_Xorcist Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg har en filserver som i dag kjører Windows som jeg vurderer å konvertere til Linux. Det er imidlertid et par skjær i sjøen som jeg må finne ut av først. Denne maskinen kjører i dag en FTP-server som heter RaidenFTPD, og den featuren jeg er mest avhengig av her er VirtualFS som gir meg mulighet for å slå sammen innholdet på flere partisjoner til å se ut som om de ligger på en og samme disk. F.eks gitt disse filene: D:\D\ |-D1.jpg |-D2 |-D3 E:\E\ |-E1.jpg |-E2 |-E3 Så kan jeg konfigurere at jeg vil ha en mappe som heter DE som ved bruk av FTPen vil se slik ut: DE\ |-D1.jpg |-E1.jpg |-D2 |-D3 |-E2 |-E3 Dette konfigureres noe a'la DE=D:\D;E:\E. Siden D står først så betyr det at nye filer og mapper på rota av DE vil skrives til D:\D. For eksempel hvis jeg i DE lager en ny mappe A og en ny fil A.jpg så vil diskene se ut som dette etterpå: D:\D\ |-A.jpg |-D1.jpg |-A |-D2 |-D3 E:\E\ |-E1.jpg |-E2 |-E3 Hvis jeg derimot lager en ny mappe B og ny fil B.jpg inne i DE\E2 blir resultatet slik: D:\D\ |-D1.jpg |-D2 |-D3 E:\E\ |-E1.jpg |-E2 |-B.jpg |-B |-E3 For at jeg skal kunne gå over til Linux må jeg kunne få til noe tilsvarende der. Jeg har eksperimentert litt med symlinks og aufs, men det fungerer ikke helt slik jeg vil. F.eks. med aufs så har jeg satt opp den i fstab: none /home/DE aufs dirs=/sda1/D/:/sdb1/E/ 0 0 Dette fungerte tilsynelatende fint helt til jeg prøvde å opprette en mappe B i /home/DE/E2. Da ble det seende ut som dette: /sda1/D |-D1.jpg |-D2 |-D3 |-E2 |-B.jpg |-B /sdb1/E |-E1.jpg |-E2 |-E3 Jeg kan (såvidt jeg vet) ikke peke en symlink mot to ulike paths så hvis jeg skal bruke symlink så mister jeg muligheten for å ha filer på rota av DE (D1.jpg og E1.jpg i eksempelet). I tillegg må jeg legge opp en ny symlink i DE hver gang jeg oppretter en ny mappe i enten /media/D eller media/E. Dette kunne kanskje vært løst med software raid, men det er snakk om 10 harddisker og jeg ser for meg at det blir litt vel stor risiko for tap av data med så mange disker i ett raid. Det er også litt ymse størrelser og modeller ettersom diskene er kjøpt over et lengre tidsrom. Årsaken til at jeg har kikket på muligheter for å få til dette direkte i filsystemet fremfor å grave frem en FTP-server som kan gjøre dette på Linux er i grunnen at jeg ønsker denne funksjonaliteten både gjennom FTP og Samba. Det ble et litt langt spørsmål, hvis noe er uklart så fyr løs med spørsmål. Jeg er takknemlig for tips om hvordan jeg kan få til dette Lenke til kommentar
Varj Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 du kan lage et script som automatisk symlinker alle nye filer/directories inn i en "virtuell" mappe. men som du er inne på, software raid er det eneste riktige for deg når du sitter med 10 disker. i motsetning til hva du sier, vil dog software raid -minske- sjansen for datatap, så lenge du velger en fornuftig raid level. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 du kan lage et script som automatisk symlinker alle nye filer/directories inn i en "virtuell" mappe. men som du er inne på, software raid er det eneste riktige for deg når du sitter med 10 disker. i motsetning til hva du sier, vil dog software raid -minske- sjansen for datatap, så lenge du velger en fornuftig raid level. Jeg ønsker ikke å ofre lagringsplass for redundans, men samtidig vil jeg ikke at det å miste én disk har noen større impact enn nettopp det å miste den ene disken. JBOD høres interessant ut, men såvidt jeg har forstått så mister jeg hele arrayet hvis en av diskene ryker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå