kan også høre med Hjellestad seilforening, de har også nybegynnerkurs, og de har sikkert noe som passer for de som er litt eldre. Ellers er sommeren høysesong for seilskoler der det gjerne er 16-17-åringer som blir med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Optimistjolle blir nok alt for smått, du vil ikke klare å slå med den akkurat :p

Støtter laser eller europajolle. Artige båter.

Vet ikke om det finnes særlig med trissjoller i Norge, men det er ganske ok båter. Vi har bl a en slik. Til forskjell fra europajolle og laser er det litt mer familie/bruksbåt.

Selv tok jeg seilerkurs når jeg var liten, men både mamma og pappa har seilet mye. Så på den store båten vår lærer jeg alt fra dem.

Forøvrig har vi en kategori for dette.

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=194 :)

Lenke til kommentar

Seilet selv zoom8 aktivt før, og vil ikke anbefale deg å kjøpe en slik en, kjøp heller en brukt Laser eller Europajolle.

Nå er det ingen som har sagt at han bør kjøpe en Z8 heller, men heller at han burde starte i den. Det blir alt for mange trim-muligheter med både Laser og E-jolle, og det er ikke noen gode nybegynnerbåter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...