McScrooge Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg har mottat en purring på parkeringsbot, bilen er ikke min.. Hvordan har de funnet mitt navn og adresse? Det var jeg som kjørte, men de kan da ikke vite hvem jeg er? Det vet jo bare regnr på bilen, og det er absolutt ikke meg! Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Kan det tenkes at eier har oppgitt navnet ditt? Lenke til kommentar
McScrooge Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Nei, eier har ikke blitt kontaktet av dem. Dette er første purring, og eier var i utlandet på tidspunktet av boten, så eier skal klage når purringen kommer... også kom den til meg!? :s Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det er da fullt mulig at eier har blitt kontaktet og ikke ønsker bråk, men ikke vil si det til deg. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Tviler meeeget sterkt på at eier av bilen kan sende boten videre til andre. Her er det nok noen forhold som trådstarter ikke opplyser om. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Hva er problemet, hvis det var du som hadde bilen og fikk parkeringsbot så betyr det vel fint lite hvordan de fant ut navnet ditt. Eller skulle kanskje eier av bilen betale en boten? Endret 12. november 2010 av -Léon- Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Den som kjører bilen har vel fullt ansvar for bilen? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Den som kjører bilen har vel fullt ansvar for bilen? Ingen som har nektet for det. Spørsmålet er hvordan parkeringsselskapet har identifisert trådstarter som fører av bilen. Trådstarter eier jo ikke bilen og i tillegg pleier jo bilen være tom når det ustedes parkeringsbøter. Den eneste mulige løsning er at de har fått trådstarters navn fra eier. Men har da parkeringsselskapet hjemmel for å sende regning til trådstarter basert på eiers påstand?? Høres veldig suspekt ut. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Den eneste mulige løsning er at de har fått trådstarters navn fra eier. Men har da parkeringsselskapet hjemmel for å sende regning til trådstarter basert på eiers påstand?? Det er fører som er ansvarlig for feilparkeringen. Dersom eier identifiserer fører kan fører helt fint få gebyret - ingen hjemmelsproblematikk der. Fører må da eventuelt bestride at han var fører (å lyve), eller nekte å akseptere basert på andre argumenter (ingen feilparkering, o.l.). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Vanlig praksis her er vel at bota går til eigar av bilen dersom ein ikkje veit kven som var føraren. Dersom eigaren av bilen har lånt vekk bilen i det aktuelle tidsrommet så oppgir eier namnet til den eigentlige føraren og bota går direkte til føraren av bilen. Dersom eigaren av bilen ikkje oppgir ein anna sjåfør så må eigaren sjølv betale bota (sjølv om det er trådstarter som er årsaka til bøtlegginga). Trådstarter kan her sjølvsagt bestride bota ved å lyge, men då blir det berre ei sak mellom trådstartar og registrert eier. Ein av dere får bota uansett. Ein liten kurriositet er at dersom bileier og bilfører er i nær familie så kan bileigaren nekte å oppgi kven som er den eigentlige føraren. I så tilfelle så må det etterforskast for å finne den eigentlige føraren som skal motta bota. Men sjølv om dere er i nær familie så er dette forseint no når namnet til bilføraren først er oppgitt av bileigaren. § 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Fritak for vitneplikt gjelder ikke for fornærmede eller vitner under 12 år. Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold. Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Straffeprosessloven gjelder i straffesaker. En parkeringssak er i utgangspunktet ingen straffesak. Den tilsvarende regelen i sivile saker er: § 22-8. Bevisfritak for nærstående for opplysninger meddelt av parten (1) Partens nåværende og tidligere ektefelle eller samboer, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og søsken kan nekte å gi tilgang til bevis om det som er meddelt dem av parten. (2) Retten kan frita en parts forlovede, fosterforeldre, fosterbarn og fostersøsken for bevisplikt om forhold som nevnt i første ledd. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg har mottat en purring på parkeringsbot, bilen er ikke min.. Hvordan har de funnet mitt navn og adresse? Det var jeg som kjørte, men de kan da ikke vite hvem jeg er? Det vet jo bare regnr på bilen, og det er absolutt ikke meg! Vi har vel ikke fått vite fra deg hvordan parkeringsboten ble gitt. Lå det ikke en gul remse på frontruten når du kom tilbake til bilen? I så fall...hvorfor betalte du ikke boten? Er det ikke litt dårlig gjort å låne en bil og påføre eieren en bot? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Den eneste mulige løsning er at de har fått trådstarters navn fra eier. Men har da parkeringsselskapet hjemmel for å sende regning til trådstarter basert på eiers påstand?? Det er fører som er ansvarlig for feilparkeringen. Dersom eier identifiserer fører kan fører helt fint få gebyret - ingen hjemmelsproblematikk der. Fører må da eventuelt bestride at han var fører (å lyve), eller nekte å akseptere basert på andre argumenter (ingen feilparkering, o.l.). Jeg trodde det var en forskjell mellom privat og offentlig parkering der? At private parkeringsselskap ikke akn ansvarliggjøre eier uten videre? AtW Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Hvor skrev jeg noe om eier? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Hvor skrev jeg noe om eier? Mulig jeg misforsto deg, jeg forsto deg som at om man ikke identifiserer fører, så får man selv som eier boten. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå