Gå til innhold

hjelp til og velge macro objektiv

Hvilket objektiv?  

16 stemmer

1. 1. Hvem skal jeg velge?

• Canon EF-S 60mm F2.8
    • Tamron 90mm F2.8

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på et macroobjektiv til mit EOS 450D, og valget står mellom: Canon EF-S 60mm F2.8 eller Tamron 90mm F2.8. Men er veldig usikker på hvilket jeg bør velge..

Noen som har noen gode råde og tips?

Takk for edit haakon680

Endret av Snober
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vid åpen tror jeg canon vinner skarphetsmessig, men utover det tror jeg de er ca. like skarpe. Men jeg synes 90mm gir en bedre arbeidsavstand iom. at du kommer litt lenger vekk fra motivet, og siden de er like dyre/billige (alt ettersom) så ville jeg gått for tamron.

Nå har jeg ikke prøvd canon sin, men jeg har prøvd tamron sin pluss en d300.

EDIT:

(og btw, det heter "(...)hvilken bør jeg velge") ;)

Endret av haakon680
Lenke til kommentar

Standardrådet er som følger: Brennvidde for makroobjektiv betyr ikke noe for forstørrelsen, men for avstanden fra objektivet til motivet når du fokuserer så tett på som mulig. (Og så er bakgrunnen enda mer utydelig på lange brennvidder).

For fotografering av blomster ønsker du å være tett på - 50-60mm. For insekter ønsker du å være langt fra - 150mm+. Skal du ha en allrounder - velg noe midt imellom, typisk noe 90-105mm.

Ellers er makroobjektiver noe tredjepartsleverandører kan - både Tamron, Tokina og Sigma leverer fine makroobjektiv.

Så - skal du overveiende ta bilder av blomster - EF-S 60/2.8. Skal du ta alt mulig - for eksempel en 90mm.

Men - det er enda en faktor du skal ta med - makroobjektiver er typisk også gode som vanlige fastobjektiver - og så er det en god idé å vurdere å kjøpe et makroobjektiv du også vil ønske å bruke til andre ting. På crophus, som du har, så er 60mm for eksempel en glimrende brennvidde til portretter, og EF-S 60/2.8 Macro er fin og skarp.

Lenke til kommentar

Hmm.. ikke lett dette...

Det jeg skal ta bilde av er blant annet: smykker (kona er gullsmed, så blir noen produkt foto, samt macro detalj) og selvfølgelig litt eksperimentering blomster og insekter div div.. og noe portrett også..

Lenke til kommentar

Vil ikke et macro objektiv gi litt liten fokusdybde for smykkebilder,skulle tro en 35/50/85 mm ville gjøre denne jobben litt bedre.

Øhm... den skjønte jeg ikke helt... På hvilken måte påvirker objektivets nærfokusegenskaper dets dybdeskarphet?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Vil ikke et macro objektiv gi litt liten fokusdybde for smykkebilder,skulle tro en 35/50/85 mm ville gjøre denne jobben litt bedre.

Du behøver ikke fokusere helt tett på, da, vet du.. ;)

Det har du rett i :)

Tenkte litt feil her ja,er ikke akkurat en pollen/bestøver man skal ta bilde av.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...