Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkasso krav, nektet å gi regning.

Elwani

Anbefalte innlegg

Var hos legen her en god del i sommer, og siden jeg er en komplett klomse, og "legger ting på et lurt sted" hele tiden, så har jeg klart å miste alle regningene unntatt 1..

Når jeg dro opp til legekontoret for å få regningenne på nytt, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne skrive ut en ny regning til meg. Jeg sa jeg hadde mistet dem, men det var vist mitt problem.

Så her rett etter at jeg hadde vært å spurt om å få lov til å betale regningenne, så fikk jeg et inkasso krav i posten. Har de lov til det ? Å sende regningenne inn til innkasso når de selv nekter meg å betale dem ? (Det blir jo å nekte meg med tanke på at jeg kom og ville ha nye regninger, også fikk jeg heller ikke lov til å betale på legekontoret fordi jeg hadde fått regning tidligere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreditor har ikke lov til å sende saken til inkasso uten å ha først sendt purring og inkassovarsel. Inkassovarsel og purring kan sendes samtidig, men det skal være sendt ut før saken blir sendt til inkasso. I tillegg så skal kravet kunne dokumenteres ovenfor inkassoselskapet, og der krever enten utskrift av timebok hvor beløpet spesifiseres, eller kopi av opprinnelig faktura.

Problemet slik eg ser det er at leger/legekontor stort sett skriver manuelle fakturaer når du ber om å få faktura. Eg har selv vært på et par legekontor uten kort eller kontanter på meg, og da fått med meg en manuelt utfylt giro. Å spore opp fakturagrunnlaget blir da en manuell jobb som de på legekontoret enten ikke vil ta seg tid til, eller ikke har opplæring i.

Dette kan jo være en fordel for deg, om det hadde vært snakk om en vanlig kreditor/et vanlig inkassoselskap. Problemet ditt blir at kreditor er staten og inkassator er Statens Innkrevingssentral. Lykke til med de :)

Lenke til kommentar

Var hos legen her en god del i sommer, og siden jeg er en komplett klomse, og "legger ting på et lurt sted" hele tiden, så har jeg klart å miste alle regningene unntatt 1..

Når jeg dro opp til legekontoret for å få regningenne på nytt, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne skrive ut en ny regning til meg. Jeg sa jeg hadde mistet dem, men det var vist mitt problem.

Så her rett etter at jeg hadde vært å spurt om å få lov til å betale regningenne, så fikk jeg et inkasso krav i posten. Har de lov til det ? Å sende regningenne inn til innkasso når de selv nekter meg å betale dem ? (Det blir jo å nekte meg med tanke på at jeg kom og ville ha nye regninger, også fikk jeg heller ikke lov til å betale på legekontoret fordi jeg hadde fått regning tidligere).

Slik jeg leser dette her så har du nok fått både purring og inkassovarsel, stemmer dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...