Tok3n Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Hei! Leverte får 1 måned og 2 dager siden en ødelagt Sony Ericsson Satio til Expert butikken der jeg kjøpte den fra. Problemet med mobilen var at den ikke slo seg på, mobilen ble kjøpt 16.02.10. Da jeg leverte mobilen fikk jeg vite at det normalt tar 10-14 dager før den er fikset. Det har nå godt fint over 14 dager. Var igår (fredag) nede på butikken og spurte hvorfor det tok så lang tid. Mannen bak kassen var like forbløffet som meg over at det hadde tatt så lang tid så han sendte mail til verkstedet. Jeg spurte da om det var mulig og få en ny mobil (en annen modell og helst bedre) hvis jeg betaler et tillegg, siden det ikke har vært noe annet en tull med Satio. Mannen jeg snakket med svarte ikke direkte på spørsmålet mitt men sa at vi måtte vente på svar fra verkstedet. Jeg ble bedt om og komme ned til butikken på mandag. Så spørsmålet mitt er, hvis det fremdeles ikke ligger noe svar fra verkstedet på mandag har jeg rett til og heve kjøpe evt og kjøpe en ny mobil? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det hersker ganske bred enighet på begge sider av kassa om at fire uker er over grensen, men dette er ikke lovfestet. På mandag kan du spørre om du kan få ny telefon eller heve, men ikke lag spetakkel om du ikke får det med en gang. Da gir du dem heller en frist på en uke. Selgeren kan umulig mene at det er for strengt, samtidig vil det neste mandag ikke være noe å diskutere. Lenke til kommentar
Probba Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Når Verkstedet mottar telefonen din har de i utgangspunktet 30 virkedager på seg til å fikse telefonen din. Har 30 virkedager gått kan du begynne å stille spørsmål til selger evt ta kontakt med verksted at nå vil du kreve ny telefon pga lang service tid. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Når Verkstedet mottar telefonen din har de i utgangspunktet 30 virkedager på seg til å fikse telefonen din. Har 30 virkedager gått kan du begynne å stille spørsmål til selger evt ta kontakt med verksted at nå vil du kreve ny telefon pga lang service tid. Hvor har du det fra? Det står ingenting i loven om "30 virkedager". Det står imidlertid at avhjelp skal skje innen rimelig tid. Hva er rimelig tid? 30 virkedager på verksted (som det er, i følge deg) er seks uker. I tillegg går det fort en uke på frakt til og fra verksted, og behandling i butikken. I følge Forbrukerrådet er "rimelig tid" maks fem uker. Går det over det, mener de at forbrukeren kan kreve heving. Fem uker er da fra gjenstanden leveres inn til forhandleren, til forbrukeren kan hente den hos forhandleren igjen. Det vil si at verkstedet normalt har ca 20 virkedager på seg til å fikse gjenstanden. Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Det korte svaret er: etter 6 uker, kan du reklamere på lang servicetid og få penger tilbake. Jobber selv i mobilforhandler. Med forbehold at du har serviceseddel som viser til datoen du leverte den inn, eller at de finner det i systemet. Lettest er om du har seddelen selv. Da har du mer grunnmur å stå på. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Krev ny mobil, så kan jeg love deg at hvis det er verkstedet som er skyld i at det tar lang tid, så har du mobilen reparert og returnert innen 2 dager. Slår aldri feil! Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Var nede på butikken på mandag, spurte igjen hvorfor det tok så lang tid. Mannen bak kassen begynte med roing til sine beste evner, men den så jeg gjennom og krevde og snakke med lederen. Lederen sa at han skulle komme tilbake til meg iløpet av dagen, 2 timer senere ringte han og sa at jeg kunne velge en ny mobil, valgte HTC Desire Men synes over 1 måned er vel lang reparasjons tid altså [Løst] Endret 9. november 2010 av clickz101 Lenke til kommentar
3xt Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Selv om problemet til TS er løst, så hadde jeg fortsatt ett spørsmål til det emnet Vil det si at etter 6 uker en gjenstand har vært på reperasjon så har kunden rett til å heve kjøpet? Er den regelen lovfestet? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Når ble det seks uker? Tviler ikke, men skulle gjerne hatt en kilde på at dette er den nye bransjestandarden. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 bransjestandarden?? ehm, det med 6 uker var i mitt tilfelle/spørsmål. Jeg lurte på hvis det tar mer enn 6 uker etter å ha levert inn varen, om man da har rett til å heve kjøpet? og om det er lovfestet. Eller om det bare kommer an på selgeren Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Spørsmålet var rettet til alle som kan besvare det, særlig HK416. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 I mitt tilfelle var det jo at verkstedet ikke hadde sagt noe på over en måned. Er jo mange verksteder som holder kunden fortløpende oppdatert med hva de driver med, men er vel ikke lovfestet. Blir vel opptil selger om han føler seg snill eller ikke ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jepp, som jeg sa er det ikke lovfestet, men da jeg jobbet i service var det standard at slike reparasjoner helst ikke skulle ta mye mer enn tre uker. Hvis bransjen nå har gått hen og unnet seg en fordobling av rimelighetens grenser, kunne det være interessant å få greie på det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jepp, som jeg sa er det ikke lovfestet, men da jeg jobbet i service var det standard at slike reparasjoner helst ikke skulle ta mye mer enn tre uker. Hvis bransjen nå har gått hen og unnet seg en fordobling av rimelighetens grenser, kunne det være interessant å få greie på det. Selv forbrukerrådet (som alltid er på forbrukerens side) har vel uttalt at innen fem uker er rimelig tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå